
به گزارش میمتالز به نقل از ایمپاسکو، بر اساس مقاله او، این مدیران باید بتوانند با بهرهگیری از آیندهپژوهی و نگاه خلاقانه، ضمن ارزیابی دقیق ریسکها، تهدیدات را به فرصت تبدیل کنند و به سمت تحقق اهداف راهبردی شرکت گام بردارند. چرا که تصمیمهای ما مربوط به آینده است، اما دانستهها از گذشته میآید، آیندهپژوهی میتواند به عنوان یک ابزار هوشمند در خدمت مدیران خلاق برای تصمیمگیریهای دقیق و اثربخش در معدنکاری قرار گیرد.
آیندهپژوهی مشتمل بر مجموعه تلاشهایی است که با استفاده از تجزیه و تحلیل منابع، الگوها و عوامل تغییر و یا ثبات، به تجسم آیندههای بالقوه و برنامهریزی برای آنها میپردازد. آیندهپژوهی نشان میدهد که چگونه از دل تغییرات (یا عدم تغییرات) امروز، واقعیت فردا تجلی مییابد. آیندهپژوهی، تفکرات فلسفی و روشهای علمی و مدلهای مختلف بررسی و مطالعه آینده را مطرح و با استفاده از آنها، آیندههای بدیل و احتمالی را ترسیم میکند (ملک اخلاق و سلیمانی، ۱۳۹۵)؛ لذا میتوان گفت آیندهپژوهی، ابزاری برای مهندسی هوشمندانه آینده است. آیندهنگری تلاشی سیستماتیک برای بررسی درازمدت آینده علم، فناوری، اقتصاد، محیط و جامعه به منظور شناسایی پدیدههای نوظهور و حوزههای زیربنایی تحقیقات استراتژیک است که بیشترین منافع اقتصادی و اجتماعی را در برداشته باشد (ضیایی پرور، ۱۳۹۱). در جهان امروز آیندهپژوهی و آیندهنگری یک ضرورت است. از این رو مدیران بایستی ضمن الـــزام به تجهیز علم آیندهشناسی و آیندهنگری، هنر مدیریت در محیط بیثبات و پویا و چگونگی برخورد با پدیده تغییر و بهرهبرداری از آن را بیاموزند. داشتن نگرش عمیق و ژرفنگری از تحولات شتابنده محیطی و کلاننگری که حاصل توجه عمیق به آینده است نیاز مدیران کشور است. مدیران قرن بیستویکم منتظر نمیمانند تا فرصت به سراغ آنان برود بلکه تغییر سکهای است که دو رو دارد که یک روی آن فرصت و روی دیگر آن تهدید است. مدیران عصر حاضر بایستــی ضمن دارا بودن توانایی شناسایی و بهرهبرداری از فرصتها، هنر تبدیل تهدید به فرصت را نیز بدانند. هنر بهرهبرداری از تغییر ناشی از انقلاب فناوری مهمترین هنر مدیران امروز است. همه چیز در جهان در حال دگرگونی و تغییر است. به قول مایکل دل تنها چیز ثابت خود تغییر است (هاشمی جیردهی، ۱۳۸۵). آیندهنگری یا رهبری آیندهنگر تلاش میکند تا از طریق شناسایی وضعیتها، آینده دلخواه را بسازد. آیندهنگری پیشگوییها و پیشبینیهای خاص نیست، بلکه فرآیند سیستمی از تفکر درباره آینده است. بدین منظور که، انتظارات منطقی را برای شناسایی فرصتها و تهدیدهای پیش روی سازمان شکل دهد و اقداماتی را که پیامدهای مطلوب را ارتقاء خواهد داد تدارک ببیند (غلامی و حسینپور، ۱۳۹۵). در این پژوهش ضمن تعریف خلاقیت و ویژگیهای افراد و مدیران خلاق، سعی بر آن شده است که آیندهپژوهی را به عنوان ابزاری برای مدیران خلاق در پروژههای معدنی معرفی گردد.
