تاریخ: ۰۸ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۴۰
بازدید: ۲۲
کد خبر: ۳۵۰۶۵۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

انقلاب رباتیک در معدن/ ربات‌ها با چه ابزاری در معادن نفوذ کردند؟

انقلاب رباتیک در معدن/ ربات‌ها با چه ابزاری در معادن نفوذ کردند؟
‌می‌متالز - رصد سایت‌های معدنی با هواپیما‌های بدون سرنشین، حمل مواد معدنی در کامیون‌های خودران، حفاری خودکار و سیستم‌های نقاله خودکار نمونه‌هایی از به‌کارگیری رباتیک در معادن است.

به گزارش می‌متالز، به نقل از ماینینگ‌تکنولوژی، برای شرکت‌های معدنی در اجرای فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، رباتیک و ابر مزایایی مانند افزایش بهره‌وری و امنیت و کاهش هزینه‌ها وجود دارد.

رباتیک در معدنکاری در بکارگیری هواپیما‌های بدون سرنشین، سیستم‌های حمل‌و‌نقل خودکار و ماشین‌های کنترل از راه دور ظاهر می‌شود؛ این ابزار انقلابی در معادن برپا کرده‌اند.

شرکت‌های معدنی ربات‌ها را در بخش‌های گوناگون از حفاری زیرزمینی گرفته تا فرآوری مواد معدنی به کار می‌گیرند.

از آنجا که ربات‌ها مصنوعاتی همه‌کاره هستند، این قابلیت را دارند که در بخش‌های گوناگونی از زنجیره ارزش معدن موثر واقع شوند برای مثال هواپیما‌های بدون سرنشین در بررسی سایت‌های معدنی و جمع‌آوری داده‌های توپوگرافی و توزیع لایه معدنی به کار می‌آیند و ماشین‌های کنترل از راه دور در حفاری و انفجار استفاده می‌شوند.

در بخش حمل‌و‌نقل، ربات‌ها مواد معدنی را از سایت‌ها به واحد‌های فرآوری انتقال می‌دهند و در ارتقای تولید، استخراج و فرآوری نقش مهمی دارند.

اتوماتیک کردن امور هر روزه با بهره‌گیری از کارایی ربات‌ها خطای انسانی را به حداقل می‌رساند و بهره‌وری را ارتقا می‌دهد در نتیجه اینهاست که رباتیک یکی از الویت‌های صنعت برای سرمایه‌گذاری در زمینه فناوری‌هاست.

بر اساس یک نظرسنجی که وب‌سایت ماینینگ‌تکنولوژی در ژوئن سال ۲۰۲۴ انجام داد، ۵۸درصد از پاسخ‌دهندگان اظهار کردند که بیشترین تاثیر رباتیک در معدنکاری ارتقای تولید است. این نتیجه در حالی به دست آمده که حفظ سطوح بالای تولید یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های شرکت‌های معدنی است و آنها برای دستیابی به این دستاورد باید خود را به آخرین فناوری‌ها مجهز کنند تا با به‌کارگیری آنها بتوانند امور را به طور اتوماتیک و پیوسته رصد کنند و این کار را با صرف هزینه کمتر به ازای هر واحد تولید انجام دهند.

ربات‌ها می‌توانند در حمل‌ونقل، حفاری، انفجار و اکتشاف بسیار موثر واقع شوند. آنها در کامیون‌ها خودران، حفاری خودکار و سیستم‌های نقاله خودکار به کار گرفته می‌شوند.

منبع: چیلان

عناوین برگزیده
پرطرفدارترین عناوین