تاریخ: ۲۰ بهمن ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۱:۰۲
بازدید: ۴۶
کد خبر: ۳۶۷۵۷۶
سرویس خبر : آهن و فولاد
بدون حضور کارشناسان و سازندگان خارجی انجام شد؛

ساخت، نصب و راه‌اندازی موفقیت‌آمیز ماشین برداشت در پارک‌های ۱ و ۲ آهن‌سازی فولاد مبارکه

ساخت، نصب و راه‌اندازی موفقیت‌آمیز ماشین برداشت در پارک‌های ۱ و ۲ آهن‌سازی فولاد مبارکه
‌می‌متالز - مدیر توسعه آهن‌سازی فولاد مبارکه از اجرای موفقیت‌آمیز پروژه ساخت، نصب و راه‌اندازی ماشین برداشت (Bucket Boom Reclaimer) در پارک‌های ۱ و ۲ واحد انباشت و برداشت ناحیه آهن‌سازی با رعایت کامل استاندارد‌ها و موارد ایمنی خبر داد.

به گزارش می‌متالز، رضا خادم‌کیمیائی، در تشریح عملکرد و اهمیت اجرای این پروژه گفت: ماشین باکت‌بوم ریکلایمر با استفاده از به‌روزترین تکنولوژی دنیا، طراحی و با رویکرد استفاده حداکثری از توان ساخت داخل با صرف ۵۰ هزار نفرساعت، در شرکت آذر طیف سپاهان ساخته شد و بدون حضور سوپروایزر خارجی و با کمک متخصصان داخلی، با صرف بیش از ۲۵ هزار نفر ساعت کار در فولاد مبارکه با موفقیت نصب، تست و راه‌اندازی شد.

وی تأکید کرد: این ماشین با ظرفیت نامی ۲ هزار و ۵۰۰ تن بر ساعت، قابلیت برداشت همگن و پیوسته بیش از ۶۰۰ هزار تن گندله از پارک‌های ۱ و ۲ انباشت و برداشت و ارسال پایدار کمّی و کیفی گندله موردنیاز واحد‌های احیا مستقیم ۱ و ۲ را فراهم می‌کند.

مدیر توسعه آهن‌سازی فولاد مبارکه مهم‌ترین ویژگی‌های ماشین مذکور را چنین برشمرد: برداشت کنسانتره و گندله با ظرفیت نامی ۲ هزار و ۵۰۰ تن بر ساعت؛ قابلیت برداشت به روش‌های bench و chevron؛ پوشش دادن کامل دپوی مواد (۴۷ متر عرض و ۱۲.۵ متر ارتفاع)؛ قابلیت تنظیم حرکت و ظرفیت برداشت مواد با استفاده از سیستم‌های کنترل سرعت؛ دارای سیستم آنتی کولوژن جهت جلوگیری از برخورد با دپوی مواد و ماشین‌آلات مجاور؛ استفاده از سیستم ترمز هیدرولیک بین ریل و بوژی جهت پایداری ماشین در مواقع اضطراری؛ مجهز بودن به سیستم مه خشک جهت جلوگیری از پراکنش گردوغبار؛ ارتقای ایمنی ماشین به علت استفاده از دو جک هیدرولیک جهت تغییر زاویه بوم؛ ارتقای ایمنی باکت ویل از طریق تعبیه تکیه‌گاه محافظ؛ قابلیت تنظیم کابین اپراتور با توجه‌ به زاویه بوم؛ استفاده حداکثری از توان ساخت داخل (ساخت بیش از ۴۰۰ تن اسکلت فلزی).

در همین زمینه برخی از کارشناسان توسعه آهن‌سازی چنین گفتند:

محمد حسنی، رئیس توسعه خطوط آهن‌سازی: ماشین بوم ریکلایمر جدید با وزنی بالغ‌بر ۵۵۰ تن با طول بوم ۴۸ متر، مجهز به سیستم کابل‌جمع‌کن از نوع درام و دو عدد جک تعادلی و دارای سیستم روانکاری مرکزی اتوماتیک است.

از جمله نکات قابل‌ذکر در طراحی این ماشین می‌توان به طراحی شوت‌گردان به‌منظور امکان شارژ هم‌زمان هر دو نوار ۰۲C۰۵ و ۰۲C۰۵A اشاره کرد. همچنین سازگاری با محیط‌زیست و تعبیه سیستم آب‌پاش به‌صورت مه خشک از نقاط مثبت اجرای این پروژه است که تأثیر قابل‌توجهی در کنترل گردوغبار خواهد داشت.

برای ساخت این ماشین بیش از ۴۰۰ تن اسکلت فلزی ساخته شده است که عمده متریال استفاده‌شده برای ساخت این قطعات، S۳۵۵J۲N است. برش‌کاری متریال این قطعات با بهره‌گیری از برش لیزر و پلاسما انجام گرفته که موجب دست‌یابی به دقت بالای فیت آپ و مونتاژ و ارتقای کیفیت جوش شده است. همچنین با توجه به حساسیت ماشین و لزوم رعایت تلرانس‌های هندسی و انطباق‌ها، با استفاده از روش‌های نوین نظیر Laser Tracking، حداکثر دقت در ماشین‌کاری تجهیزات لحاظ شده است.

سیدمحمد حبیبی، کارشناس توسعه آهن‌سازی: با توجه‌ به حرکت ماشین‌های موجود انباشت و برداشت (استکر و ریکلایمر‌های موجود در سایت) و همچنین وجود نوار نقاله‌های متعدد در مجاورت ماشین بوم ریکلایمر، ابزار‌های حفاظتی و ایمنی متعددی در نظر گرفته شده که می‌توان به ۶ عدد سنسور سیستم آنتی‌کلوژن (ضدبرخورد) در بخش بوم و باکت با قابلیت شناسایی نزدیک شدن هرگونه تجهیز یا سطح پایل مواد در پنج‌متری، سنسور حداکثر گشتاور بوم، سنسور کنترل حداکثر نیروی وارده بر پل ماشین و انکودر‌های زاویه‌سنج پل و... اشاره کرد.

یکی دیگر از آیتم‌های کلیدی در خصوص ایمنی این ماشین، سنسور شناسایی میزان سرعت باد است که در صورت گذر از حد مجاز، سیستم قفل‌کن بخش بوجی‌ها به ریل‌ها فعال می‌شود و هم‌زمان با قفل‌شدن چرخ‌ها و جلوگیری از هرگونه حرکت ماشین، از آسیب و خطر احتمالی جلوگیری به عمل می‌آید. سیستم نگه‌دارنده باکت نیز به‌گونه‌ای طراحی شده است که در صورت هرگونه اتفاق احتمالی که منجر به جدا شدن باکت از محل شافت و اسلیو گردد، شوک ناشی از عدم تعادل به ماشین وارد نمی‌شود. همچنین تعبیه یک دستگاه توزین چهار لودسل بر روی نوار نقاله ماشین، اطلاعات دقیقی جهت کنترل میزان مواد ارسالی در اختیار اپراتور و سیستم تولید واحد قرار خواهد داد.

سیدسعید محتشم‌خواه، کمک‌کارشناس توسعه آهن‌سازی: از جمله فعالیت‌های مهم پروژه، نصب بوم اصلی این ماشین به وزن ۱۰۰ تن بود. برای این کار ابتدا دو استند به ارتفاع ۱۰ متر در راستای مرکز ماشین عمود به محور ریل‌ها بافاصله ۳۰ متر از یکدیگر قرار گرفتند و سپس با استفاده از دو جرثقیل ۳۶۰ تن، ضمن رعایت تمام اصول ایمنی و فنی، در طی زمان کوتاهی بوم اصلی در موقعیت خود بر روی استند‌ها نصب شد. سپس جک‌ها و دکل نصب‌شده و پس از آن ورق‌های تنشن به هر دو سازه بوم و دکل متصل شدند. در مرحله بعد جک‌ها برق‌دار شده و بوم تعادل و تنشن پلیت‌های مربوطه نصب شده و با گذاشتن وزنه‌های بتنی و رسیدن به نیرو‌های موردنیاز در جک‌های هیدرولیک، تعادل برقرار و استند‌ها از زیر بوم برداشته شدند. در ادامه عملیات نصب مکانیکی و تجهیزات، مسیرسازی و کابل‌کشی انجام شده و پس از سیگنال چک، عملیات راه‌اندازی سرد و سپس راه‌اندازی گرم صورت پذیرفت.

حمید بزاز، رئیس واحد مواد خام: با توجه‌ به از مدار خارج‌شدن بوم ریکلایمر موجود، واحد انباشت و برداشت جهت رفع نیاز واحد‌های احیا مستقیم ۱ و ۲ در هنگام شات‌دان واحد گندله‌سازی، به یک دستگاه ماشین بوم ریکلایمر جدید نیاز داشت. این ماشین یک دستگاه برداشت‌کننده تک باکته است که قابلیت مانورپذیری و ارسال مواد از هر نقطه‌ای از دو پارک ۱ و ۲ واحد انباشت و برداشت را دارد و می‌تواند گندله و کنسانتره را به واحد‌های گندله‌سازی و احیا مستقیم ۱ و ۲ ارسال کند.

از دیگر مزایای بوم ریکلایمر جدید، ارتقای سیستم‌های ایمنی و حفاظتی ماشین و امکان تنظیم کابین اپراتور با توجه‌ به تغییر زاویه بوم است. گفتنی است با اجرای این پروژه بهبود پارامتر‌های کیفی تولید، افزایش آماده‌به‌کاری تجهیزات و کاهش تردد مکانیسم‌ها در پارک‌های مذکور در راستای ارتقای ایمنی واحد تحقق یافت.

رضا خادم‌کیمیائی، مدیر توسعه آهن‌سازی، در خاتمه از زحمات کارکنان واحد توسعه و مدیریت و کارکنان بهره‌برداری ناحیه آهن‌سازی، دستگاه نظارت، قرارداد‌های خرید، برنامه‌ریزی و پشتیبانی توسعه، حمل‌ونقل، شرکت آذرطیف سپاهان و کلیه همکارانی که در برنامه‌ریزی، اجرا و به بهره‌برداری رساندن این پروژه مشارکت داشتند، تشکر و قدردانی کرد.

منبع: فولاد مبارکه اصفهان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده