
به گزارش میمتالز، علیرضا مولویزاده، مدیر متالورژی و روشهای تولید فولاد مبارکه، به تشریح وظایف و عملکرد این واحد پرداخت. متن این گفتوگو را در ادامه میخوانید.
این واحد از دو زیرواحد واحد تروپروسس به معنای سراسر پروسه از آهنسازی تا محصول نهایی و واحد کنترل استاندارد و مقادیر فنی تشکیل شده است.
واحد متالورژی و روشهای تولید در سازمان بیشتر بهعنوان مسوول واحد طراحی و تولید گریدهای جدید شناخته شده است. ضمن اینکه برخی فعالیتهای دیگر، نظیر مدیریت سیستم پذیرش و پیرایش سفارشها و ارائه خدمات مشاوره به کل شرکتهای هلدینگ، مشارکت در تدوین استانداردهای ملی و بینالمللی، مشارکت در تدوین اسناد فنی خطوط توسعه و تعیین ظرفیت سالانه خطوط نیز در برنامه کار این واحد قرار دارد. ضمن اینکه ما ملزم هستیم مطابق با آخرین ویرایش استاندارد، محصول را به مشتری عرضه کنیم.
بله. با توجه به اینکه محصولات شرکت بر اساس استانداردهای بینالمللی تولید میشوند، هر سال یک تعداد محصول جدید با قابلیت صادرات به سبد محصولات فولاد مبارکه اضافه میشود. خودروسازان، صنایع تولیدکننده لولههای انتقال آب، صنعت ساختمان و سازه، صنایع بستهبندی و قلعاندود، تولیدکنندگان لوازمخانگی، کشتیسازی و فولادهای عملیات حرارتیپذیر عمده مشتریان فولاد مبارکه هستند که در حد ظرفیت موجود نیاز آنها تأمین میشود.
بهطورکلی، محصولات متنوعی به سبد محصولات اضافه شد. در زمینه خودرویی حداقل ۶ محصول جدید اضافه شد. با توجه به خودروهای جدیدی که شرکتها تولید میکنند نیاز به محصولات خاص خودرویی بیشتر شده و گریدهایی با ساختار جدید که در قطعات ایمنی خودروهایی مثل تارا و شاهین استفاده میشوند و در سیستم تعلیق و گیربکس کاربرد دارند تولید شد. این محصول بهصورت گرید FB۶۰ که یک محصول گرم و اسیدشویی است و همینطور گرید FB۴۵ که در سیستم تعلیق خودرو کاربرد دارد تولید شد. گرید دیگر SPFC۳۹۰G است که در بدنه خودروها استفاده میشود و علاوه بر استحکام بالا در برابر خوردگی هم مقاومت زیادی دارد. گرید دیگری که در قسمت رینگ خودرو کاربرد دارد گرید SAPH۴۴۰ است که قبلاً بهصورت اسیدشویی تحویل میدادیم، اما الآن این قابلیت ایجاد شده که بهصورت گالوانیزه هم عرضه شود. گریدهای با قابلیت بیک هاردنینگ یا پخت سختی نیز تولید شد؛ به این مفهوم که ابتدا شکلپذیری آنها انجام میشود و بعد در پروسه پخت رنگ که در دمای ۱۷۰ درجه در کارخانه رنگ خودروسازی انجام میشود استحکام آن بیشتر میشود. همچنین گرید فوق کششی بهصورت گرم ویژه خودروسازان طراحی و تولید شده است. همچنین در بخشی از پروژه انتقال آب دریای عمان به فلات مرکزی کشور به لولههای با ضخامت زیاد نیاز بود که در محدوده کار فولاد مبارکه قرار نداشت؛ اما با افزایش استحکام، این مورد را جبران کردیم و ضخامتی که پیش از آن، قابلیت تأمین آن را نداشتیم تولید شد. همچنین محصولات قلعاندود ویژه صنایع بستهبندی و قوطیهای کنسروی تولید شد. قبلاً ضخامت کمتر از ۰.۱۸ تولید نمیشد، ولی سال گذشته با طراحی گرید استحکام بالا و ضخامت پایین، به ضخامت ۰.۱۵ میلیمتر رسیدیم. بهعلاوه گریدهای عملیات حرارتیپذیر که کاربردهای مختلفی ازجمله در قطعهسازی در خودرو، چرخدندهها و صنایع هوا و فضا دارند و گریدهایی مانند SAE۴۱۳۰ را شامل میشود طراحی و تولید شد.
پروژههای توسعه فولاد مبارکه ازجمله نورد گرم شماره ۲، خط نورد سرد شماره ۲ شامل اسیدشویی و تاندم و آنیل پیوسته و همینطور خط گالوانیزه شماره ۲ که محصولات خودرویی گالوانیزه تولید میکند، با تغییر جهت بازار از سمت محصولات تجاری به محصولات خاص در حال انجام است. اتمام بهموقع این پروژهها از مهمترین چالشهاست؛ چراکه با راهاندازی این خطوط امکان تولید گریدهای ویژه فراهم میشود.
با توجه به محدودیتهای انرژی موجود و تولید فولاد سبز که در دستور کار شرکت قرار دارد، توسعهها و فرآیندهایی که در فولاد مبارکه اتفاق میافتد تا چه اندازه بر اساس این سیر انرژی است؟
در حوزه طراحی محصول تولید گریدهای ضخامت پایین با استحکام بالا کاهش وزن را به همراه دارد که به مسائل پایداری و زیستمحیطی کمک میکند. موضوع دیگر توسعهها و تکنولوژیهای جدیدی است، زیرا برخی تکنولوژیهایی جدید منجر به کاهش مصرف انرژی میشود و ما باید در این مسیر حرکت کنیم.
تولید محصولات ویژه که فرآیند پیچیدهتری در تولید دارند و از اهداف حال حاضر شرکت است، بهای تمامشده افزایش مییابد؛ زیرا به تستهای آزمایشگاهی بیشتری نیاز دارند. به همین دلیل همکاران ما تلاش میکنند بهای تمامشده را به مقدار واقعیاش نزدیکتر کنند. از سوی دیگر، بهینهکاوی قیمت در واحد فروش انجام میشود تا به قیمتهای جهانی توجه شود و محصولات با ارزشافزوده بیشتری به فروش برسد.
با استفاده از نرمافزارهای شبیهساز قبل از اینکه محصولات را بهصورت انبوه تولید کنیم، تستهای آزمایشگاهی انجام میدهیم. در این راستا، دستگاههای سختافزاری به نام دستگاه پیچش گرم و دستگاه فشار گرم به دستگاههای موردنیاز ما اضافه شده که امکان محاسبه نیروهای نورد قبل از اینکه محصول را به خط تولید بفرستیم میسر میسازد و با حداقل ریسک، محصول برای اولین بار به خط تولید میرود. ضمن اینکه تکمیل دستگاههای شبیهساز را در دستور کار داریم تا بتوانیم با توجه به توسعههایی که در آینده داریم، طراحیها را بهتر و دقیقتر انجام دهیم.