تاریخ: ۰۷ آبان ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۲۶
بازدید: ۴۶
کد خبر: ۳۵۷۰۱۰
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

اختلال در روند واردات کامیون‌های کارکرده طی یک ماه اخیر

اختلال در روند واردات کامیون‌های کارکرده طی یک ماه اخیر
‌می‌متالز - میلاد خاموشیان: در کمتر از یک ماه اخیر، دوباره شاهد اختلال در روند واردات کامیون‌های کارکرده بوده‌ایم که می‌تواند این مسیر را از اهداف خود دور کند.

به گزارش می‌متالز، خودرو‌های تجاری که یکی از آسیب‌پذیرترین بازار‌های کشور را در اختیار دارند، در سال‌های اخیر بار‌ها تحت‌تاثیر تحریم‌ها، نوسانات ارزی، کمبود قطعه، محدودیت‌های وارداتی، افت تقاضا و افزایش قیمت، مشکلات بسیاری را تجربه کردند. با این‌حال به دلیل وابستگی بیش از حد این بخش از صنعت خودرو کشور به ارز و تولیدکنندگان خارجی، به نظر می‌رسد قرار نیست صنعت خودرو‌های تجاری کشور مسیر جداگانه‌ای از اقتصاد را طی کنند و به آرامش برسند. به‌تازگی نیز همسو با افزایش نرخ ارز و وقفه‌هایی که به نظر می‌رسد دوباره در مسیر مدل‌های وارداتی ایجاد شده است، این خودرو‌ها در بازار داخلی با جهش قیمتی همراه شده‌اند.

در همین خصوص یکی از فعالان بازار خودرو‌های تجاری در گفتگو با «دنیای‌خودرو» بر نقش مهم ارز و تغییرات نرخ آن بر بازار کامیون‌ها و کشنده‌های وارداتی و داخلی تاکید کرده است.

ناوگان تجاری باری با همکاری داخلی‌ها و خارجی‌ها امکان نوسازی می‌یابد

با آن‌که برنامه‌های بسیاری افزایش تنوع در بازار داخلی کامیون‌ها و کشنده‌ها، از سوی خودروسازان داخلی انجام شده، اما همچنان این بازار تشنه مدل‌های جدید و باکیفیت است تا به صحنه رقابت برای برند‌های داخلی و جهانی تبدیل شود. در همین راستا نیز طی سال‌های اخیر، طرح واردات کامیون‌ها و کشنده‌های کارکرده وارداتی اجرا شد که با پستی و بلندی‌های بسیاری همراه بود. به‌گفته یکی از فعالان این حوزه، در کمتر از یک‌ماه اخیر، دوباره شاهد اختلال در روند واردات کامیون‌های کارکرده بوده‌ایم که می‌تواند این مسیر را از اهداف خود دور کند.

میلاد خاموشیان در این خصوص گفت: «فارغ از این که باید از تولید داخل حمایت کرد یا نگاهی به واردات داشت، بازار داخلی کامیون‌ها و کشنده‌ها، بیش از همیشه نیاز به مدل‌های متنوع دارد.»

این فعال بازار خودرو کشور عنوان کرد: «به هر بخش از ناوگان خودرو‌های تجاری که نگاه می‌اندازیم، متوجه فرسودگی و کمبود خودرو می‌شویم که برای رهایی از این وضعیت، نیازمند همکاری خودروسازان داخلی و خارجی هستیم.»

وی گفت: «درست است که باید از تولید داخل به هر شکل حمایت کرد، اما وضعیت ناوگان به جایی رسیده که تولیدکنندگان داخلی به‌تن‌هایی توان نوسازی آن را ندارند یا حداقل در درازمدت امکان نوسازی خواهند داشت. باید به این نکته هم توجه کرد که هرچه نوسازی ناوگان باری زمان بیشتری ببرد، دود آن به چشم مردم خواهد رفت.»

تغییرات ارزی، واردات کشنده‌ها را از روال خارج می‌کند

خاموشیان در ادامه با اشاره به تاثیر نرخ ارز بر فرآیند واردات اظهار کرد: «واردات کامیون‌ها و کشنده‌های کارکرده اروپایی در ماه‌های اخیر راه خود را پیدا کرده و مسیری یافته بود تا روی روال و به صورت مستمر به بازار داخلی راه بیابد.»

وی همچنین اظهار کرد: «با آن‌که قیمت نهایی این خودرو‌ها برای مصرف‌کنندگان چندان جذابیت ندارد، اما در مقایسه با برخی از مدل‌های بی‌کیفیت که درحال‌حاضر در بازار به سادگی عرضه می‌شوند، باز هم ارزش خرید داشت و توانسته بود مشتریان واقعی خود را پیدا کند.»

وی در ادامه عنوان کرد: «در یک ماه گذشته و تحت تاثیر مسائل پیش آمده، نرخ ارز دوباره با روند صعودی در کشور همراه شد که متاسفانه تمام بازار‌ها و صنایع و همچنین واردات این خودرو‌ها را هم متاثر می‌کند.»

وی افزود: «با همان نرخ حدود ۶۰هزار تومان برای ارز، واردات این خودرو‌ها روی یک روال مشخص کار خود را ادامه می‌داد، اما حالا دوباره در بازار این خودرو‌ها بحران‌هایی به وجود آمده که باید در انتظار افزایش قیمت‌ها باشیم.»

تاثیرپذیری صنعت تجاری‌سازی کشور از کوچک‌ترین تغییرات ارزی

این فعال بازار خودرو‌های تجاری در کشور تصریح کرد: «تاثیر افزایش نرخ ارز بر واردات کامیون‌ها و کشنده‌های وارداتی، تنها گوشه‌ای از مشکلات ناوگان تجاری کشور است.»

وی افزود: «تولیدکنندگان این خودرو‌ها و هر صنعتگری که با تولید تجاری‌ها مرتبط باشد، خواسته یا ناخواسته تحت تاثیر این وضعیت قرار خواهد گرفت؛ همان‌طور که سال‌های گذشته نیز این اتفاقات رخ داده و شاهد افت تولید و توقف نوسازی بوده‌ایم.»

خاموشیان در ادامه عنوان کرد: «به دلیل آن‌که صنعت خودرو‌های تجاری در کشور در اکثر خودروسازان از طریق مونتاژ پیش می‌رود و سهم داخلی‌سازی کمی را در اختیار دارد، این صنعت وابستگی بسیاری به تولیدکنندگان خارجی و البته ارز و حواشی آن پیدا کرده است.»

وی تصریح کرد: «در واقع به این صورت است که با کوچک‌ترین تغییری در نرخ ارز، خودروسازان مجبور به تغییر قیمت‌ها می‌شوند و همین موضوع دوباره نرخ بازار را افزایش داده و در رقابت با مدل‌های داخلی، قیمت وارداتی‌ها نیز افزایش می‌یابد.»

وی در پایان خاطرنشان کرد: «برخی از مدل‌های موجود در بازار کامیون‌ها و کشنده‌های کشور، طی دو هفته گذشته و هم‌سو با افزایش نرخ ارز، بین ۲۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان افزایش قیمت داشته‌اند.»

منبع: اخبار خودرو (دنیای خودرو)

عناوین برگزیده