خلاقیت یعنی به کارگیری تواناییهای ذهنی برای ایجاد یا تبلور یک فکر یا مفهوم جدید که برخی نیز آن را به ترکیب ایدهها یا ایجاد پیوستگی بین ایدهها تعبیر میکنند. خلاّقیت پیدایش یک اندیشه نو بوده در حالی که نوآوری عملی ساختن آن اندیشه و فکر است، از این زاویه ممکن است شخص خلاّق نوآور نباشد؛ یعنی میتواند ایدههای جدید داشته ولی توانایی عرضه آن را نداشته باشد. بنابراین افرد نوآور غالباً خلاّق هستند ولی همه افراد خلاّق الزاماً نوآور نیستند (مرادی و رشیدپور، ۱۳۹۲). روانشناسان سعی داشتهاند تا مشخصات افرادی که دارای سطح بالایی از خلاقیت هستند را مشخص کنند. ستیز مشخصات زیر را برای افراد خلاق بیان داشته است:
مدیر خلاق و نوآور کسی است که از هیچ چیز، همه چیز میآفریند. مدیر خلاق با استفاده از نیروی ذاتی و تخیل خلاق خود، امکانات بالقوه را به بالفعل تبدیل میکند. مدیر خلاق باید فضایی بیافریند که خودش بتواند خلاق باشد و افراد سازمان را هم نیز برای خلاقیت تحریک کند و این فضا، فضایی است که از کار روزمره به دور است و به نحوی تفویض اختیار کند تا هر کسی خود مشکل خودش را حل کند (سایت راسخوان، ۱۳۹۳). مدیران بایستی زمینههای لازم را برای خلاقیت و نوآوری کارکنان فراهم کنند، مدیران نیاز بدان خواهند داشت که درک کنند خلاقیت از سه بخش عمده تشکیل شده است: ۱- تخصص، ۲- تفکر خلاق و ۳- انعطافپذیر و انعکاس. مدیران میتواند بر دو بخش نخست نیز اثرگذار باشند، اما انجام این کار هزینهبر و وقتگیر است، آن چه که اثربخشی بیشتری دارد افزایش انگیزش درونی کارکنان است (عبدالهی، ۱۳۸۷).
ویژگیهای مدیر خلاق عبارت است از:
۱- اعتماد به نفس دارد و مقاوم، مصمم و سمج است.
۲- قدرت تحمل ابهامات را دارد و دیرتر خسته و کلافه و سردرگم میشود.
۳- به پدیدهها نگاهی غیرمرسوم دارد.
۴- قدرت اطلاعات تخصصی و عمومی زیادی دارد.
۵- در مدیریت خود از سبک رهبری تفویضی استفاده میکند و بسیار انعطافپذیر است.
۶- ثبات فکری دارد و سادهانگار نیست.
۷- تجربه پژوهشیاش او را به دنبال فکرهای بکر و دست نخورده میکشاند.
۸- جسارت برخورد با مسایل پیچیده را دارد.
۹- علاقه وافری به کار و تلاش و کوشش دارد.
۱۰- دقیق و ریزنگر است و به دقت به اطراف نظر میافکند.
۱۱- در ضمن استقلال رای و قضاوت، حوصله و توانایی شنیدن و همجوشی افکار را دارد.
۱۲- خطرپذیر است.
۱۳- سریعالانتقال است و قدرت حل مسائل را دارد.
۱۴- برای پیشبرد اهداف خود، از ارتباطات گروهی و شخصیتی استفاده میکند.
۱۵- برنامهریزی او بلندمدت و راهبردی است.
۱۶ فرصتطلب و موقعیتجوست و قبل از دیگران طرحهای خود را ارائه میدهد.
۱۷- سنتشکن و نوگراست.
۱۸- گیرندههای قوی و حساسی دارد.
۱۹- هوشهای چند گانه او از متوسط جامعه بالاتر است (سایت راسخوان، ۱۳۹۳).
۲۰- عملگرایی نشانه یک مدیر برجسته و خلاق میباشد.
۲۱- مدیر کسی است که میتواند نتایج مطلوب را به دست آورد و رهبر کسی است که توانایی پیشبینی آینده را دارد. وظیفه یک رهبر تضمین عملکرد عالی در کار مورد نظر است.
۲۲- وظیفه یک مدیر این است که آفریننده شرایط و موقعیتها باشید نه آفریده آنها.
۲۳- اراده کنید که همیشه به وجود آورنده تحولات باشید نه قربانی تغییرات.
۲۴- آینده متعلق به کسانی است که ریسک میکنند، نه افراد راحتطلب.
۲۵- مرتباً با کارکنان تمرین اندیشهگشایی کنید، یعنی بگذارید هر کس هر ایدهای به ذهنش میرسد آزادانه بیان کند. با این کار آنها را تشویق میکنید تا مدام در مورد کارشان تفکر خلاق داشته باشند.
۲۶- از نشانههای یک مدیر برتر نتیجهگیری شدید اوست (ترکمندی، ۱۳۸۹).
