تاریخ: ۰۸ خرداد ۱۴۰۴ ، ساعت ۲۱:۰۲
بازدید: ۴۶
کد خبر: ۳۷۷۳۸۹
سرویس خبر : آهن و فولاد
در بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو؛

پنل تخصصی ظرفیت‌های فنی موجود در خطوط تولید گروه فولاد مبارکه برگزار شد

پنل تخصصی ظرفیت‌های فنی موجود در خطوط تولید گروه فولاد مبارکه برگزار شد
‌می‌متالز - پنل تخصصی ظرفیت‌های فنی موجود در خطوط تولید گروه فولاد مبارکه در نخستین روز بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو برگزار شد.

به گزارش می‌متالز، پنل تخصصی ظرفیت‌های فنی موجود در خطوط تولید گروه فولاد مبارکه در جهت تولید کیفیت‌های خودرویی با حضور علیرضا مولوی‌زاده مدیر متالورژی و روش‌های تولید فولاد مبارکه، محسن رستمی مدیر محصولات سرد فولاد مبارکه و آرش حاجی‌پور مدیر تکنولوژی شرکت فولاد و نورد سبا در نخستین روز بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو در غرفه فولاد مبارکه برگزار شد.

ارتقای ایمنی سرنشینان استراتژی فولاد مبارکه در تولید ورق‌های خودرویی است

علیرضا مولوی‌زاده مدیر متالورژی و روش‌های تولید فولاد مبارکه در این پنل با اشاره به اهمیت برگزاری نمایشگاه‌ها به عنوان بستر مناسبی برای عرضه آخرین دستاورد‌های شرکت فولاد مبارکه و گروه‌های زیرمجموعه آن اظهار کرد: این نمایشگاه‌ها در طول سال و بر اساس بخش‌بندی مشتریان مختلف مانند صنایع نفت و گاز، خودروسازی، صنایع ساخت، بسته‌بندی و مواد غذایی، کشتی‌سازی و سایر صنایع برگزار می‌شوند.

وی افزود: در حال حاضر، تمرکز اصلی بر صنعت خودرو است، چرا که با تغییر رویکرد بازار و جایگزینی خودرو‌های قدیمی با مدل‌های جدید، نیاز‌های مشتریان نیز تغییر یافته است.

پنل تخصصی ظرفیت‌های فنی موجود در خطوط تولید گروه فولاد مبارکه برگزار شد

مدیر متالورژی و روش‌های تولید فولاد مبارکه با بیان اینکه فولاد مبارکه در چند سال اخیر تلاش کرده تا همگام با نیاز‌های بازار، جهت‌گیری خود را از محصولات تجاری به سمت تولید محصولات خاص و پیشرفته برای خودروسازان تغییر دهد، ادامه داد: برای این منظور، زیرساخت‌هایی در واحد‌های مختلف فولادسازی، مانند نورد گرم، نورد سرد، شرکت فولاد و نورد سبا و ورق خودرو چهارمحال و بختیاری، ایجاد شده است. به عنوان نمونه، اخیراً خط تولید فولاد‌های فوق‌کششی راه‌اندازی شده است که ظرفیت تولید ورق‌های فوق‌کششی را افزایش می‌دهد و انتظار می‌رود امسال بخش دوم آنکه تجهیز RH این خط است، نیز بهره‌برداری شود.

وی با بیان اینکه تولید گرید‌های میکروآلیاژی با سطح بالا در شرکت فولاد و نورد سبا و نورد گرم فولاد مبارکه، از جمله دستاورد‌های گروه فولاد مبارکه است که هم نیاز‌های داخلی و هم بازار‌های خارجی را برآورده می‌کند، اضافه کرد: در حوزه خودرو، فولاد‌های خاصی مانند فولاد‌های بکارنینگ و فولاد‌های دو فازی، در فولاد مبارکه برای جذب انرژی و کاهش آسیب در تصادفات طراحی شده‌اند. این فولاد‌ها پس از فرم‌دهی و پخت در دمای ۱۷۰ درجه، استحکام آنها به حدود ۵۰-۶۰ مگاپاسکال می‌رسد، که باعث افزایش ایمنی سرنشینان می‌شود که این فناوری در خودرو‌های جدید مانند تارا و شاهین به کار رفته است.

