
به گزارش میمتالز، «محمد رستگاری» اظهار کرد: بنابر تکلیف قانونی و اولویت تعیینشده در مورد راههای روستایی از سوی وزارت راهوشهرسازی، حداقل یک راه دسترسی در روستاهای بالای ۲۰ خانوار باید آسفالته باشد که خوشبختانه در همین راستا و با اقدامات صورت گرفته تقریباً ۹۸ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان دارای حداقل یک راه آسفالته هستند و خوشبختانه این موضوع، در مورد بسیاری از روستاهای با کمتر از ۲۰ خانوار استان نیز لحاظ شده است.
وی یکی از اولویتهای اجرایی امسال اداره کل راهداری استان را مناسبسازی راههای شریانی استان با انجام رویه آسفالت ذکر کرد و گفت: در همین راستا نیز از همان روزهای ابتدایی سال جاری مجوز برگزاری مناقصه به ارزش ۷۰۰ میلیارد تومان اخذ شده و امیدواریم امسال در این حوزه اقدامات موثری را شاهد باشیم.
این مسوول در مورد مهمترین راههای شریانی مدنظر این برنامه عنوان کرد: کریدور تهران - هرمزگان در محدوده استان که هماکنون نیز ۱۵۰۰ میلیارد تومان قرارداد فعال دارد، محور مهریز - خاتم، محور یزد - طبس در اولویت قرار دارند ولی به رویه آسفالت سایر محورهای استان مانند محورهای یزد - شیراز، اردکان - چوپایان، یزد - بافق و ... نیز اهتمام داریم.
رستگاری با اشاره به اولویت ارتقای ایمنی شبکه جادهای استان در سال جاری، اظهار کرد: خوشبختانه در همین راستا خطکشی و تقویت علائم افقی و عمودی مورد اهتمام قرار گرفته و در همین راستا طی سال گذشته با خط کشی ۱۲ هزار و ۱۰۰ کیلومتر از راههای استان و ثبت عملکردی دو برابری نسبت به بهترین عملکرد سالهای پیشین، رکوردی قابل تامل را در استان رقم زدیم.
وی خاطرنشان کرد: امسال نیز با هدفگذاریهای صورت گرفته در این حوزه، خطکشی محورهای مواصلاتی را به عنوان یکی از بارزترین علائم ارتقاء ایمنی و همچنین تقویا علائم با تاکید بر علائم افقی را مورد اهتمام داریم.
مدیرکل راهداری استان در بخش دیگری از پاسخ به سئوالات، گفت: بر اساس آخرین پایش صورت گرفته در مورد نقاط حادثهخیز و تکالیف اعلام شده به راهداری استان برای رفع آنها، طبق گزارشهای ارسالی در سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۴ نقطه حادثهخیز در محورهای مواصلاتی استان برای اصلاح در سالهای ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ به استان اعلام شد که خوشبختانه پیش از موعد مقرر تمام این نقاط حادثهخیز اصلاح و مرتفع شد.
وی با اشاره به پراکندگی تصادفات در محورهای مواصلاتی استان و عدم امکان نسبت دادن آنها به یک نقطه یا محور مواصلاتی خاص در استان، اظهار کرد: برهمین اساس نیز میتوان گفت که در حال حاضر عملاً هیچ نقطه حادثهخیزی در استان نداریم ولی در عین حال با همکاری دستگاههای مربوطه، برخی نقاطی که احساس میشوند نیاز به اصلاح فنی دارد، مورد بررسی و در صورت نیاز نسبت به اصلاح آنها اقدام میشود.
رستگاری یکی از برنامههای سال گذشته این اداره کل در حوزه حملونقل جادهای که در سال جاری نیز با جدیت دنبال خواهد شد را هوشمندسازی حملونقل در معادن استان ذکر و تصریح کرد: بر اساس قانون کلیه بارهای معدنی باید تحت صحابت بارنامه حمل شود لذا کلیه معادن استان مکلف شدهاند تا در محل خروجی خود، نسبت به صدور بارنامه اقدام کنند.
وی با بیان این که یکی از معضلات راههای استان، تخریب آنها به علت بار نامتعارف کامیونهای حمل مواد معدنی است، ابراز امیدواری کرد که این طرح که طی سال گذشته در شش معدن بزرگ استان معدنی یزد عملیاتی شده، علاوه بر صدور بارنامه، در رابطه با مشکل اضافه تناژ و دیگر تخلفات و حتی در حوزه مصرف سوخت کامیونهای معدنی و در نهایت پیشگیری از تخریب راهها در این باره موثر واقع شود.
این مسوول از برنامهریزی برای تجهیز ۶۰ معدن بزرگ دیگر استان به این مهم در سال جاری خبر داد و گفت: البته در راستای توزیع عادلانه بار و پرهیز از هر گونه بیعدالتی و بومیگرایی در این حوزه نیز هوشمندسازی فرآیند حملونقل و راهاندازی سامانه اعلام بار مجازی مورد تاکید است که امیدواریم با برنامهریزی یک ساختار منسجم در استان و با مشارکت و حمایت ارگانهای مربوطه، محقق شود.
رستگاری در مورد وضعیت ناوگان حمل مسافر در استان نیز با بیان این که یزد از لحاظ کمی به شدت با کسری ناوگان در این حوزه مواجه است، گفت: این کسری ناوگان در مواقعی مانند همایش اربعین حسینی به طور ویژه خود را نشان میدهد به طوری که یزد نسبت به سایر استانها وضعیت نامناسبتری دارد.
وی با اشاره به تلاشهای صورت گرفته از سالهای گذشته در راستای نوسازی ناوگان حملونقل استان، از تلاش برای جذب سرمایهگذار و هدفگذاری برای اضافه کردن اتوبوس به این ناوگان در سال جاری خبر داد و گفت: در حال حاضر و با توجه به تصادفات اخیر ناوگان مسافری در سطح کشور با جدیت فراوان موضوع کیفیت خدماترسانی در این بخش را دنبال میکنیم.
رستگاری در پایان نیز در خصوص افزایش نرخ بلیط اتوبوسها نیز گفت: طبق روال هر ساله برای بازه سفرهای نوروزی (۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین) به دلیل این که ناوگان یک سر خالی برمیگردد و مسافر نیست، افزایش قیمت برای جبران هزینه خالی بودن ناوگان اعمال میشود ولی پس از پایان سفرهای نوروزی مجدداً به نرخهای قبلی باز میگردد و تاکنون نیز افزایش نرخ جدیدی اعلام و اعمال نشده است.