تاریخ: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۴۴
بازدید: ۱۵۲
کد خبر: ۳۶۱۰۷
سرویس خبر : زمین شناسی

راه‌اندازی سامانه مدیریت اطلاعات مکانی زمین‌شناسی در سازمان زمین‌شناسی

می متالز - سرپرست پایگاه ملی داده‌های علوم زمین از راه‌اندازی سامانه مدیریت اطلاعات مکانی زمین‌شناسی در سازمان زمین‌شناسی خبر داد.
راه‌اندازی سامانه مدیریت اطلاعات مکانی زمین‌شناسی در سازمان زمین‌شناسی

به گزارش می متالز، امید اردبیلی، سرپرست پایگاه ملی داده‌های علوم زمین در حاشیه سی و هشتمین گردهمایی علوم زمین گفت: تولید اطلاعات پایه از وظایف حاکمیتی سازمان زمین شناسی است و از زمان تاسیس سازمان بیش از ۹۵ عنوان نقشه تهیه شده که به طرق مختلف این داده‌ها در اختیار محققان قرار می‌گرفت.

اردبیلی افزود: داده‌های مکانی تحت وب را با ساختاری مطابق استاندارد‌های بین المللی ارائه دادیم که در آن ۲۴ هزار رکورد اطلاعاتی عرضه شد و به منظور ارائه بهتر این داده‌ها با همکاری یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان اقدام به راه‌اندازی سامانه مدیریت اطلاعات مکانی WebGIS کردیم و امروز از این سامانه رونمایی می‌شود.

بر اساس این گزارش، نقشه‌های پتانسیل مواد معدنی بر اساس تیپ‌های کانساری و با روش تلفیق و مدل‌سازی در سامانه اطلاعات مکانی و به‌کارگیری لایه‌های اطلاعاتی مختلف از قبیل نقشه‌های زمین‌شناسی و داده‌های ژئوشیمیایی در مقیاس یکصدهزارم، داده‌های ماهواره‌ای لندست و استر، داده‌های ژئوفیزیک هوایی با فواصل پروازی مختلف، نقشه‌های ژئودینامیکی و متالوژنی ایران و اطلاعات معدنی موجود، تولید شده و در قالب اطلس ملی پتانسیل مواد معدنی ایران و با دقتی ۱۰ برابر نقشه‌های پیشین ارائه شده است.

نقشه‌های موضوعی زمین‌شناسی نیز با استفاده از نقشه‌های زمین‌شناسی یکصد هزارم یکپارچه بر اساس تنوع جنس و سن در قالب اطلس ملی نقشه‌های موضوعی زمین‌شناسی کشور منتشر شده است.

این اطلس رونمایی شده برگرفته از اطلس‌های ملی است که تاکنون تهیه شده است.

اطلس نقشه‌های پتانسیل معدنی و زمین شناسی موضوعی استانی با بهره‌گیری از منابع اطلاعاتی حاصل از فعالیت علمی و پژوهشی صد‌ها کارشناس و متخصص زمین‌شناسی و اکتشاف کشور طی ادوار گذشته در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور و سایر ارگان‌های مربوطه، در مدیریت ژئومتیکس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور تدوین شده است.

عناوین برگزیده