مولوی‌زاده در خصوص سهم فولاد مبارکه در تولید ورق‌های صنعت خودروی کشور، تصریح کرد: سهم تولید فولاد مبارکه در ورق‌های بدنه خودرو بسیار قابل توجه است، به طوری که در حال حاضر حدود ۹۰ درصد این محصولات داخلی هستند. با توجه به تغییر در نوع خودرو‌های تولیدی شرکت‌های خودروساز مانند ایران خودرو و سایپا، نیاز است که فولاد‌های خاص و متناسب با نوع خودرو‌های آینده تولید شود. در حال حاضر، محدودیت اصلی شرکت در ظرفیت تولید است، نه توان فنی.

وی ادامه داد: در ۲ سال اخیر، حدود ۱۰ نوع گرید ویژه برای خودروسازان توسعه یافته است. برنامه‌های سال جاری شامل تولید چندین گرید جدید در حوزه فولاد‌های عملیات حرارتی، استحکام بالا، فرم‌پذیری و ساختار‌های فریدی است.

مدیر متالورژی و روش‌های تولید فولاد مبارکه اضافه کرد: فولاد مبارکه سعی دارد با توسعه خطوط تولید مانند نورد گرم شماره ۲، نورد سرد شماره ۲ و گالوانیزه شماره ۲، همگام با پیشرفت‌های صنعت خودرو، محصولات خاص و مورد نیاز این صنعت را تأمین کند.

وی گفت: همچنین فولاد مبارکه در حال برنامه‌ریزی برای توسعه طرح‌ها و محصولات جدید است تا بتواند نقش مؤثری در تأمین نیاز‌های رو به رشد صنعت خودروسازی ایفا کند.

پنل تخصصی ظرفیت‌های فنی موجود در خطوط تولید گروه فولاد مبارکه برگزار شد

دانش فنی، ویژگی بارز فولاد مبارکه برای تولید ورق‌های ویژه خودرویی است

همچنین محسن استکی مدیر محصولات سرد فولاد مبارکه در این پنل به تشریح وضعیت تولید فولاد مبارکه و نقش آن در صنعت خودروسازی ایران پرداخت و گفت: در ناحیه نورد سرد فولاد مبارکه بر کیفیت و کاهش ضخامت ورق‌های فولادی می‌پردازیم که این کاهش ضخامت هم‌زمان با افزایش استحکام است تا هم مصرف سوخت خودرو‌ها کاهش یابد و هم ایمنی سرنشینان تضمین شود.

وی در ادامه با بیان اینکه دانش فنی تجمیع شده طی سال‌ها و در تولید گرید‌های جدید فولاد نقش مهمی دارد، گفت: تولید این گرید‌های جدید نیازمند تنظیمات حساس و استراتژیک در خط تولید است که خودروسازان نیز به این امر توجه دارند و به دنبال ورق‌های سبک با استحکام بالا هستند.

مدیر محصولات سرد فولاد مبارکه با بیان اینکه خودروسازان خواستار اضافه کردن گرید‌های سخت جدید، هستند، افزود: تولید این گرید‌ها با کاهش سرعت تولید همراه است، اما ظرفیت تولید در خط‌های موجود این محدودیت‌ها را جبران می‌کند.

وی به طرح‌های توسعه‌ای شرکت اشاره کرد و گفت: هدف آن تولید محصولات ویژه و پیشرفته است، از جمله پروژه‌های مرتبط با خط نورد سرد ۲ است که خط اسیدشویی، تاندم، آنیل پیوسته و گالوانیزه را شامل می‌شود که در آینده نزدیک به بهره‌برداری می‌رسند و نقش مهمی در نزدیک‌تر شدن به اهداف تولید محصولات خاص دارند.

استکی اضافه کرد: بازار داخلی ایران خودرو، که حدود ۹۰ درصد بازار فولاد را در اختیار دارد، از محصولات فولاد مبارکه بهره‌مند است و شرکت در حال حاضر نیاز‌های خودروسازان داخلی را پاسخ می‌دهد، اما همیشه جای توسعه و بهبود وجود دارد.

