تاریخ: ۲۰ فروردين ۱۴۰۴ ، ساعت ۲۳:۴۳
بازدید: ۷۸
کد خبر: ۳۷۲۶۲۹
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
بر اساس گزارش دیپلماتیک واچ؛

چین پیشتاز صادرات جهانی خودرو شد

چین پیشتاز صادرات جهانی خودرو شد
‌می‌متالز - در فوریه ۲۰۲۵، صادرات کلی خودرو‌های چین ۱۱ درصد رشد داشت، اما صادرات خودرو‌های برقی تسلا که در چین تولید می‌شوند، با کاهش شدید ۸۷.۱ درصدی نسبت به سال گذشته، به تنها ۳،۹۱۱ دستگاه رسید.

به گزارش می‌متالز، چین از نظر تعداد خودرو، به بزرگ‌ترین صادرکننده خودرو در جهان تبدیل شده، از ژاپن پیشی گرفته و بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۴ رشد خیره‌کننده‌ای معادل ۳۰۰درصد در صادرات خود تجربه کرده است. این رشد با سرمایه‌گذاری عظیم دولتی و خودکارسازی گسترده به‌دست آمده است.

همچنین بازار داخلی این کشور که بزرگ‌ترین بازار خودرو در جهان است موتور محرک رشد تولید بوده است، اما با کند شدن فروش داخلی، چین به‌طور تهاجمی بر صادرات تمرکز کرده است. با وجود اعمال تعرفه‌ها از سوی آمریکا و اروپا، مزیت‌های اقتصادی چین و سرمایه‌گذاری‌های هدفمند و استراتژیک این کشور، همچنان جایگاه برتر آن را در صنعت جهانی خودروسازی حفظ کرده و تقویت می‌کند.

براساس گزارشی از دیپلماتیک واچ، با این حال، این گسترش سریع اکنون با چالش‌های جدی روبه‌رو شده است، از جمله محدودیت‌های تجاری و ممنوعیت‌های کامل در بازار‌های کلیدی مانند ایالات متحده. در نتیجه، رشد صادرات خودرو‌های سواری چین در سال ۲۰۲۴ به‌طور چشمگیری کاهش یافته و تنها ۲۶ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته ته است.

با وجود چالش‌های موجود، پیش‌بینی می‌شود صادرات خودرو‌های چینی همچنان ادامه یابد، هرچند با شتابی ملایم‌تر. به لطف هزینه تولید پایین، تسلط بر فناوری خودرو‌های برقی، و حمایت‌های دولتی، خودروسازان چینی قادرند زیان‌های احتمالی را بهتر تحمل کرده و به گسترش حضور جهانی خود ادامه دهند.

در فوریه ۲۰۲۵، صادرات کلی خودرو‌های چین ۱۱درصد رشد داشت، اما صادرات خودرو‌های برقی تسلا که در چین تولید می‌شوند، با کاهش شدید ۸۷.۱ درصدی نسبت به سال گذشته، به تنها ۳،۹۱۱ دستگاه رسید.

رشد صادرات خودرو در چین، نشانه‌ای از یک تحول بنیادین در صنعت خودروسازی جهان است. این نقطه عطف، بیانگر قدرت‌گیری فزاینده چین است که با اتکا به زنجیره‌های تأمین قدرتمند، فناوری‌های پیشرفته و توسعه چشمگیر بخش خودرو‌های برقی، جایگاه خود را در این صنعت بیش از پیش تثبیت کرده است.

یکی از عوامل کلیدی پشت رشد چشمگیر صادرات چین، افزایش خودرو‌های انرژی نو (NEV) است. در سال ۲۰۲۳، چین ۱.۲۰۳ میلیون دستگاه خودروی انرژی نو صادر کرد که نشان‌دهنده رشدی شگفت‌انگیز به میزان ۷۷.۶ درصد نسبت به سال قبل است. با داشتن اکوسیستم پیشرفته خودرو‌های انرژی نو، چین اکنون حدود ۷۰درصد از پتنت‌های جهانی فناوری‌های خودرو‌های انرژی نو و بیش از ۵۰درصد از پتنت‌های خودرو‌های متصل به اینترنت را در اختیار دارد.

تولید مقرون‌به‌صرفه و فناوری پیشرفته، مزیت رقابتی قابل‌توجهی برای خودروسازان چینی در بازار‌های بین‌المللی ایجاد کرده است. هزینه تولید پایین، باعث شده خودرو‌های چینی در مقایسه با برند‌های غربی و ژاپنی بسیار رقابتی باشند.

آینده صنعت خودروی چین

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند صادرات خودروی چین در سال‌های آینده نیز همچنان به رشد خود ادامه دهد. با سرمایه‌گذاری بیشتر در تولید محلی و شبکه‌های توزیع بین‌المللی، خودروسازان چینی در موقعیت خوبی برای گسترش بیشتر در سطح جهان قرار دارند.

با حرکت جهان به‌سمت حمل‌ونقل برقی، تسلط چین در فناوری باتری و تولید اقتصادی خودرو‌های برقی احتمالا جایگاه این کشور را در صدر صنعت خودروسازی جهانی برای سال‌های آینده حفظ خواهد کرد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده