
به گزارش میمتالز، مهدی صادقینیارکی در حاشیه بازدید خبرنگاران از کارخانه ایران ترانسفو در زنجان در یک نشست خبری با تشریح الزامات واگذاری ایران ترانسفو و اهمیت توجه به اهلیت شرکت خریدار، اظهار داشت: ۴ هزار و ۶۰۰ نفر به طور مستقیم در گروه فنی ترانسفو مشغول به کار هستند و ۱۸ شرکت وابسته به این گروه را در تهران و زنجان داریم که از این تعداد، ۶ شرکت دانشبنیان محسوب میشوند، ۲ شرکت در زیست بوم فناوری و ۸ شرکت نیز در حوزه خدمات پشتیبانی و انرژیهای تجدیدپذیر فعال هستند.
وی تصریح کرد: هدف ایران ترانسفو طوری تعریف شده که این گروه صنعتی به یک تجهیزاتساز ارزشآفرین و توان افزا در زیست بوم توسعه صنعت برق و انرژی کشور و پیشرو در تراز جهانی تبدیل شود.
وی با بیان اینکه ۸۵ درصد سهم بازار در اختیار گروه ایران ترانسفو است، گفت: سال گذشته افزایش سرمایه بیش از ۵۰ درصدی را تجربه کردیم و در حال حاضر سرمایه ثبت شده شرکت ۵ هزار میلیارد تومان است.
صادقینیارکی ادامه داد: بودجه امسال ایران ترانسفو ۲۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان تعیین شده و تا پایان بهمن ماه ۲۳ هزار و ۷۰۰ میارد تومان فروش را به ثبت رساندیم و از رقم بودجه فراتر رفتیم و ۱۱۷ درصد بودجه را محقق کردیم.
وی با اشاره به رشد ۱۰۰ میلیون دلاری صادرات ایران ترانسفو طی سال جاری، گفت: فروش تجمعی امسال نسبت به سال قبل ۶۱ درصد رشد داشته و افزایش ۷۱ درصدی رشد در فروش گروه را داشتهایم.
وی افزود: میزان تسهیلات و LC غیرجاری ایران ترانسفو تا پایان دی ۱۴۰۲ معادل ۱۲۰۸ میلیارد تومان بود که با رشد ۵۰ درصدی به رقم ۷۹۶ میلیارد تومان در پایان بهمن ۱۴۰۳ رسید.
مدیرعامل ایران ترانسفو با اشاره رشد ۴۹ درصد فروش این گروه صنعتی طی سال جاری نسبت به سال قبل، گفت: مطالبات گروه نیز رشد ۲۱ درصدی را تجربه کرده و متوسط مدت زمان وصول مطالبات از ۱۷۵ روز در سال ۹۹ به ۱۴۷ روز در سال جاری رسیده است.
به گفته وی، ایران ترانسفو طی سال جاری توانسته رتبه دوم میزان فروش را در بین ۱۰۰ شرکت برتر دریافت کند و بالاترین رتبه صادرات دانشبنیان را نیز از آن خود کرده است.
صادقینیارکی در ادامه با بیان اینکه در زمینه جلب رضایت مشتریان رقم ۹۱ درصدی را در تولید و خدمات پس از فروش کسب کردهایم، گفت: در سال جاری ساخت ۳ دستگاه ترانسفورماتور ۵۰۰ مگاولتی را داشتیم و البته ترانسفورماتور ۶۰۰ مگاولت آمپری نیز در دست طراحی و تولید است. علاوه بر این، برای اولین بار در کشور تابلوهای برق بومی در صنعت نفت و پتروشیمی را طراحی و تولید کردیم.
وی همچنین با اشاره به مشکل ناترازی انرژی در کشور، اظهار داشت: طبق طرحی که به مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری ارائه کردیم، امکان جایگزینی ترانسهای توزیع برق با عمر بیش از ۳۰ سال با ترانسهای جدید طی ۵ سال وجود دارد که کاهش ۳۹ درصدی تلفات انرژی را به همراه خواهد داشت.
به گفته وی، اجرای این طرح نیازمند سرمایهگذاری ۷۰۰ مییون دلاری است و میتواند سالانه ۲۸۸ میلیون دلار صرفهجویی در پرداخت یارانه سوخت به ازای نیروگاه ۴۰۰ مگاولتی به همراه داشته باشد و علاوه بر این، از تولید ۳ میلیون تن کربن نیز جلوگیری میشود.
وی در ادامه با اشاره به فعالیت ایران ترانسفو در زمینه ساخت تجهیزات نیروگاههای تجدیدپذیر گفت: میزان داخلیسازی در ساخت این نیروگاهها هم اکنون ۳۳ درصد است که تا اردیبهشت سال آینده به ۵۵ درصد و تا پایان اسفند ۱۴۰۴ به ۶۵ درصد میرسد، این در حالی است که شاهد تخصیص منابع صندوق توسعه ملی به واردات تجهیزات ساخت نیروگاههای تجدیدپذیر هستیم.
صادقینیارکی همچنین با اشاره به مشکلات موجود در زمینه تامین مواد اولیه تولید ترانسفورماتور در کشور، گفت: طی سال جاری تورم تولید در کشور به حدود ۳۰ درصد رسید در حالی که شاهد رشد قیمت ۵۷ درصدی مس بودیم. در عین حال، تسهیلات پرداختی نیز متناسب با نرخ تورم، رشد نداشته و کمبود منابع دولت و بودجههای عمرانی باعث افت سفارشگذاری ترانس در کشور شده است.
وی ادامه داد: امسال میزان تسهیلات پرداختی به ایران ترانسفورماتور رشد ۱۳ درصدی را داشته در حالی که تورم در مقایسه با سال قبل افزایش ۳۲ درصدی را تجربه کرده است.
وی در ادامه این نشست خبری در مورد مصوبه اخیر دولت برای واگذاری سهام ایران ترانسفو به بخش خصوصی به ازای بدهی دولت، به خبرنگار نبض صنعت گفت: طی دو دوره واگذاری سهام ۳۲ درصدی دولت در ایران ترانسفو چیزی جز آثار مالی نامطلوب برای این شرکت نداشته و در حال حاضر سهام دولت به ۱۵ درصد کاهش یافته است.
وی تاکید کرد: واگذاری سهام دولت باید طوری اتفاق بیفتد که اشتباه قبلی دوباره تکرار نشود و واگذاری با توجه به اهلیت شرکت خریدار صورت گیرد. در این زمینه شرکت ساتکاب به عنوان یک سازمان توسعهای در صنعت برق و با توجه به ارتباطاتی که با وزارت نیرو دارد میتواند نقش هماهنگکننده داشته باشد. در این خصوص باید حتما اهلیت خریدار و اینکه در زنجیره صنعت برق فعال بوده باشد، مورد توجه قرار گیرد.
صادقینیارکی همچنین در مورد برنامه ایران ترانسفو برای تولید خوروی برقی گفت: دو سال پیش جواز تولید خودروی ون ۷ نفره برقی صادر شد ولی برای سفارشگذاری این محصول مشکلاتی وجود دارد چرا که شهرداریها خریدار این خودرو محسوب میشوند و برای پرداخت نرخ ۲ میلیارد تومانی آن با مشکل روبهرو هستند.
منبع: نبض صنعت