به گزارش میمتالز، حمیدرضا ارشدی، مدیر پروژه پرونده سلامت فولاد مبارکه در این مراسم اظهار کرد: پیادهسازی سیستم جامع پرونده الکترونیک سلامت برای کارکنان شرکت فولاد مبارکه، تلاشی مشترک از شرکت فولاد مبارکه، شرکت ساتا و ایریسا است. راهکار جامع هدایت و مراقبت هوشمند سلامت، مبتنی بر پرونده الکترونیک سلامت و متشکل از سه سامانه است که تمامی ساختارهای این سیستم با هدف ارتقای سلامت عمومی جامعه و بهویژه کارکنان شرکت فولاد مبارکه طراحی شده است.
وی ادامه داد: اولین سامانه، پرونده الکترونیک سلامت شخصی است که برای کارکنان فولاد مبارکه طراحی و پیادهسازی شده و هر یک از کارکنان این مجموعه امکان دسترسی به اطلاعات الکترونیک سلامت شخصی خود و افراد تحت تکفل را از طریق این سامانه دارند و یک ساختار یکپارچه طراحی شده که امکان ثبت و مشاهده اطلاعات توسط خود فرد، کارشناسان و مشاورین مرکز هدایت فولاد مبارکه و پزشک معالج وجود دارد.
ارشدی با بیان اینکه پرونده الکترونیک سلامت کارکنان از بخشهای مختلف مربوط بهسلامت و سبک زندگی افراد تشکیل شده است، عنوان کرد: در قسمت سوابق جراحی و اقدامات، اطلاعات و سوابق مربوط به عملهای جراحی و اقدامات پزشکی انجام شده در این راستا قابل مشاهده است، همچنین لیست سوابق بستری افراد در قسمت سوابق بستری برای افراد قابل مشاهده و مدیریت بوده و هر یک از کارکنان امکان ثبت بستری جدید را نیز دارد.
وی افزود: سابقه مراجعه کارکنان و افراد تحت تکفل آنها شامل تاریخ و علت مراجعه، مشخصات پزشک و تشخیصها و تجویزات پزشکی در قسمت سوابق ویزیت درج میشود؛ قسمت حساسیتها نیز برای ثبت حساسیتهای دارویی، غذایی، فلزات، حیوانات و هر نوع حساسیت طراحی شده که اطلاعات این بخش و سایر بخشها در دسترس کارکنان، کارشناسان مرکز هدایت فولاد مبارکه و پزشکان معالج خواهد بود.
مدیر پروژه پرونده سلامت فولاد مبارکه در خصوص بخشهای پایش فردی و اطلاعات سبک زندگی افراد در سامانه پرونده الکترونیک سلامت بیان کرد: علائم حیاتی ازجمله سوابق فشارخون، اطلاعات مربوط به تبسنجی و شاخصهای قد و وزن افراد برای محاسبه BMI در بخش پایش فردی ثبت میشود تا بتوان پایشهای سلامت لازم دراینخصوص را انجام داد.
وی در ادامه گفت: یکی از بخشهای ارزشمند پرونده سلامت الکترونیک، اطلاعات سبک زندگی است که از مهمترین موارد این اطلاعات میتوان به عادات غذایی، میزان و نوع فعالیتهای بدنی افراد و سوابق مربوط به مصرف دخانیات، مواد مخدر و الکل اشاره کرد که اطلاعات این بخش پس از گردآوری در مباحث خودمراقبتی و مراقبت هوشمند مورداستفاده قرار میگیرد.
ارشدی تصریح کرد: سوابق توصیههای پزشکی نیز توسط مشاورین مرکز هدایت فولاد مبارکه و پزشکان معالج در بخش مربوطه ثبت شده و فرد همیشه با مراجعه به سامانه، امکان دسترسی به توصیههای پزشکی را خواهد داشت؛ سوابق واکسیناسیون، دارویی و پاراکلینیکی دیگر نیز در این بخش ثبت میشوند.
وی با اشاره به اینکه مرکز سلامت و بهداشت حرفهای فولاد مبارکه بهتمامی اطلاعات پروندههای سلامت الکترونیک دسترسی دارد، گفت: این مرکز با در اختیار داشتن اطلاعات و سوابق سلامت کارکنان میتواند مدیریت، برنامهریزی و انجام اقدامات لازم در خصوص بهبود و ارتقای سلامت کارکنان را صورت دهد؛ همچنین مشابه این ساختار در سامانه رهیا نیز وجود دارد که پزشکان معالج و متخصصین پزشکی به آن دسترسی داشته و امکان مشاهده سوابق پزشکی مراجعهکنندگان از شرکت فولاد مبارکه را دارند.
