
به گزارش میمتالز، اگرچه استفاده از حملونقل عمومی راهکار اصلی کنترل ترافیک در محدوده مرکزی شهر تهران و حتی مهار معضل آلودگی هوا است؛ اما زمانی میتوان شهروندان را به سمت استفاده از حملونقل عمومی سوق داد و بر استفاده از خودروی شخصی عوارض وضع کرد که حملونقل عمومی کفاف تقاضای شهروندان در جابه جایی را بدهد. این درحالی است که حملونقل عمومی در کلان شهر تهران وضعیت مناسبی ندارد و پاسخگوی تقاضای فعلی نیست. تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران از وضع عوارض بالاتر برای ورود خودروهای با بیش از ۵ سال به محدوده طرح ترافیک خبر داد و گفت: برای کاهش آلودگی هوا، چند متغیر در محاسبه عوارض در نظر گرفتهایم؛ خودروهای زیر ۵سال عوارض عادی پرداخت میکنند، خودروهای ۵ تا ۲۰ سال مشمول ضریب افزایشی میشوند، و خودروهای بالای ۲۰ سال که به طور معمول آلاینده و کاربراتوری هستند، از ورود به طرح ترافیک منع خواهند شد. همچنین خودروهایی که معاینه فنی برتر دریافت کنند، شامل تخفیفهایی خواهند شد.
تشکری هاشمی گفت: محدوده مرکزی شهر تهران از حدود ۴۵سال پیش بر اساس مصوبه شورای انقلاب وقت مشمول طرح ترافیک شده و هدف اصلی این طرح کاهش تراکم جمعیتی و کاهش حجم بالای آلایندگی ناشی از تردد خودروها بود. به همین دلیل، ایستگاههای مترو و خطوط ویژه اتوبوس در این محدوده مستقر شدند تا استفاده از حملونقل عمومی را برای شهروندان تسهیل کنند و وابستگی به خودروهای شخصی را کاهش دهند.
منبع: دنیای اقتصاد