به گزارش میمتالز، طبق اطلاعات و آماری که ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو به سازمان بورس ارائه دادهاند و در سامانه کدال منتشر شده است، فروش محصولات سواری خودروسازان بزرگ کشور در هشت ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷.۲ درصد افت کرده است. همچنین عرضه خودرو در آبان نسبت به مهر با کاهش قابلتوجه ۲۵ درصدی همراه بوده است. این در شرایطی است که سیاستگذارخودرو وعده داده بود که در سال جاری یکمیلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه تولید و به بازار عرضه خواهد شد.
سه خودروساز نیمهدولتی از ابتدای سال جاری تا انتهای آبانماه ۵۵۵ هزار و ۴۶۶ دستگاه خودروی سواری عرضه کردهاند؛ این در شرایطی است که این رقم برای مدت مشابه سال گذشته، ۵۹۸ هزار و ۷۴۳ دستگاه بود؛ بنابراین سه غول خودروسازی کشور در این بازه زمانی ۴۳ هزار و ۲۷۷ دستگاه، معادل ۷.۲ درصد، کمتر خودرو فروختهاند.
همچنین طی هشتمین ماه از سال، فروش این خودروسازان ۶۲ هزار و ۱۹۶ دستگاه بوده است، این در شرایطی است که در مهرماه فروش آنها به ۸۲ هزار و ۶۶۷ دستگاه میرسید. بر این اساس ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو مجموعا در آبانماه ۲۰ هزار و ۴۷۱ دستگاه، معادل ۲۵ درصد، فروش کمتری در محصولات سواری خود داشتهاند. از طرف دیگر در این بازه زمانی، فروش خودروسازان از تولید آنها کمتر بوده که به احتمال زیاد حکایت از دپوی خودرو در ماههای اخیر دارد. در هشت ماه امسال، این سه خودروساز تیراژ ۵۷۴ هزار و ۵۴۳ دستگاهی را ثبت کردند. با توجه به فروش ۵۵۵ هزار و ۴۶۶ دستگاه در همین مدت زمان، عرضه محصولات آنها ۱۹ هزار و ۷۷ دستگاه، یا به عبارتی ۳.۳ درصد، کمتر بوده است. دپوی خودرو در آبانماه نیز وجود داشته است؛ به طوری که در ماه میانی پاییز این سه خودروساز هزار و ۶۶۷ دستگاه، معادل ۲.۶ درصد، کمتر از تولید خود فروختهاند. علاوه بر این، ایران خودرو در گزارشی که به سازمان بورس ارائه داده، اعلام کرده که هشت هزار و ۹۷۷ دستگاه خودروی ناقص در هشت ماه امسال تولید کرده که چهار هزار و ۴۹۳ دستگاه آن مربوط به آبان است. افت فروش خودروسازان در هشتمین ماه از سال در حالی رخ داده که شرکتهای تولیدکننده خودرو در این ماه منتظر رشد قیمت رسمی محصولات خود بودند، اتفاقی که در اواخر این ماه رخ داد؛ بنابراین میتوان این احتمال را داد که خودروسازان در آستانه رشد قیمت، تولید و فروش را کاهش دادهاند که بتوانند در ادامه، محصولات خود را با قیمت بیشتری به بازار عرضه کنند. تولید خودروی ناقص در این شرکتها نیز تاییدکننده این ادعاست. علاوه بر این، عرضه کمتر محصولات خودروسازان به بازار میتواند یکی از علل رشد قیمت خودرو در بازار باشد. در واقع سه عامل اصلی روی این موضوع تاثیرگذار بودند. افزایش نرخ ارز و رشد قیمت کارخانهای خودرو دو عامل موثر بوده، اما دلیل سوم، همین افت عرضه خودرو است که روی رشد قیمت در بازار اثر گذاشته است.
بیشترین فروش خودرو طی هشت ماه امسال مربوط به ایران خودرو بوده است. بزرگترین خودروساز کشور در هشت ماه امسال ۳۲۲ هزار و ۶۰۷ دستگاه محصول سواری را به فروش رسانده است. این در حالی است که تولید این شرکت در هشت ماه امسال ۳۲۷ هزار و ۴۵ دستگاه بود؛ بنابراین ایران خودرو چهار هزار و ۴۳۸ دستگاه، معادل ۱.۳ درصد، از تولید هشت ماهه خود را نفروخته است.