مدیر پروژه پرونده سلامت فولاد مبارکه اضافه کرد: اطلاعات پروندههای الکترونیک علاوه بر اینکه توسط کارکنان، مراقبین مرکز هدایت و پزشکان معالج ثبت میشود، از طریق منابع دیگر ازجمله سامانه طب کار فولاد مبارکه، مراکز درمانی طرف قرارداد، بیمارستانها، سامانه نسخ الکترونیکی پزشکان، داروخانهها، آزمایشگاهها و تمامی مراکز پاراکلینیکی گردآوری میشود و اطلاعات بیمههای پایه ازجمله تأمین اجتماعی در این سامانه امکان بارگذاری دارد.
وی با اشاره به تسهیلگری کارشناسان مرکز هدایت فولاد مبارکه در دریافت نوبت پزشکان گفت: یکی از مهمترین مزیتهای این سیستم، تسهیلگری فرآیندهای سلامت ازجمله دریافت نوبت از پزشکان متخصص است که در صورت ثبت درخواست به مرکز هدایت، با تسهیلگری و پیگیری کارشناسان این مرکز انجام میشود؛ اما در غیر این صورت، این امکان برای کارکنان فراهم شده که بدون مراجعه به سامانه مرکز هدایت، از طریق سامانه یکپارچه مدیریت سلامت اقدام به جستوجو و یافتن نوبتهای خالی و سپس دریافت نوبت پزشک موردنظر بکنند که در این صورت اطلاعات مربوطه به طور خودکار وارد بخش سوابق ویزیت فرد یا افراد تحت تکفل او خواهد شد.
ارشدی در خصوص امکان ثبت درخواست کارکنان در این سامانه توضیح داد: فرآیند درخواستهای مرکز هدایت و مراقبت سلامت، با ثبت درخواست توسط کارکنان و به دو صورت آغاز میشوند؛ در روش اول، افراد میتوانند پس از ورود به سامانه پرونده سلامت و مراجعه به بخش «درخواستهای من»، درخواست موردنظر را ثبت کنند و در روش دوم، امکان ثبت درخواست ازطریق مرکز تلفن نیز فراهم شده است که اگر فردی دسترسی به سامانه نداشت، از این طریق به ثبت درخواست اقدام کند.
وی در ادامه با اشاره به پیگیری و انجام اقدامات لازم توسط مراقبین و مشاورین مرکز هدایت در خصوص درخواستهای ثبت شده افزود: برای هر یک از کارکنان، یک مراقب سلامت منحصربهفرد در مرکز هدایت مشغول است که به پرونده سلامت فرد اشراف کامل داشته و پس از ثبت درخواست توسط فرد، پیگیری لازم را انجام میدهد، درصورتیکه نیاز به بررسی بیشتر باشد، مراقب درخواست و اطلاعات مربوط را در اختیار یک مشاور که پزشکی در مرکز هدایت است، قرار میدهد.
مدیر پروژه پرونده سلامت فولاد مبارکه تصریح کرد: پاسخدهی مشاور با توجه به وضعیت پرونده سلامت فرد درخواستدهنده و ازطریق ارسال محتوای آموزشی، توصیههای پزشکی و یا در صورت نیاز، ارجاع به یک پزشک متخصص انجام میشود.
وی با اشاره به اینکه مراقبین و مشاورین مرکز هدایت و مراقبت فولاد مبارکه اشراف کامل بر اطلاعات سلامت افراد دارند، تأکید کرد: فرآیندهای ثبت، بررسی و پیگیری درخواستها توسط یک تیم حرفهای در مرکز هدایت فولاد مبارکه و با هدف پوششدهی هرچه بهتر درخواستها انجام میشود؛ همچنین لیست درخواستها و مشخصات آنها ازجمله گردش درخواست، علت، سوابق و پرونده الکترونیک فرد درخواستدهنده ازطریق سامانه مرکز هدایت در اختیار مراقبین و مشاورین قرار میگیرد تا برنامهریزیهای هوشمند را برای مباحث درمان و پیشگیری انجام دهند.
