
به گزارش میمتالز، عوامل اصلی شامل سیاست تجاری ایالات متحده، تعرفههای جدید و تحقیقات ضد دامپینگ دسترسی محصولات اوکراینی به بازار ایالات متحده را محدود میکند و همچنین بر جو قیمت در اتحادیه اروپا و آسیا تأثیر میگذارد؛ مشکلات لجستیکی، از جمله تعرفههای حملونقل بالاتر؛ رقابت شدید از سوی تولیدکنندگان آسیایی و ... را نیز شامل میشود.
مصرف داخلی فولاد (محصولات نیمه نهایی، محصولات نورد شده) در سه ماهه اول سال ۲۰۲۵ با ۴۰.۵ درصد افزایش سالانه و ۰.۵ درصد افزایش سه ماهه به ۸۴۹.۹۲ هزار تن رسید. واردات ۳۱۷.۹ هزار تن (+۳۵.۹% سالانه؛ ۱۰% سه ماهه) بود. علیرغم افزایش عرضه، سهم واردات در مقایسه با سه ماهه اول سال ۲۰۲۴، ۱.۲۸ درصد کاهش یافته است.
صادرات محصولات فولادی با ۱۱.۲ درصد کاهش سالانه و ۷.۱ درصد افزایش سه ماهه به ۹۰۳.۵۳ هزار تن رسید. این کاهش عمدتاً به دلیل کاهش تقاضای صادرات برای محصولات نیمه نهایی، با ۳۴.۸ درصد کاهش سالانه به ۲۹۴.۲ هزار تن بوده است. حملونقل محصولات طویل با ۱۹.۶ درصد افزایش سالانه به ۱۷۶.۲۵ هزار تن و حملونقل محصولات تخت با ۳.۳ درصد افزایش سالانه به ۴۳۳.۱ هزار تن رسیده است.
منبع: ایفنا