تاریخ: ۰۵ اسفند ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۳۸
بازدید: ۳۸
کد خبر: ۳۶۹۲۲۸

انگار نه انگار حمل‏‏‌ونقل عمومی ضعیف است

انگار نه انگار حمل‏‏‌ونقل عمومی ضعیف است
‌می‌متالز - شورای شهر تهران به دنبال دریافت عوارض بیشتر از خودرو‌هایی با عمر بیش از ۵ سال برای ورود به محدوده طرح ترافیک به منظور کاهش آلودگی هوا است. درحالی اعضای شورای شهر تهران این راهکار را پیگیری می‌کنند که عدم توسعه کافی حمل‏‏‌ونقل عمومی در شهر تهران بخش قابل توجهی از شهروندان را به استفاده از خودروی شخصی سوق داده و در عین حال با توجه به محدودیت تولید و عرضه خودرو در کشور، خرید خودروی نو تبدیل به سنگی بزرگ برای شهروندان شده است.

به گزارش می‌متالز، اگرچه استفاده از حمل‏‏‌ونقل عمومی راهکار اصلی کنترل ترافیک در محدوده مرکزی شهر تهران و حتی مهار معضل آلودگی هوا است؛ اما زمانی می‌توان شهروندان را به سمت استفاده از حمل‏‏‌ونقل عمومی سوق داد و بر استفاده از خودروی شخصی عوارض وضع کرد که حمل‏‏‌ونقل عمومی کفاف تقاضای شهروندان در جابه جایی را بدهد. این درحالی است که حمل‏‏‌ونقل عمومی در کلان شهر تهران وضعیت مناسبی ندارد و پاسخگوی تقاضای فعلی نیست. تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل‏‏‌ونقل شورای شهر تهران از وضع عوارض بالاتر برای ورود خودرو‌های با بیش از ۵ سال به محدوده طرح ترافیک خبر داد و گفت: برای کاهش آلودگی هوا، چند متغیر در محاسبه عوارض در نظر گرفته‌ایم؛ خودرو‌های زیر ۵سال عوارض عادی پرداخت می‌کنند، خودرو‌های ۵ تا ۲۰ سال مشمول ضریب افزایشی می‌شوند، و خودرو‌های بالای ۲۰ سال که به طور معمول آلاینده و کاربراتوری هستند، از ورود به طرح ترافیک منع خواهند شد. همچنین خودرو‌هایی که معاینه فنی برتر دریافت کنند، شامل تخفیف‌هایی خواهند شد.

تشکری هاشمی گفت: محدوده مرکزی شهر تهران از حدود ۴۵سال پیش بر اساس مصوبه شورای انقلاب وقت مشمول طرح ترافیک شده و هدف اصلی این طرح کاهش تراکم جمعیتی و کاهش حجم بالای آلایندگی ناشی از تردد خودرو‌ها بود. به همین دلیل، ایستگاه‌های مترو و خطوط ویژه اتوبوس در این محدوده مستقر شدند تا استفاده از حمل‏‏‌ونقل عمومی را برای شهروندان تسهیل کنند و وابستگی به خودرو‌های شخصی را کاهش دهند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده