تاریخ: ۲۱ دی ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۰۶
بازدید: ۴۰
کد خبر: ۳۶۴۸۰۹
سرویس خبر : آهن و فولاد
در پنل تخصصی «درس آموخته‌های فرآیند بومی‌سازی موتور‌های LV و HV» مطرح شد؛

بومی‌سازی موتور‌های LV و HV؛ راهی برای ارتقاء توانمندی‌های تعمیراتی در فولاد مبارکه

بومی‌سازی موتور‌های LV و HV؛ راهی برای ارتقاء توانمندی‌های تعمیراتی در فولاد مبارکه
‌می‌متالز - رئیس کارگاه برق تعمیرگاه مرکزی شرکت فولاد مبارکه، بومی‌سازی موتور‌های LV و HV؛ راهی برای ارتقاء توانمندی‌های تعمیراتی در این شرکت دانست.

به گزارش می‌متالز، عبدالرسول حقیقی، رئیس کارگاه برق تعمیرگاه مرکزی شرکت فولاد مبارکه، در پنل تخصصی «درس آموخته‌های فرآیند بومی‌سازی موتور‌های LV و HV» در ششمین نمایشگاه ملی فولاد در غرفه فولاد مبارکه به اهمیت تعمیرات در شناسایی نقاط خرابی و بهبود شرایط اشاره کرد و تأکید نمود که این فرآیند می‌تواند به بومی‌سازی و ارتقا توانمندی‌های کارکنان کمک کند.

وی بیان کرد: در تعمیرات موتور، نقاط خرابی به وضوح مشخص است و می‌تواند به عنوان منبعی برای تشخیص خطا‌ها و معایب موجود در موتور عمل کند. وی افزود که این شرایط به بهبود فرآیند تعمیرات اصلاحی کمک می‌کند و توانمندی‌های کارکنان را در زمینه تکنولوژی افزایش می‌دهد.

رئیس کارگاه برق تعمیرگاه مرکزی شرکت فولاد مبارکه همچنین به تولید ابزار لازم برای بومی‌سازی در راستای تعمیرات اشاره کرد و گفت: «قطعات موتور نیز بخشی از این فرآیند هستند و برای بومی‌سازی آنها می‌توانیم تست‌های لازم را انجام دهیم. به نوعی، تعمیرات می‌تواند به عنوان یک فرآیند آغازین برای بومی‌سازی در نظر گرفته شود.»

بومی‌سازی موتور‌های LV و HV؛ راهی برای ارتقاء توانمندی‌های تعمیراتی در فولاد مبارکه

وی با تأکید بر اهمیت ثبت نقشه‌ها و مستندات حین انجام تعمیرات به صورت سیستمی، خاطرنشان کرد که این کار می‌تواند به ایجاد چرخش یادگیری کمک کند، چرا که هر بار بخش‌های مختلفی از موتور در اثر تعمیر قرار می‌گیرد.

حقیقی گفت: «بزرگ‌ترین مزیت بومی‌سازی این است که امکان دسترسی به پیمانکاران را فراهم می‌کند و در واقع، بومی‌سازی روشی برای حل ضعف‌های موجود در سیستم‌ها است.»

بومی‌سازی موتور‌های فولاد مبارکه؛ گامی مؤثر در ارتقا کیفیت و کاهش وابستگی

همچنین احمدرضا دهقانی، کارشناس بومی‌سازی شرکت فولاد مبارکه در این پنل، از آغاز فرآیند بومی‌سازی در این شرکت از سال ۸۵ خبر داد و گفت: ساخت موتور‌ها به دو دسته تولیداتی و سفارشی تقسیم می‌شوند. موتور‌های تولیداتی به صورت تیراژ تولید می‌شوند و دارای کاتالوگ مشخصی هستند، در حالی که موتور‌های سفارشی متناسب با نیاز‌های خاص شرکت طراحی و تولید می‌شوند.

وی افزود: در حال حاضر، ۹۰ درصد از موتور‌های LV دارای تیراژ تولید هستند و تنها ۵ درصد از آنها به عنوان موتور‌های سفارشی شناخته می‌شوند.