ارشدی در ارتباط با امکانات هوشمند و بروز سامانه عنوان کرد: وضعیت سلامت افراد و شاخصهای سلامتی امکان پایش بهصورت خودکار و دستی را داشته و سامانه این قابلیت را دارد که در صورت بروز خطر یا مواردی همچون اضافهوزن در افراد، به آنها هشدار دهد.
وی با بیان اینکه تمام ساختار بر مبنای پرونده الکترونیک سلامت افراد طراحی شده و درخواستهای مرکز هدایت یک فرآیند یکپارچه را در قالب ۳ سامانه پوشش میدهد، ادامه داد: طراحی ویژه و پویای این سیستم با هدف برقراری ارتباط مداوم و فرآیندی تسهیل شده بین سه ساختار سامانه کارکنان، سامانه هدایت و مجموعه سلامت فولاد مبارکه و سامانه متعلق به پزشکان معالج طراحی شده است و تسهیل فرآیندهای درمان، نسخهنویسی و پاراکلینیکی به ارتقای سلامت و مراقبت هوشمند سلامت افراد کمک میکند.
مدیر پروژه پرونده سلامت فولاد مبارکه در خصوص فرآیندهای جانبی سامانههای سیستم سلامت اظهار کرد: مرکز هدایت، مدیر سیستم و کاربرانی که بهتمامی پروندهها اشراف دارند، قادر هستند که ازطریق ابزارهای در اختیار خود، اطلاعات و درخواستهای افراد را تحلیل کرده و بهصورت هدفمند برای یک یا گروهی از افراد، برنامه درمانی تعریف کنند.
وی افزود: برای مثال این افراد ازطریق بخش مدیریت جمعیت در سامانه، با اعمال برخی فیلترها همچون گروه سنی، واحد کاری، بیماریها و سایر موارد میتوانند به اطلاعات گروه هدف خود دسترسی داشته و برنامهای را برای هدایت سلامتی افراد تعیین کنند که این برنامه شامل ارجاع به پزشک متخصص، ارسال پرسشنامه، توصیه پزشکی، ارسال پیامک و مقالات آموزشی، درخواست انجام آزمایش و تماس تلفنی مراقب با فرد موردنظر میشود که تمامی موارد توسط مراقبین، مشاورین و تسهیلگران مرکز هدایت پیگیری خواهد شد.
ارشدی با اشاره به امکان ارجاع در تمامی سامانهها در مواقع لزوم بیان کرد: برای فرآیند ارجاع در سامانهها در مواقع ثبت درخواست، ساختارهای متفاوتی دیده شده است؛ برای مثال فردی به یک پزشک متخصص مراجعه میکند و تشخیص پزشک، نیاز به مراجعه به متخصصی دیگر است که در صورت ثبت درخواست مراجعه به متخصص دوم، مشاورین مرکز هدایت درخواست را بررسی کرده و پس از آن فرآیند دریافت نوبت توسط تسهیلگران انجام میشود و درنهایت، فرد ازطریق ارسال پیامک از زمان نوبت خود مطلع میشود؛ همچنین تمامی این ارجاعات و سوابق در پرونده الکترونیک فرد ثبت میشود.
وی در خصوص امکان ارسال پرسشنامه برای کارکنان گفت: در مواقعی که نیاز به ارزیابی دورهای سلامت افراد حس میشود، پرسشنامههایی که در سامانه طراحی شدهاند توسط مشاورین و مراقبین مرکز هدایت در اختیار کارکنان قرار میگیرد تا سوابق مراجعه به مراکز بستری، اتاق عمل، بیماریهای مزمن و وضعیت سلامتی خود را در این فرم خوداظهاری قید کنند و پس از گردآوری پرسشنامهها، مرکز هدایت و مراقبت سلامت فولاد مبارکه بهترین تصمیم برای برنامهریزی سلامت کارکنان را اتخاذ میکند.
مدیر پروژه پرونده سلامت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: با توجه به دشواری ثبت برخی اطلاعات ازجمله جواب آزمایشهای فیزیکی در سامانه توسط کارکنان، این امکان فراهم شده است که تصویر این نوع اطلاعات ازجمله سوابق دارویی، مدارک پزشکی و سوابق پاراکلینیک توسط کارکنان در سیستم بارگذاری شده و در پرونده درج شود که در این صورت یک ساختار کارآمد در پرونده مشاهده شده و مرکز هدایت یک پایش کامل و جامع خواهد داشت.