وی همچنین بر تمرکز پروژه‌های توسعه بر تولید محصولات ویژه و پاسخگویی به نیاز‌های بلندمدت کشور تأکید کرد و گفت: به‌طوری‌که برنامه‌های آینده باید نیاز‌های ۱۰ سال آینده صنعت خودرو و بازار داخلی را برآورده سازد. این پروژه‌ها با همکاری تیم‌های تخصصی و با توجه به نقشه راه بلندمدت تدوین شده‌اند تا بتوانند نقش مؤثری در توسعه صنعت فولاد و خودرو در ایران ایفا کنند.

پنل تخصصی ظرفیت‌های فنی موجود در خطوط تولید گروه فولاد مبارکه برگزار شد

پیشرفت‌های شرکت فولاد و نورد سبا در تولید فولاد‌های پر استحکام برای صنعت خودروسازی

آرش حاجی‌پور، مدیر تکنولوژی شرکت فولاد و نورد سبا نیز در این پنل با بیان اینکه شرکت فولاد و نورد سبا کارخانه‌ای مدرن و پیشرفته در کشور است، گفت: این کارخانه با بهره‌گیری از فناوری جدید خط CSP (Continuous Casting and Rolling) قادر است فولاد‌های پر استحکام و آلیاژی تولید کند که مزایای متعددی دارد؛ از جمله کاهش جداییش ناشی از ضخامت کمتر ورق‌ها، کاهش مصرف انرژی به دلیل پیوستگی خط تولید، و تولید فولاد‌های تمیز با کیفیت بالا.

وی با بیان اینکه در شرکت فولاد و نورد سبا برنامه‌ریزی مشخصی برای بازار‌های هدف، به ویژه صنعت خودروسازی، تعیین شده است، ادامه داد: این صنعت تأثیر مستقیم بر زندگی مردم از نظر ایمنی، محیط زیست و مصرف انرژی دارد. از این رو فولاد و نورد سبا برنامه‌ریزی کرده تا گرید‌های خودرویی تولید کند که تاکنون در کشور تولید نشده و بیشتر از طریق واردات تأمین می‌شد. این گرید‌های خانواده‌های فولاد‌های پر استحکام و دو فازی هستند که دانش و فناوری خاص خود را دارند و کشور‌های صادرکننده به ایران تمایلی به انتقال این فناوری ندارند، بنابراین توسعه داخلی این فناوری‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد.

مدیر تکنولوژی شرکت فولاد و نورد سبا با بیان اینکه برای رسیدن به این هدف، نظر فناوری، تجهیزات و مهارت پرسنل سرمایه‌گذاری کرده‌ایم؛ گفت: با بهره‌گیری از پروژه‌های مشترک با دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی، توانستیم دانش فنی لازم را با کمترین وابستگی به دانش خارجی کسب کنیم این تلاش‌ها منجر به تولید بیش از ۷۵ گرید فولاد تا سال ۱۴۰۰ شده که بسیاری از آنها برای صنعت خودرو و نیاز‌های روز دنیا طراحی شده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه شرکت فولاد و نورد سبا در حوزه خودرو، توانسته است ورق‌های مقاومتی و ایمنی بالا تولید کند که در طراحی‌های نوین خودرو‌های مدرن، مخصوصاً در بخش‌هایی مانند سپر‌ها و قفس سرنشین، کاربرد دارند، افزود: این ورق‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در تصادف‌ها انرژی ضربه را جذب و توزیع می‌کنند، به طوری که سرنشینان در داخل خودرو در امان بمانند. این فناوری‌ها، که در خودرو‌های روز دنیا و برند‌های معتبر اروپایی و آلمانی استفاده می‌شوند، در حال حاضر در کشور تولید می‌شوند و در پروژه‌های تحقیقاتی و توسعه‌ای ادامه دارند.

پنل تخصصی ظرفیت‌های فنی موجود در خطوط تولید گروه فولاد مبارکه برگزار شد

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده
پرطرفدارترین عناوین