تاریخ: ۰۲ دی ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۶:۵۱
بازدید: ۲۲
کد خبر: ۳۶۲۸۰۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیر عملیات بازار فیزیکی بورس کالای ایران:

به زودی از مدل «حراج هم‌زمان» در بورس کالا رونمایی می‌شود

به زودی از مدل «حراج هم‌زمان» در بورس کالا رونمایی می‌شود
‌می‌متالز - مدیر عملیات بازار فیزیکی بورس کالای ایران گفت: به زودی مدل جدیدی از حراج حضوری با نام «حراج هم‌زمان» به مدل‌های فعلی حراج در بازار فیزیکی بورس کالای ایران افزوده خواهد شد.

به گزارش می‌متالز، «حمیدرضا رحمنی» مدیر عملیات بازار فیزیکی بورس کالای ایران، توضیح داد: در حال حاضر در بازار فیزیکی بورس کالای ایران، حراج حضوری به دو روش حراج عادی و حراج باز انجام می‌شود. با توجه به ماهیت روش‌های فعلی، در شرایطی که تعدد عرضه وجود داشته باشد، زمان انجام معاملات طولانی شده و احتمال هم‌زمان شدن تالار‌های معاملاتی برای معامله‌گران وجود دارد.

او ادامه داد: همچنین با توجه به رشد حجم معاملات و افزایش تعداد عرضه‌ها در تالار‌های معاملاتی، از یک سال گذشته درخواست‌هایی از سوی کارگزاران به منظور بهبود فرآیند‌های معاملاتی مطرح شد که در این راستا بورس کالای ایران با رویکرد بهینه‌سازی این فرآیند‌ها و کاهش زمان انجام معاملات، بررسی‌ها و مطالعات خود را در خصوص حراج‌های متداول در دنیا آغاز کرد که در نهایت، روش حراج هم‌زمان معرفی شد.

برگزاری جلسات آموزشی با کارگزاران

مدیر عملیات بازار فیزیکی بورس کالای ایران گفت: فرآیند‌های مدل حراج هم‌زمان پس از اخذ مصوبات لازم از هیات مدیره بورس کالای ایران و موافقت سازمان بورس و اوراق بهادار، طراحی شد و روش انجام معاملات نیز طی جلسه آموزشی با همکاری کانون کارگزاران به معامله‌گران بازار کالایی آموزش داده شد.

به گفته رحمنی، همچنین جلسات معاملاتی آزمایشی با این روش طی سه نوبت برای کالای سیمان انجام و متناسب با موضوع، پیشنهادات بهبود از سوی کارگزاران اخذ و در سامانه معاملات پیاده‌سازی شد.

او ادامه داد: در مدل جدید حراج، زمان‌های انجام معامله اعم از زمان پیش گشایش، مظنه‌یابی و رقابت برای تمامی عرضه‌ها به صورت مشترک و هم‌زمان طی می‌شود که این موضوع منجر به کاهش زمان جلسات معاملاتی می‌شود؛ به همین علت، نام این مدل حراج، «حراج هم‌زمان» انتخاب شده است.

روند حراج هم‌زمان

رحمنی اعلام کرد: در این روش خریداران قیمت‌های مدنظر خود را بر اساس تحلیل بازار و بر مبنای داده‌های تاریخی مانند عرضه و تقاضای گذشته، روند قیمت و همچنین داده‌های فعلی مانند میزان عرضه و تقاضا، ضرورت خرید محصول برای خریدار، ریسک قیمت خرید و ... تعیین می‌کنند.

او در ادامه به روند ثبت قیمت‌ها و تخصیص کالا‌ها به خریداران در حراج هم‌زمان اشاره کرد و گفت: در مدل جدید، قیمت‌های قابل ارسال برای هر تقاضای خریدار می‌تواند تا پنج قیمت باشد و معامله‌گران از ابتدای شروع زمان معاملات می‌توانند این قیمت‌ها را از مشتریان اخذ و در سامانه معاملاتی خود درج و در زمان رقابت به سامانه معاملات ارسال کنند.

به گفته رحمنی، روش تخصیص سفارش‌های مشتریان همانند روش‌های فعلی مطابق با دستورالعمل معاملات بر اساس اولویت قیمت و در صورت قیمت برابر، اولویت زمانی است. به این صورت در هر معامله ابتدا قیمت اول تمامی سفارش‌ها به صورت صعودی مرتب می‌شوند و از بیش‌ترین قیمت به کم‌ترین قیمت تخصیص صورت می‌پذیرد. سفارش‌هایی که در مرحله اول تخصیص نیافته‌اند و یا ناقص تخصیص یافته‌اند، قیمت دوم آن‌ها فعال شده و مجدداً قیمت‌ها مانند مرحله قبل مرتب و تخصیص داده می‌شود. این فرآیند تا زمانی که تخصیص سفارش‌ها تغییر پیدا نکند، ادامه می‌یابد.

مدیر عملیات بازار فیزیکی بورس کالای ایران گفت: نکته حائز اهمیت در خصوص فرآیند تخصیص این است که قیمت خرید شده توسط هر مشتری بر اساس کم‌ترین قیمت رقابتی آن مشتری که قابلیت برنده شدن در فرآیند حراج را دارد، خواهد بود.

او تاکید کرد: در انتهای حراج نیز میزان کالای تخصیص یافته به هر مشتری و کلیه قیمت‌های مشتریان برای تمامی طرفین معامله نمایش داده می‌شود.

رحمنی گفت: از مزایای اصلی این مدل می‌توان به کوتاه شدن زمان انجام معاملات و کشف نرخ کالا بر اساس تحلیل بازار محصول و فاکتور‌های اصلی قیمت یعنی عرضه و تقاضا اشاره کرد که امید می‌رود با پیاده‌سازی این مدل، امکان گسترش و توسعه بیشتر بازار‌های فیزیکی بورس کالا در آینده فراهم شود.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

عناوین برگزیده