به گزارش میمتالز، محمدهادی سبحانیان در این مراسم مالیات را یک پدیده اجتماعی دانست و گفت که برای افزایش سهم مالیات در درآمدهای دولت، نه تنها همراهی بدنه اجرایی لازم است، بلکه همراهی و هماهنگی اقشار مختلف مردم نیز حیاتی است. به گفته رئیس سازمان امور مالیاتی باید فرهنگسازی شود و مردم بدانند که ریشه اصلی بسیاری از مشکلات اقتصادی و غیراقتصادی کنونی به اتکای دولت به درآمدهای نفتی برمیگردد. سبحانیان راه برونرفت از مشکلات را حرکت در مسیر مالیاتستانی هوشمند و به عبارتی دستیابی دولت به یک منبع درآمدی پایدار و غیرنفتی دانست.
او در ادامه تاکید کرد با توضیح دادن به مردم میتوان این موضوع را فرهنگسازی کرد که مالیات ابزار تنظیمگری و سیاستگذاری است؛ نه آنکه صرفا برای افزایش درآمدهای دولت تلقی شود. در این مراسم الیاس حضرتی نیز بر اهمیت فرهنگسازی برای فهم صحیح مالیاتی و همراهی دستگاههای اجرایی در این راستا تاکید کرد. آیین رونمایی از سند راهبردی فرهنگسازی مالیاتی روز شنبه ۲۶آبانماه سالجاری با حضور الیاس حضرتی رئیس شورای اطلاعرسانی دولت چهاردهم، سید محمدهادی سبحانیان رئیسکل سازمان امور مالیاتی کشور، آرام رشیدی رئیس مرکز روابطعمومی و اطلاعرسانی وزارت امور اقتصادی و دارایی، و جمعی از خبرنگاران، برگزار شد. در ابتدای مراسم داود خدابنده، مدیر کل دفتر روابطعمومی و فرهنگسازی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور، با ارائه چند ویدئو به توضیح اقداماتی که تاکنون برای فرهنگسازی مالیاتی انجام شده و اجزای سند راهبردی فرهنگسازی مالیاتی پرداخت.
در ادامه رئیس سازمان امور مالیاتی با تشکر از حضور رئیس شورای اطلاعرسانی دولت، به بیان الزامات و چگونگی اداره کشور با درآمد مالیاتی پرداخت. محمدهادی سبحانیان ریشه اصلی تورم، ناترازیهای موجود و حتی بحرانهای زیستمحیطی را در اتکای دولت به درآمدهای نفتی طی سالیان دراز اعلام کرد. او نقطه روشن برای رهایی از این وضعیت را تلاش و فرهنگسازی برای داشتن درآمدهای پایدار و غیرنفتی برای دولت دانست.
سیدمحمدهادی سبحانیان در آیین رونمایی از سند راهبردی فرهنگسازی مالیاتی اظهار کرد: شرایطی که شاید به کشور تحمیل شد باعث شد دولت به سمت اخذ مالیات برود و درحالحاضر تکیه عمده درآمدهای دولت از محل مالیات است که با توجه به بحران صندوقهای بازنشستگی و بحرانهای محیط زیستی، این اتکا به مالیات خبر خوبی است. او افزود: موضوع مالیات نیاز به اقناع و اتفاقنظر دارد. اینکه بخواهیم درآمد مالیاتی دولت را ۷۰درصد افزایش دهیم باید مردم توجیه باشند. مردم بعضا این سوال را دارند که چرا با وجود منابع نفت و گاز، ما باید مالیات بدهیم. باید به مردم توضیح دهیم که ثروت بیننسلی کشور و سرمایهها نباید صرف امور جاری شود. باید مفصل در این زمینه گفتگو شود و رسانهها بهخصوص رسانه ملی در این زمینه نقش موثری دارند. به گفته او هیچ خانوادهای برای هزینههای جاری خود فرش زیر پایش را نمیفروشد.
رئیس کل سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه سازمان باید پاسخ قانعکنندهای برای مردم در زمینه پرداخت مالیات داشته باشد گفت: درحالحاضر مردم میتوانند محل هزینهکرد مالیات خود را مشخص کنند که بازخورد خوبی در مردم داشته است. این مساله تمکین مردم به مالیات را افزایش داده است.
سبحانیان خاطرنشان کرد: در سال جاری با وجود فرصت محدود، حدود ۴۰۰هزار نفر محل هزینهکرد مالیاتی خود را مشخص کردند و ۷هزار میلیارد تومان از این محل تامین مالی صورت گرفت که البته این مالیات صرف عمران و آبادانی شهرها و روستاها میشود. این موضوعات نیاز به اطلاعرسانی و فرهنگسازی دارد. او افزود: موضوع دیگری که نیازمند حمایت حاکمیت است، این است که مالیات نباید زبان برخورد با مردم باشد. مالیات ابزار تنظیمگری است نه تامین مالی صرف. سازمان مالیاتی سنگر اول مواجهه افراد جامعه با حاکمیت است و تصویر کارآمدی حاکمیت در این سازمان در ذهن مردم شکل میگیرد. بر این اساس تکریم مردم یک اولویت برای کارمندان مالیاتی است. او در ادامه تاکید کرد که برخورد با کرامت و محبت با مؤدیان مالیاتی سرلوحه سازمان امور مالیاتی است.
