به گزارش میمتالز، در بیستوهفتمین سال انجام رتبهبندی شرکتهای بزرگ ایران و همانند سالهای گذشته، فولاد مبارکه خوش درخشید و توانست رتبه اول از نظر شاخص فروش در گروه فلزات آهنی، رتبه اول از نظر شاخص بازده فروش در گروه فلزات آهنی، رتبه دوم از نظر شاخص سودآوری، ارزش افزوده و ارزش بازار را کسب کند.
همچنین بر اساس ارزیابی گروه کارشناسی رتبه بندی IMI-۱۰۰، فولاد مبارکه در بین ۵۰۰ شرکت بزرگ کشور، در رتبه ششم از نظر شاخص فروش قرار گرفته است و نسبت به سال گذشته، ۲ پله رشد داشته است. صعود ۲ پلهای فولاد مبارکه نشان از درایت و استراتژی درستی است که در سالهای اخیر اتخاذ شده و در کنار توسعه متوازن کمی و کیفی، نگذاشته است محدودیتهای انرژی و دیگر موانع موجود، راه پیشرفت و توسعه فولاد مبارکه را مسدود سازد.
شایان ذکر است درک درست مدیران، سیاستگذاران و پژوهشگران از اتمسفر حاکم بر فضای کسب و کار در سایه ارائه آمار و اطلاعات شفاف ایجاد میشود؛ جایی که بنگاههای بزرگ اقتصادی از نظر شاخصهای مختلف ارزیابی شوند و همگان بتوانند تصویر واضحتری از عملکرد صنایع و بنگاهها داشته باشند. ارائه فهرستی از ارزیابی ابرشرکتهای ایرانی میتواند در این مسیر راهگشا بوده و رونق و رکود حاکم بر بنگاههای بزرگ اقتصادی را نمایان سازد.
از این رو سازمان مدیریت صنعتی ایران رتبهبندی ۵۰۰ شرکت برتر ایران را از سال ۱۳۷۷ بهطور مستمر انجام میدهد و امسال نیز ۳۳ شاخص کلیدی شامل میزان فروش، سودآوری، صادرات، بهرهوری، تعداد کارکنان، نقدینگی و ارزش بازار در نظر گرفته شده است.
این همایش بهعنوان یک پلتفرم مهم برای ایجاد شفافیت در آمار و اطلاعات بنگاههای اقتصادی و ترسیم تصویری روشنتر از فضای کسبوکار کشور عمل میکند. اطلاعات آماری این رتبهبندی به تحلیل وضعیت بزرگترین بنگاههای اقتصادی کشور کمک خواهد کرد.
شرکتهای برتر این همایش به عنوان لوکوموتیو اقتصاد کشور شناخته میشوند و مجموع فروش ۱۰۰ شرکت برتر حدود ۴۵ درصد تولید ناخالص ملی را تشکیل میدهد. در واقع این رتبهبندی به شرکتها در توسعه برند ملی و بینالمللی کمک میکند.
همچنین امسال و برای نخستین بار، شرکتهای دانشبنیان نیز در این رتبهبندی حضور خواهند داشت که این اقدام به تقویت و حمایت از پیشرانان اقتصاد ملی کمک میکند.
در مسیر ارزیابی بنگاههای بزرگ، یکی از مهمترین شاخصها میزان فروش است که اصلیترین فهرست شرکتهای برتر ایران بر این اساس تنظیم میشود. در واقع میزان اثرگذاری فعالیت یک بنگاه اقتصادی در ابعاد اقتصاد ملی، رابطه مستقیمی با میزان فروش شرکت دارد. فروش شرکت، میزان تعامل بنگاه را با ساختار اقتصادی کشور نشان میدهد و هر چه بنگاهی تعامل بیشتری با سایر اجزا اقتصادی داشته باشد، رونق و رکود آن اهمیت بیشتری مییابد؛ بنابراین انتخاب و رتبهبندی شرکتها براساس شاخص «حجم فروش» از منطق اقتصادی و مدیریتی برخوردار است.