تاریخ: ۱۰ آذر ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۳:۴۵
بازدید: ۱۳۲
کد خبر: ۳۶۰۴۲۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

موانع داخلی بیشتر از تحریم‌ها در عدم توسعه تجارت الکترونیک مؤثر است

موانع داخلی بیشتر از تحریم‌ها در عدم توسعه تجارت الکترونیک مؤثر است
‌می‌متالز - نایب‌رئیس گروه تحول، نوآوری و بهره‌وری اتاق تهران معتقد است که ضعف قوانین داخلی بیشتر از چالش‌های خارجی در مسیر توسعه تجارت الکترونیک مانع‌تراشی می‌کنند.

به گزارش می‌متالز، رضا قربانی، نایب رئیس گروه تحول، نوآوری و بهره‌وری اتاق تهران نیز در پاسخ به این پرسش بر تحریم‌ها به‌عنوان چالشی جدی پیش روی توسعه تجارت الکترونیک شرکت‌های ایرانی به خارج از مرز‌ها تأکید کرد، اما این موضوع را تمام ماجرا ندانست، وی دراین‌باره توضیح داد: اکنون امکان خرید از آمازون، شرف‌دیجی دبی یا ترندیول ترکیه برای ایرانی‌ها از داخل کشور وجود دارد و این امکان در حالی فراهم است که ایرانی‌ها تحریم هستند و به ویزا و مستر دسترسی ندارند، اما به کمک ابزار‌های واسطه معاملات خود را انجام می‌دهند.

وی افزود: در ایران هم فروشگاه‌های اینترنتی شناخته‌شده‌ای وجود دارند و آنها هم می‌توانند فروش خود را از مرز‌های کشور فراتر ببرند و به طور ویژه در امارات کالا و خدمات خود را عرضه کنند، تجربه‌هایی هم در این زمینه شاهد بودیم به طور مثال سایت دیوار اقدام به توسعه فعالیت خود در افغانستان کرد، اما شکست خورد با این حال هنوز هم تلاش‌هایی از سوی شرکت‌های ایرانی برای توسعه تجارت الکترونیکی فرامرزی و امکان معامله دلاری در جریان است، این نمونه‌ها حاکی از آن است که از نظر فنی و مهارت‌های کسب و کاری امکان انجام معاملات فرامرزی چه در قالب فروش و چه در قالب خرید برای جامعه ایرانی وجود دارد.

قربانی تصریح کرد: کسب و کار‌ها در توسعه تجارت الکترونیک بر موانع برآمده از تحریم‌ها تأکید می‌کنند، درست است که این موانع برقرار هستند، اما وجود آنها به معنای ممکن نبودن تجارت فرامرزی نیست و هر چند تبادلات مالی در تنگنای تحریم‌ها بسیار سخت است، اما شدنی است ضمن اینکه در این زمینه می‌توان از رمزارز‌ها و پلتفرم‌های رمزارزی که در ایران توسعه پیدا کرده بهره برد.

نایب رئیس گروه تحول، نوآوری و بهره‌وری اتاق تهران در ادامه یادآور شد: در همین حال از دولت و رایزن‌های تجاری ایران در کشور‌های همسایه به طور ویژه امارات، ترکیه، روسیه و عراق این انتظار وجود دارد که تجارت الکترونیک را تنها به حضور در نمایشگاه‌ها خلاصه نکنند.

وی خاطرنشان کرد: به باور من مهم‌ترین چالش‌هایی که در این مسیر وجود دارد از جنس موانع فرهنگی و اجتماعی و شرایط اقتصادی است، کسب و کار‌های تجارت الکترونیک کشور آمادگی فعالیت در بازار‌های خارجی را ندارند، زیرا سال‌ها تحریم بوده‌اند و در یک محیط ایزوله فعالیت داشته‌اند و ارتباطات بین‌المللی نداشته‌اند در نتیجه از استاندارد‌های کار در فضای خارج از ایران فاصله گرفته‌اند و نتوانسته‌اند خود را با تغییرات همراه و به‌روز کنند بنابراین این کسب و کار‌ها ممکن است ادعای بین‌المللی بودن داشته باشند، اما به دلایل یادشده توانمندی لازم را در این عرصه ندارند.

قربانی اظهار کرد: اکنون کسب و کار‌های الکترونیک امارات که در چند سال گذشته از نظر UX، UI، تجربه کاربری، کیفیت خدمات و مدل‌های کسب از ایران عقب‌تر بودند از ما پیشی گرفته‌اند، علاوه بر اینها قوانین کشور نیز با توسعه تجارت الکترونیک فرامرزی همراه نیست و این ضعف قوانین داخلی بیشتر از چالش‌های خارجی در مسیر توسعه مانع‌تراشی می‌کنند.

منبع: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران

عناوین برگزیده