
به گزارش میمتالز، اختتامیه دومین جشنواره هنری - اقتصادی ثور، امروز سهشنبه ۰۷ اسفند، در مجموعه تئاتر لبخند برگزار شد و برگزیدگان خود را شناخت.
در این مراسم، حسین عبدهتبریزی، پیشکسوت بازار سرمایه و عضو شورای سیاستگذاری جشنواره «ثور» گفت: دومین جشنواره هنری اقتصادی ثور در شرایطی برگزار شد که اقتصاد ایران دوران بسیار سختی را میگذراند. البته صنعت هنر همیشه در گرفتاری مالی بوده، اما امروز آنقدر اوضاع دشوار است که این سختی برای فعالان عرصه هنر بیشتر شده است.
او با بیان اینکه هدف جشنواره ثور برقراری ارتباط بین صنعت هنر و صنعت مالی است، افزود: تا امروز در بخش مالی به قدر کافی از ظرفیتهای هنر برای برندینگ صنعت مالی استفاده نکردهایم و روشن است که برای ارتقا این صنعت و تعریف محصولاتی که در این صنعت وجود دارد باید بیشتر هنر را به کار بگیریم.
عبدهتبریزی افزود: در این صورت است که میتوانیم به صنعت هنر رونق دهیم. تا زمانی که بخش هنر به صنعت تبدیل نشود و صرفا به جنبههای فرهنگی آن توجه شود، همیشه گرفتار خواهیم بود. از این رو باید تلاش کنیم که صنعت نشر، تئاتر، سینما و موسیقی از نظر اقتصادی روی پای خودشان باشند.
عضو شورای سیاستگذاری جشنواره ثور ادامه داد: در بسیاری از این بخشها متولیان آن تاکید داشتهاند که کار فرهنگی میکنیم، اما طبیعی است که اگر به ابعاد اقتصادی توجه نشود آن بخش پایدار نمیماند؛ بنابراین بخش مالی برای گسترش هنر کمککننده است. خوشبختانه سازمان بورس برای تحقق این هدف اقدامات مثبتی انجام داده است. همچنین، در دوران فعلی که مردم به سمت داراییهای فیزیکی سوق پیدا دادهاند، بازار سرمایه میتواند از فرصت هنر استفاده کند. تا امروز صندوق سرمایهگذاری در هنر تشکیل شده، اما نمیتوان گفت اقدامات آن موفق بوده است.
در ادامه مهدی کرباسیان، رئیس اسبق ایمیدرو و عضو شورای سیاستگذاری جشنوار ثور گفت: امیدواریم این جشنواره بتواند پول و سرمایه را به حوزه هنر بیاورد.
او افزود: تا نتوانیم هنر و اقتصاد را به هم نزدیک نکنیم حتما رشد هنر خیلی کند خواهد بود.
کرباسیان، ادامه داد: در هالیوود اول اقتصاد مطرح است بعد هنر. در کشوری مثل ترکیه هم فرهنگ ترکی را با بهرهگیری از هنر به خانههای کشورهای عربی وارد کردهاند. با نگاهی به حوزه سیاسی، در مییابیم که پول زیادی از این راه بدست آمده است.
کرباسیان با بیان اینکه باید در جشنواره ثور مستمر ایستاد و آن را ادامه داد، گفت: کاری که در دو سال آخر دولت دوازدهم انجام دادیم این بود که یک گروهی به نام اقتصاد هنر را در اتاق تهران ایجاد کردیم. اما خیلی موفق نبود چراکه دولت چندان با ما همکاری نکرد. اکنون میخواهیم این کمیسیون را با کمک علاقهمندان هنر دوباره راه بیاندازیم.
ایوب آقاخانی، عضو شورای سیاستگذاری و هیات داوران جشنواره ثور هم گفت: جشنواره ثور اعلام یک نیاز مدنی و توجه به زیرساختهای اقتصاد هنر است. مساله چرخش اقتصاد هنر حائز اهمیت است، به خصوص محتواهای هنری که به سلولهای اقتصادی نیازمند هستند.
او افزود: سال گذشته اولین دور جشنواره ثور با جمعی کوچکتر و در بخش فیلمنامه نویسی فیلمهای کوتاه و نیمهبلند برگزار شد، اما امسال ابعاد جشنواره تغییر کرد و بخشهای جدیدی به آن اضافه شد.
امین آذریان، دبیر جشنواره فرهنگی- اقتصادی ثور نیز در ادامه گفت: سال اول برای برگزاری این جشنواره همفکریهای خوبی داشتیم و ۱۱۰ فیلمنامه کوتاه ارسال شد، اما امسال سه رشته فیلمنامه، نمایشنامه و تبلیغات خلاقانه بصری اضافه شد.
او افزود: اگر قرار است کار دوستان تبدیل به اثر شود باید از ابزارهایی که در دنیا هم وجود دارد، بهره گرفته شود. موضوع دیگر هم بحث سواد مالی است که متاسفانه دادهای نیست که به صورت استفاده از ابزارهای هنری مورد استفاده قرار گیرد.
در ادامه برگزیدگان دومین جشنواره هنری اقتصادی ثور در بخشهای مختلف معرفی شدند:
بخش نمایشنامهنویسی:
نمایشنامه دندونگیر، نوشته: محسن رحمانی و ناهید ریحانی
تبلیغات خلاقانه بصری بورس:
گروه مالی کاریزما، کار علیرضا نجفی
تبلیغات خلاقانه بصری بیمه:
شرکت بیمه البرز
تبلیغات خلاقانه بصری بانک:
بدون برگزیده
فیلمنامه نویسی:
فیلمنامه راس هرم؛ نوشته: وحید مشکات و علی نیکافروز