دهقانی همچنین به ارتقا موتور‌های این شرکت اشاره کرد و گفت: موتور‌ها از سطح یک به ۳ ارتقا یافته‌اند.

بومی‌سازی موتور‌های LV و HV؛ راهی برای ارتقاء توانمندی‌های تعمیراتی در فولاد مبارکه

کارشناس بومی‌سازی شرکت فولاد مبارکه با تأکید بر اهمیت بومی‌سازی موتور‌های LV و HV گفت: با توجه به خاص بودن این موتور‌ها و تأثیر مستقیم آنها بر عملکرد خطوط تولید، عدم کارکرد صحیح این موتور‌ها می‌تواند منجر به تعطیلی خطوط و خسارت‌های قابل توجهی شود. به همین دلیل، حساسیت ما در این زمینه بسیار بالا است.

وی همچنین به تغییرات در فرآیند تست موتور‌ها اشاره کرد و گفت: قبلاً موتور‌ها زیر بار تست نمی‌شدند، اما اکنون این موضوع به عنوان یک الزام مطرح شده است و موتور‌ها باید زیر بار تست شوند.

دهقانی به تبادل فنی با شرکت‌های سازنده اشاره کرد و گفت: ما به طور مستمر با شرکت‌های سازنده در زمینه تبادل فنی همکاری داریم تا کیفیت و کارایی موتور‌ها را بهبود بخشیم.

همکاری با فولاد مبارکه توان فنی شرکت رشد صنعت نیرو را بالا برد / تولید ۴۰۰ موتور سفارشی فولاد مبارکه

علی‌اصغر پرتونیا، مدیر فروش شرکت رشد صنعت نیرو نیز در این پنل، از تأسیس این شرکت در سال ۱۳۶۹ خبر داد و گفت: امروز در جایگاهی هستیم که می‌توانیم برای پلنت‌های صنعتی، نقشه موتور‌های مختلف را دریافت کرده، طراحی کنیم، بسازیم و طبق استاندارد‌های جهانی تست کرده و به مشتریان تحویل دهیم.

وی با اشاره به تنوع فعالیت‌های این شرکت افزود: در حوزه موتور‌های مونتاژ، محصولات ما از ۱۶۰ کیلووات شروع می‌شود و تا نزدیک به ۱۰ مگاوات ادامه دارد.

پرتونیا همچنین به دانش بنیان بودن شرکت اشاره کرد و گفت: شرکت ما تحت مدیریت قرار گرفته و به عنوان یک شرکت دانش بنیان فعالیت می‌کند.

بومی‌سازی موتور‌های LV و HV؛ راهی برای ارتقاء توانمندی‌های تعمیراتی در فولاد مبارکه

مدیر فروش شرکت رشد صنعت نیرو به همکاری‌های طولانی‌مدت این شرکت با فولاد مبارکه اشاره کرد و گفت: شیوه همکاری ما با شرکت فولاد مبارکه به دهه ۷۰ برمی‌گردد. این همکاری در حوزه نوسازی و تعمیرات اساسی الکتروموتور‌های فشار قوی آغاز شد و با توجه به توانایی‌های موجود در نواحی مختلف فولاد مبارکه، این همکاری استمرار یافت.

وی ادامه داد: با توجه به نیاز‌های ویژه شرکت فولاد مبارکه و دیگر شرکت‌ها، توانایی‌هایی را در سیستم خود ایجاد کردیم و شروع به ساخت الکتروموتور‌ها کردیم. تاکنون بیش از ۴۰۰ دستگاه موتور مختلف را تولید کرده‌ایم و ۴۰ نوع الکتروموتور را با موفقیت ساخته‌ایم.

پرتونیا در پایان به اعتبار فولاد مبارکه به عنوان یکی از بزرگ‌ترین پلنت‌های صنعتی کشور اشاره کرد و گفت: طبیعتاً بسیاری از شرکت‌های داخلی تمایل به همکاری با این شرکت دارند. کار کردن با فولاد مبارکه، با توجه به توانایی‌های والای این مجتمع، باعث شد سیستم مهندسی ما قوی و آبدیده شود و در هر پروژه‌ای که لازم بود، بحث‌های طراحی را پیش ببرد. این امر به ارتقا دانش مهندسی ما کمک شایانی کرده است.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده