به گزارش میمتالز، مهدی آقازینلی، معاون راهبردی و توسعه کسبوکار هلدینگ آتیه فولاد در پنل «مسیر پیشران» با موضوع ضرورت بازنگری سبد سرمایهگذاری کسبوکار در هلدینگ آتیه فولاد اظهار کرد: این شرکت در سال ۸۶ و با مأموریت حمایت از بازنشستگان فولاد مبارکه از نظر مادی و معنوی را بر عهده داشت.
وی اضافه کرد: این شرکت با تمرکز بر حوزه خدمات محصولات فولادی شکل گرفت، چند مرکز حوزه فروش محصولات به این شرکت سپرده شد و هرچه به سمت جلوتر آمدیم تعداد شرکتهایی که به آتیه فولاد ملحق شدند بیشتر شد. دهه اول فعالیت این شرکت مبتنی بر شکلگیری مراکز خدماتی و حوزه توزیع و فروش محصولات فولادی بود و کم کم به سمت محصولات تولیدی و شرکتهای تولیدی حرکت کردیم از جمله اینکه شرکت گالوانیزه تاراز، شرکت لولهسازی کوثر و چند شرکت تولیدی دیگر نیز به آتیه فولاد پیوستند.
معاون راهبردی و توسعه کسبوکار هلدینگ آتیه فولاد نقش جهان اضافه کرد: چندین شرکت حوزه بازرگانی را فعال کردیم و باعث شد پتانسیل هلدینگ آتی فولاد نقش جهان برای کل زنجیره فولاد کاملتر شود و طی یک سال اخیر تصمیم بر این شد که بازنگری در سبد سرمایهگذاری آتی فولاد انجام شود.
آقازینلی ادامه داد: ما از چند منظر تغییرات محیطی را رصد میکنیم تا اینکه بتوانیم سند خود را بازنگری کنیم، بخش اول به دلیل اتصال به زنجیره فولاد مگاترندها و کلان روندهای جهانی است که مورد مطالعه قرار گرفت، همانطور که در فولاد مبارکه این مطالعه از چند سال گذشته آغاز شده است.
وی تصریح کرد: بحث جهانی شدن، رشد جمعیت، تغییرات آب و هوایی و اقلیم و بحث پیچیدگیهایی که در فناوریهای نوین وجود دارد در خصوص تأثیری که میتوانست بر روی کسبوکار ما بگذارد، مورد مطالعه قرار گرفت.
معاون راهبردی و توسعه کسبوکار هلدینگ آتیه مطالعه تغییراتی که در ذائقه مشتریان و بازار اتفاق افتاده طی سالهای اخیر به ویژه در بازار صنعت فولاد را نیز دیگر اقدامات آتیه فولاد نقش جهان دانست و تصریح کرد: بخش سوم مطالعات نیز پیچیدگی است که در زنجیره تأمین صنعت فولاد در حال اتفاق افتادن است. ما باید این زنجیره را نیز مرور کنیم و پیچیدگیها را مورد مطالعه قرار دهیم. از سویی حوزههای مالی و تغییرات در بازار مالی را نیز باید مورد توجه قرار دهیم و جمع اینها در واقع به ما کمک میکند که بتوانیم در بازنگری صنعت تصمیم درستتری را بگیریم.
وی با بیان اینکه ما سهم ۱۰ درصدی سرمایهگذاری آتیه فولاد نقش جهان را به کسبوکارهای نو تخصیص دادهایم، ادامه داد: شاید در گام اول ۱۰ درصد برای شروع مناسب باشد، ما با این ۱۰ درصد گام اول را باز کردیم، تنوع موضوعات خیلی زیاد است، بنابراین حساسیتی که در آتیه فولاد داریم انتخاب حوزههای جدید برای سرمایهگذاری است. باید وسواس زیادی به خرج دهیم چرا که در گذشته ما به حوزههایی ورود داشتیم که موفق نبوده و این برای ما چالش برانگیز بوده است.
آقازینلی اضافه کرد: تفاوت آتیه فولاد با دیگر شرکتها این است که مأموریتمحور نیست، ما به واسطه ترکیب سهامدارانی که داریم و بخشی از سهامداران همکاران بازنشسته هستند و باید آینده آنها را از نظر تأمین مالی در نظر بگیریم، اجازه نداریم حوزهای را ورود کنیم که به لحاظ سودآوری و درآمدزایی توجیه نداشته باشد.
وی در ادامه با بیان اینکه سال جاری به لحاظ کسبوکار سال بسیار سختی است، گفت: همه شرکتهای ما در سختی قرار دارند، این ممکن است برای همه سهامداران ما دغدغه باشد، نکتهای که باید عرض کنم این است که ما نیاز به صبر و حوصله داریم، این شرایط، حاکم بر کل صنعت دنیا و بخشی از صنعت کشور است، از این شرایط عبور خواهیم کرد، این اولین باری نیست که صنعت فولاد دچار رکود شده است، آنچه که ما بر آن تاکید داریم آیندهای است که پیش روی آتیه فولاد است و سهامداران میتوانند به این آینده امیدوار باشند.
امیررضا سلیمانینسب، مدیر سرمایهگذاری و امور مجامع آتیه فولاد گفت: این هلدینگ از سال گذشته ماهیت خود را در حوزه کسبوکار تغییر داده و نگاه به خلق ارزش و رشد پایدار و خلق درآمد پایدار را در دستور کار قرار داده است که این نیازمند درک ارزش زمان است.
وی اضافه کرد: واقعیتی که وجود دارد این است که ما در شرایطی فعالیت داریم که سرمایهگذاری بسیار سخت است، پیتر لینچ میگوید که پیدا کردن فرصت سرمایهگذاری مناسب مانند این است که حشرهای را زیر یک تخته و سنگ بزرگ پیدا کنیم، در شرایط فعلی ایران این کار خیلی سختتر هست، متغیرها بسیار زیاد و غیرقابل پیشبینی است، اگر ابتدای دهه ۹۰ در هر کجایی از زنجیره فولاد قصد سرمایهگذاری داشتیم فرصتی مهیا بود و آمادگی داشتیم، اما در حال حاضر ارزش ذاتی پول بسیار بالا رفته و عدد قابل توجهی است و هم اینکه بازار به شدت رقابتی است.
مدیر سرمایهگذاری و امور مجامع آتیه فولاد گفت: در گام اول جایگاه خود و شرکتها را ارزیابی کردیم مشخص کردیم که از کدام کسبوکارها باید خروج کنیم و در کدام کسبوکاراحتمال تغییر وجود دارد.
وی تاکید کرد: نگاه ما در حوزه سرمایهگذاری بلندمدت است و نگاه کوتاهمدت و گذرا نداریم. سعی کردیم سراغ قاعده طلایی سرمایهگذاری برویم. با استفاده از موتورهای خلق ارزشی که اتفاق افتاده است. کسبوکارهای جدید را نیز در این زمینه مورد توجه داریم.
سلیمانینسب ادامه داد: فروش پایدار را برای تأمین زنجیره مورد نیاز فولاد مبارکه در دستور کار داریم، باید بر روی مگا ترندها تسلط اصلی داشته باشیم و نسبت به حوزههای بیزینسی و کسبوکار و زنجیره صنایع معدنی از تحولات جلوتر باشیم.