به گزارش میمتالز، نمادهای لیدر بازار از جمله "شپنا" و "خودرو"، با حجم بالایی در مقاومتها معامله شدند که از نظر فعالان بازار، نشانهای از تقویت نقدشوندگی در معاملات بود. با این حال، قدرت فروشندگان حقیقی نیز نسبت به روزهای گذشته افزایش داشت و خروج ۴۲۲ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار ثبت شد.
شاخص کل با رشد ۱۹ هزار واحدی به ۲ میلیون و ۲۱۱ هزار واحد رسید. شاخص هموزن نیز با رشد ۰.۴۵ درصدی، بازدهی مثبتی را به ثبت رساند.
ارزش معاملات خرد بازار امروز به ۹ هزار میلیارد تومان رسید که بالاترین رکورد سال جاری محسوب میشود. با این حال، سمت مثبت و منفی تابلو تقریباً برابر بود که نشاندهنده وجود تقاضا برای عرضههای بازار و گردش فعال پول در بازار است.
در این میان، گروههای خودرویی، شیمیایی و فلزات اساسی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند.
در پایان معاملات، حقیقیها ۴۲۲ میلیارد تومان نقدینگی از بازار خارج کردند.
همچنین صندوقهای درآمد ثابت شاهد خروج ۱۳۷ میلیارد تومان نقدینگی بودند، در حالی که صندوقهای طلا با ورود ۶۱ میلیارد تومان پول، روزی مثبت را پشت سر گذاشتند.
تحلیلگران معتقدند با توجه به حجم بالای معاملات، روند صعودی بازار احتمالاً حفظ خواهد شد؛ هرچند استراحت و اصلاح زمانی نیز دور از انتظار نیست. در این میان، نقش اخبار در تعیین مسیر آینده بازار پررنگ است. خبرهایی نظیر عرضه خودرو در بورس کالا، تحولات نرخ بهره و اخبار سیاسی میتوانند تأثیر زیادی بر معاملات بگذارند.
خبر عرضه شمش نقره در بورس کالا، توجه زیادی را جلب کرد. کارشناسان میگویند این اقدام میتواند فاصله قیمتی خرید و فروش را کاهش داده و جذابیت سرمایهگذاری در نقره را افزایش دهد.
بانک مرکزی مجوز افزایش سرمایه بانک صادرات را صادر کرد. بر اساس این تصمیم، سرمایه این بانک از ۲۱ هزار میلیارد تومان به ۷۶ هزار میلیارد تومان افزایش مییابد. این رقم کمتر از برنامه اولیه بانک صادرات است که قصد داشت سرمایه خود را به ۱۲۰ هزار میلیارد تومان برساند. با این حال، این افزایش سرمایه ۲۶۶ درصدی گامی مهم در تقویت توان مالی بانک محسوب میشود.
«ولیالله جعفری» مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس، از بازنگری و اصلاح استاندارد حسابداری سرمایهگذاریها در سازمان حسابرسی خبر داد. به گفته او، دوره تناوب تجدید ارزیابی سرمایهگذاریهای غیرجاری، از جمله داراییهای ثابت مشهود، به ۳ یا ۵ سال تغییر یافته است.
جعفری افزود: «این اصلاحات به شرکتها این امکان را میدهد که از مزایای تجدید ارزیابی این بخش از داراییهای خود بهرهمند شوند.»
به اعتقاد کارشناسان، این تغییرات میتواند انعطافپذیری مالی شرکتها را افزایش دهد و تأثیر مثبتی بر شفافیت گزارشهای مالی بگذارد.
هادی محمدپور، عضو شورای عالی بورس و کمیسیون اقتصادی مجلس، در خصوص عرضه خودرو در بورس کالا اعلام کرد: ما در شورای عالی بورس و مجلس از این تصمیم حمایت میکنیم. اگر وزارت صمت همچنان مخالفتی دارد، باید دلایل خود را در کمیسیون اقتصادی مجلس ارائه کند.
وی تأکید کرد: در هیچ کشوری خودرو بهعنوان کالای سرمایهای شناخته نمیشود و عرضه آن در بورس میتواند به شفافیت و رقابت در این حوزه کمک کند.
کمیسیون تلفیق با کاهش نرخ بهره مالکانه معادن از ۵۵ درصد به ۵۰ درصد نرخ فروش کلوخه سنگ آهن موافقت کرد. این تغییر میتواند تأثیر مستقیمی بر کاهش هزینههای صنایع معدنی و بهبود سودآوری شرکتها داشته باشد. کارشناسان معتقدند این تصمیم میتواند وضعیت کلی بازار سرمایه را نیز تحت تأثیر قرار دهد.
«حسین محمودیاصل» تحلیلگر بازار سرمایه گفت: در شرایط اقتصادی کنونی کشور که تورم بالاست و تقاضای بیش از عرضه باعث ایجاد بازارهای غیرشفاف و دلالی شده است، عرضه خودرو در بورس کالا به عنوان راهکاری شفاف و رقابتی مطرح شده است.
او تاکید کرد که بورس کالا بستری مناسب برای کشف قیمت واقعی کالاهاست. در حالی که برخی معتقدند عرضه خودرو در بورس کالا غیرمعمول است، این منتقدان باید در نظر بگیرند که اقتصاد کشور ما با شرایط اقتصادی جهانی تفاوت دارد. در بسیاری از کشورها، قیمتگذاری دستوری و زیان تحمیلی به تولیدکنندگان وجود ندارد. اما در ایران، تولیدکنندگان به دلیل این سیاستها با مشکلات مالی جدی مواجهاند که به زیان مردم منجر میشود.
تجربه موفق عرضه سیمان در بورس کالا نشان داده که شفافیت و کشف قیمت واقعی چگونه میتواند به تعادل بازار کمک کند و از احتکار و سودجویی جلوگیری کند. عرضه خودرو در بورس کالا نیز میتواند همین نقش را ایفا کند. عرضه خودرو با قیمت پایه در بورس کالا این امکان را فراهم میکند که کالا به دست مصرفکنندگان واقعی برسد، نه دلالان.
صفهای طولانی چند میلیونی برای خرید خودرو، وجود دلالان با کدهای ملی اجارهای و بازار سیاه خودرو، از جمله مشکلاتی است که در نظام توزیع فعلی دیده میشود. این مسائل نشان میدهد که بیش از ۹۰ درصد خودروها به دلالان میرسد و مردم عادی شانس کمی برای خرید دارند. اما در بورس کالا، شفافیت و امکان نظارت وجود دارد و این فرآیند میتواند به نفع مردم، خودروسازان و دولت تمام شود.
با عرضه خودرو در بورس کالا، تولیدکنندگان میتوانند منابع مالی خود را تأمین کنند، مردم خودرو را با قیمت مناسبتری تهیه کنند و دولت نیز از درآمدهای مالیاتی و عوارض بهرهمند شود. علاوه بر این، کاهش زیان خودروسازان میتواند تورم را کاهش دهد، چرا که این زیانها معمولاً از طریق استقراض و چاپ پول جبران میشود و بار تورمی آن بر دوش مردم قرار میگیرد.
رقابتیترین بازار برای عرضه خودرو، بورس کالاست؛ بازاری که شفافیت، نظارت و جلوگیری از دستکاری قیمت را تضمین میکند. این اقدام میتواند منافع ملی را تأمین کرده و تحرکات دلالان و لابیهای قدرتمند را خنثی کند. فعالان بازار امیدوارند این سیاست، به شکلی پایدار و جدی در دستور کار قرار گیرد.