رئیس سازمان امور مالیاتی در ادامه تاکید کرد که نمیتوان همه مشکلات کشور را با ابزار مالیاتی حل کرد. او با بیان اینکه مالیات باید با رضایتمندی از مردم اخذ شود، گفت افراد ممکن است از شرایط عمومی اقتصاد کشور نارضایتی داشته باشند، بنابراین باید حرف مردم شنیده و پاسخ داده شود. رئیس سازمان امور مالیاتی تصریح کرد: در این سازمان میزهای خدمت برگزار میشوند و مردم متوجه میشوند که حرفشان شنیده میشود و این موجب آرامش خاطر افراد است. سبحانیان در ادامه تاکید کرد که مالیات تنها باید در مواردی وارد شود که آمار و اطلاعات دقیق وجود دارد. مثلا در حوزه مسکن و خانه خالی باید دریافت مالیات مبتنی بر اطلاعات درست باشد. از طرفی این موضوع هست که اطلاعات سازمان امور مالیاتی مبتنی بر اطلاعات دریافتی از دستگاههای دیگری است. وقتی از سایر دستگاهها اطلاعات نادرست دریافت شود، مبتنی بر آن مشکلات مختلفی با اخذ مالیات و قوانین مالیاتی برای افراد جامعه ایجاد میشود. متاسفانه در موضوع خانههای لوکس و خانههای خالی اطلاعات کامل و معتبر در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور قرار نگرفته است.
رئیس کل سازمان امور مالیاتی با اشاره به هوشمندسازی نظام مالیاتی گفت: مسیر هوشمندسازی و مالیاتستانی عادلانه برای بهبود فضای کسبوکار باید در دستور کار قرار گیرد. رئیسجمهور بر حکمرانی مبتنی بر داده تاکید دارند و خوشبختانه وزیر اقتصاد نیز از اقدامات سازمان امور مالیاتی حمایت میکنند که امیدواریم بتوانیم مسیر را با قوت بیشتری ادامه دهیم.
در ادامه مراسم آیین رونمایی از سند راهبردی فرهنگسازی مالیاتی، الیاس حضرتی، رئیس شورای اطلاعرسانی دولت، گفت: بار سنگینی بر دوش سازمان امور مالیاتی است و طی ۱۰ سال اخیر نیز بیشتر شده است و امیدواریم بهمرور وابستگی دولت به درآمد نفتی به صفر برسد. این مقام مسوول بیان کرد: باید در حوزه اجتماعی امید ایجاد شود، زیرا لازمه موفقیت اجرای تصمیمات بزرگ اقتصادی، همبستگی و وفاق اجتماعی است.
رئیس شورای اطلاعرسانی دولت گفت: همانطور که اجرای صحیح مالیاتستانی و صرف کردن درآمدهای آن میتواند موجب امیدآفرینی در جامعه شود، اگر مردم حس کنند که تبعیض و ناعدالتی در آن وجود دارد نارضایتی و ناامیدی ایجاد خواهد کرد. او تاکید کرد: امید به آینده و اعتمادسازی، از جمله چالشهای بزرگ کشور است. حضرتی در ادامه توضیح داد که دستگاه مالیاتی کشور بسترساز حرکتهای آینده، ایجادکننده نظم اجتماعی، کمککننده به فقرا و از بین بردن تبعیض در جامعه است. او اظهار کرد: لازمه موفقیت در سازمان مالیاتی، داشتن برنامه و تجربه است که خوشبختانه رئیس سازمان امور مالیاتی از افراد شایسته برای این امر است. حضرتی با تاکید بر اینکه لازم است مردم در تصمیمگیریهای کشور دخیل باشند گفت: باید با رضایت خاطر از مردم مالیات گرفت و برای اقناع افکار عمومی مبنی بر سرمایهگذاریهای ناشی از دریافت مالیات، تبلیغات و توضیحات لازم ارائه شود.
هدف اصلی سند راهبردی فرهنگسازی مالیاتی، تحول و ارتقای فرهنگ مالیاتی جامعه با تمرکز بر مسوولیت اجتماعی به منظور تحقق آرمان پایدارسازی درآمدهای کشور است. جایگزین شدن فرهنگ مالیات دهی به جای مالیاتستانی، شکلگیری نگرش مثبت نسبت به مالیات در اذهان عمومی و شناخت اقشار مختلف جامعه در تمامی ردههای سنی نسبت به موضوع مالیات، از دیگر اهداف این سند راهبردی است. همچنین کلانراهبردها و کلانسیاستها و جامعه مخاطب سند راهبردی فرهنگسازی مالیاتی به طور کامل تشریح شده است. بر اساس گزارش سازمان امور مالیاتی، این سند راهبردی در راستای اجرای بخشنامه مرتبط با حوزه ارتباطی و اطلاعرسانی دولت ابلاغی ۱۰مهرماه ۱۴۰۳ معاون اول رئیسجمهور تدوین شده است.
منبع: دنیای اقتصاد