در این پژوهش مدیر خلاقی که حوزه فعالیتش در خصوص مدیریت پروژههای مکانیک سنگی در معادن زیرزمینی میباشد را از زاویه آیندهپژوهی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. مکانیک سنگ علم مطالعه اثر نیروها به روی سنگهاست. مهمترین هدف مکانیک سنگ گردآوری آن دسته از اطلاعاتی است که با آنها بتوان سازههای مهندسی را در داخل (تونلها و فضاهای زیرزمینی) یا به روی سنگها (پایداری شیروانیها) طراحی و اجرا نمود (شهریار، ۱۳۹۰). با توجه به شرایط گوناگون زمین شناسی و طبیعت پیچیده تودهسنگها، پیشبینی و مدلسازی رفتار تودهسنگ در پروژههای معدنی، به ویژه پیرامون فضای زیرزمینی را از دیدگاه علمی و نظری مشکل میسازد. تعدد عوامل موثر بر رفتار تودهسنگ و عدم شناخت قطعی آنها لزوم ارزیابی رفتار واقعی آن را ایجاب میکند. به مشاهده، اندازهگیری و ثبت پارامترهای رفتاری تودهسنگ رفتار سنجی، به هر وسیلهای که بدین منظور استفاده شود ابزار و به عمل استفاده از ابزار برای رفتارسنجی، ابزاربندی گفته میشود. ابزار اندازهگیری، برای بررسی و اندازهگیری حرکات سطحی، تغییرشکلهای زمین، تنش ها و ... به کار میرود. انتخاب این ابزارها نیاز به یک دید کلی از خواص تودهسنگ و نیز اهدافی که برای فرآیند رفتارسنجی متصور شده، دارد. به طور کلی رفتارسنجی فضاهای زیرزمینی در یک طرح در سه بخش تقسیمبندی میگردد: رفتارسنجی فضاهای زیرزمینی قبل از اجرای طرح، در حین اجرا و پس از اجرا (هنگام بهرهبرداری به منظور پیشبینی و کنترل مخاطرات احتمالی) (آهنگری، ۱۳۸۹)؛ بنابراین روشهای آیندهپژوهی و رفتارسنجی فضاهای زیرزمینی، چشم مدیران خلاق را نسبت به رویدادها، فرصتها و مخاطرات احتمالی آینده باز نگه داشته و ابهامات را کاهش داده و توانایی انتخاب گزینههای هوشمندانه را افزایش میدهد از این رو به آنها اجازه داده تا بدانند که به کجاها میتوانند بروند (آیندههای اکتشافی)، به کجا باید بروند (آیندههای هنجاری) و از چه مسیرهایی میتوانند با سهولت بیشتری به آیندههای مطلوب خود برسند (راهبردهای معطوف به آیندهسازی) (الهینژاد، شریفی، ۱۳۹۴)؛ لذا اهداف ابزاربندی در فضاهای زیرزمینی عبارت است از ارزیابی و تایید صحت پارامترهای طراحی، کنترل و بهینهسازی مراحل اجرا، بهبود شرایط ایمنی اجرای طرح، علتیابی مسائل، کاهش هزینه اجرا، ارزیابی روشهای نوین اجرا و پیشبرد دانش و فناوری احداث فضاهای زیرزمینی. برای حصول به نتایج فوق باید برنامه ابزار بندی با دقت تمام طراحی گردد. بدین معنی که با طی مراحل زیر بصورت قدم به قدم، سیستمی ایجاد کرد که در آن سوال مورد نظر طراح دقیقاً طرح شده و ابزار مناسب برای پاسخگویی به سوال مذکور به درستی انتخاب و در محل مناسب نصب و قرائت گردد تا نتایج حاصله پس از تحلیل مناسب، به کمک مهندس طراح بیاید:
بنابراین آیندهپژوهی دیدن هر چیز قبل از وقوع آن است. بحرانها به جز در موارد نادر علائم هشداردهندهای را قبل از وقوع از خود بروز میدهند. مدیر خلاق نباید به راحتی از کنار این علائم هشداردهنده عبور کند. البته بعضی از آنها نشانهها را احساس نمیکنند، چون وقایع آینده برایشان اهمیت ندارد. خلاصه این که مدیران میتوانند با انجام آیندهپژوهی، علایم اولیه خیلی از بحرانها را قبل از وقوع آنها درک و آنرا مهار کنند (سایت آیندهپژوهی، بیتا).
دگرگونی در سراسر جهان امروزه باعث شده که خلافیت بیش از پیش اهمیت یابد و جوامع فقط از راه ابتکار و نوآوری میتوانند خود را با شرایط جدید تطبیق دهند. یکی از ارکان اصلی برنامهریزی استراتژیک دارا بودن ذهنی خلاق و آیندهپژوهانه است. مدیران خلاق ریسکها را مدیریت میکنند، کنجکاوند، جسورانه مدیریت میکنند، از فرصتها به بهترین شیوه بهره میبرند، رویکرد استراتژیکشان را حفظ میکنند. مدیرانی که بیشترین خلاقیت را در رهبری نشان میدهند افرادی انگیزهبخش و با اثرگذاری بالا، قاطع و مصمم و مستقل هستند و نکتهی مهمتر اینکه از کنجکاو بودن هراس ندارند و در کار خود با اطمینان و آرمش بحران را با آرامش مدیریت میکنند؛ بنابراین آیندهپژوهی میتواند به عنوان ابزاری جهت تصمیمات هوشمندانه برای مدیران خلاق در پروژههای معدنی محسوب گردد.
منبع: ایمپاسکو