این شرکت همچنین در هشت ماه پارسال ۳۴۲ هزار و ۳۶۰ دستگاه فروش داشته، بنابراین از ابتدای سال جاری تا انتهای آبان نسبت به بازه زمانی مشابه پارسال ۱۹ هزار و۷۵۳ دستگاه خودروی کمتری را فروخته است. همچنین فروش سواریهای ایران خودرو در آبان ۳۸ هزار و ۳۶۸ دستگاه بوده که نسبت به آمار ۴۶ هزار و ۲۳۱ دستگاهی مهرماه ۱۷ درصد کمتر بوده است. علاوه بر این، آبی پوشان جادهمخصوص در هشتمین ماه از سال هزار و ۳۰۰ دستگاه یا به عبارتی ۳.۴ درصد از تولیدات خود را به فروش نرساندهاند.
دومین خودروساز بزرگ ایران هم در هشت ماه امسال محصولات کمتری نسبت به مدت مشابه پارسال به فروش رسانده است. کل فروش سایپا در بخش سواری در هشت ماه امسال ۱۶۸ هزار و ۸۱۶ دستگاه بوده، حال آنکه در مدت مشابه پارسال، این شرکت ۱۸۵ هزار و ۷۱۵ دستگاه خودرو فروخته بود؛ بنابراین سایپاییها نسبت به پارسال با افت ۱۶ هزار و ۸۹۹ دستگاهی و ۹ درصدی فروش روبهرو شدهاند. کل تولید سواری سایپا تا پایان آبان امسال، ۱۷۹ هزار و ۴۵۵ دستگاه بوده که با در نظر گرفتن آمار فروش، مشخص میشود دومین خودروساز بزرگ کشور ۱۰ هزار و ۶۳۹ دستگاه کمتر از آنچه تولید کرده، به فروش رسانده است.
نارنجیپوشان جادهمخصوص در آبان فروش ۱۶ هزار و ۸۷۵ دستگاهی را ثبت کردهاند. این در شرایطی است که عرضه محصولات آنها در مهرماه به ۲۵ هزار و ۶۴۵ دستگاه رسیده بود؛ بنابراین فروش سایپاییها در آبان نسبت به مهر افت هشت هزار و ۷۷۰ دستگاهی و ۳۴ درصدی را ثبت کرده است. همچنین فروش این خودروساز در ماه میانی پاییز هزار و ۳۷۹ دستگاه، معادل ۷.۵ درصد، کمتر از تولید آن در همین ماه بوده است. سومین خودروساز بزرگ کشور نیز مانند دو خودروساز دیگر در هشت ماه امسال کمتر از آنچه تولید کرده، فروش داشته است. کل تولید پارس خودرو در هشت ماه سال جاری ۶۸ هزار و ۴۳ دستگاه بود، بااینحال این شرکت ۶۴ هزار و ۴۳ دستگاه از محصولات تولیدی را فروخته است.
این آمار نشان میدهد چهار هزار دستگاه از محصولات تولیدی پارس خودرو در هشت ماه امسال، فروخته نشده است. این شرکت در مقایسه با هشت ماه پارسال نیز خودروی کمتری فروخته است. طبق آمار کدال، فروش پارس خودرو در هشت ماه سال گذشته، ۷۰ هزار و ۶۶۸ دستگاه بود. با توجه به فروش ۶۴ هزار و ۴۳ دستگاهی هشت ماه امسال، مشخص میشود این شرکت با افت ۶ هزار و ۶۲۵ دستگاهی و ۹.۴ درصدی فروش مواجه شده است.
علاوه بر این فروش سواریهای پارس خودرو در آبان ۶ هزار و ۹۵۳ دستگاه بوده که نسبت به آمار ۱۰ هزار و ۷۹۱ دستگاهی مهرماه، افت قابلتوجه ۳۵.۵ درصدی را تجربه کرده است. همچنین فروش سومین خودروساز بزرگ کشور در ماه میانی پاییز هزار و ۵۸۸ دستگاه، معادل ۱۸.۶ درصد، کمتر از تولید این شرکت در همین ماه بوده است.
منبع: دنیای اقتصاد