به گزارش میمتالز، برخی فعالان صنعت خودرو مدعیاند که با حذف ارز نیمایی و جایگزینی آن با ارز توافقی (ارزی که قیمت بالاتری دارد) عملا اثر افزایش قیمت ۳۰ درصدی که چندی پیش برای جبران زیان تولید در خودروهای داخلی اعمال شد، از بین رفته است و، چون خودروسازان و قطعهسازان حالا با حذف نیما باید ارز موردنیاز خود را گرانتر بخرند، هزینه تولیدشان افزایش مییابد.
در همین راستا، عماد جعفری، کارشناس صنعت خودرو در مورد افزایش احتمالی قیمت خودروهای داخلی گفت: دو شرکت خودروسازی ایرانخودرو و سایپا با وجود افزایش قیمتی که مدتی پیش داشتهاند باز هم بهانهای برای بالا بردن قیمت محصولات خود خواهند داشت.
به گفته او، با حذف ارز نیمایی این موضوع (افزایش قیمت خودرو) مجددا اتفاق خواهد افتاد و خودروسازان در توجیه آن خواهند گفت که افزایش قیمتی که مدتی قبل داشتهاند با در نظر گرفتن ارز نیمایی بوده است. در نتیجه، به نظر میرسد که مدتی بعد، به طور مجدد اعلام میکنند که قصد دارند محصولات خود را با قیمت بالاتر از قیمت فعلی به فروش برسانند. این در حالی است که عرضه خودروهای خود را هم کاهش دادهاند.
این کارشناس صنعت خودرو گفت: وقتی عرضه خودرو در بازار کم شود تقاضا همچنان زیاد خواهد بود و این فرصتی است برای دلالان تا به سرعت در سایتهایی که قیمت را اعلام میکنند نرخ خودروهای خود را تغییر داده و افزایش دهند.
جعفری تصریح کرد: در چند هفته گذشته، شاهد بودیم که یک سری از افراد، خودروی «ریرا» را تحویل گرفتند و دوبرابر قیمت آگهی کردند و هیچ کسی خریداری نکرد و آگهیها همچنان به قوت خود باقی هستند و کسی از ریرا با این قیمتها استقبال نکرد و پژو پارس یک میلیاردی نیز دقیقاً چنین شرایط مشابهی را دارد؛ خودرویی که شاید به واقع ۳۰۰-۴۰۰ میلیون تومان هم ارزش نداشته باشد. چون خودرویی است که کمترین کیفیت و بیشترین آمار خرابی را دارد.
این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به خدمات پس از فروش شرکتهای ایران خودرو و سایپا افزود: خدمات پس از فروش دو شرکت ایران خودرو و سایپا شرایط اصلاً خوبی ندارند و در نتیجه، پژو پارس یک میلیاردی ارزش خریدن ندارد و در حقیقت، خرید و فروش هم نمیشود.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان