تاریخ: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۱۳
بازدید: ۱۹۴
کد خبر: ۳۸۱۳۸
سرویس خبر : آهن و فولاد
سایه تحریم‌ فلزات بر بازار داخل

با نبود استراتژی صادراتی مناسب، مازاد تولید فولاد خواهیم داشت

می متالز - این‌روزها شاهد افت نرخ محصولات فولادی هستیم، افتی که شاید به مذاق تولیدکنندگان چندان خوشایند نباشد.
با نبود استراتژی صادراتی مناسب، مازاد تولید فولاد خواهیم داشت

به گزارش می متالز، اما براساس نظر کارشناسان آنچه سبب این افت کاهشی شده است به تحریم‌های امریکا در حوزه فلزات بازمی‌گردد، چراکه این تحریم‌ها جو روانی در زمینه کاهش صادرات را ایجاد کرده است. اگر در زمینه تحریم‌ها، صادرکنندگان نتوانند راهکارهای صادراتی بیابند، باید مازاد تولید خود را در داخل عرضه کنند و این امر می‌تواند روند کاهشی قیمت‌ها را همچنان تشدید کند.

 

بازار داخلی متاثر از محدودیت صادراتی

درباره افت بهای محصولات فولادی، فرهاد منفرد، کارشناس فولاد اظهار کرد: نوسان نرخ محصولات فولادی این‌روزها به دلایل سیاسی بازمی‌گردد. مناسبات سیاسی این‌روزها بر بازار فولاد تاثیر بسیاری داشته است. آخرین تحریمی که ترامپ بر فلزات و محصولات فولادی نیز اعمال کرد، بی‌تاثیر نبوده است، چراکه روی نقطه اثرگذاری انگشت گذاشت و صادرات فولاد را تحت‌تاثیر قرار داد. اگر این تحریم‌ها ادامه‌دار باشد و صادرکنندگان راهی پیدا نکنند، این افت قیمت‌ها ادامه‌دار خواهد بود چراکه فولادسازان بزرگ در سال‌های گذشته بخش عمده‌ای از محصولات خود را صادر می‌کردند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: تا زمانی که در برابر این تحریم‌ها استراتژی مشخصی معلوم نشود، چند ماهی این نوسان قیمت‌ها، بیشتر در جهت کاهش آن ادامه‌دار است. البته فولادسازان بزرگ فضای صادراتی خود را دارند اما جو روانی ایجاد‌شده، این بازار را متاثر از خود کرده است و به یقین نسبت به گذشته مراوده صادراتی نخواهند داشت. این موضوع فضای روانی را شکل داده است که بر بازار داخل و قیمت‌های آن نیز اثرگذار خواهد بود.
این کارشناس فولاد در پاسخ به این پرسش که آیا فولادسازان به راهکار صادراتی جدیدی دست خواهند یافت، گفت: در زمینه تحریم‌ها اگر موضوع تنها پیشگیری از صادرات بود به‌راحتی می‌شد برای آن راهکار پیدا کرد اما موضوع این است که نظام بانکی ما دچار مشکل است. مگر اینکه کشورهای مقصد کالای ما، کالای خود را از یک کشور سوم دریافت کنند. در واقع، مسیر صادرات سخت شده است و این شرایط تاحدی بازار فولاد داخل را با مشکلاتی روبه‌رو می‌کند.
منفرد در پاسخ به این پرسش که افت قیمت‌ها تا چه اندازه ادامه‌دار خواهد بود، عنوان کرد: ‌تا زمانی که به لحاظ سیاسی شرایط باثباتی در کشور ایجاد نشود، حتی اگر تحریم‌ها وجود داشته باشد اما مسیر روشنی برای تولیدکننده و صادرکننده مشخص نباشد، شاهد فضای نوسانی خواهیم بود که البته بیشتر تمایل به کاهش خواهد داشت.

 

تحریم‌ها بازار داخل را متاثر کرد

همچنین مجید محمودی، کارشناس فولاد درباره افت نرخ محصولات فولادی و مهم‌ترین دلایل آن عنوان کرد: مهم‌ترین عامل تاثیرگذار در افت نرخ محصولات فولادی تحریم‌ها بوده است و تا زمانی که فولادسازان بخواهند تحریم‌ها را دور بزنند و راهکارهایی پیدا کنند، چند ماهی طول خواهد کشید.
محمودی در ادامه یادآور شد: سال‌های گذشته بخش عمده‌ای از محصولات فولادسازان بزرگ به صادرات اختصاص داشت؛ چنانچه سال گذشته صادرات فولاد کشور به ۹ میلیون تن رسید و فولاد خوزستان حدود ۶۰ درصد تولیدات خود را صادر کرد. از این‌رو اگر صادرات این واحدها حتی در کوتاه‌مدت نیز دچار وقفه شود، فولادسازان باید محصولات خود را در داخل عرضه کنند که این امر تاثیر خود را بر قیمت‌های داخلی خواهد گذاشت.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: البته صادرکنندگان نیاز به فرصت چندماهه دارند که راهکارهای خود را پیدا کنند تا به روال خود برای صادرات بازگردند، چراکه اگر تولیدکنندگان نتوانند به روال صادرات قبل خود بازگردند، باید تولیدات خود را در داخل ارائه کنند و از آنجا که بازار داخل کشش لازم را ندارد و موضوعی رخ نداده که مصرف داخل افزایش پیدا کند یا با رونق اقتصادی روبه‌رو نشده‌ایم که اگر صادرات کاهش یافت بازار داخل بتواند آن را جذب کند، از این‌رو شاهد افت قیمت‌ها در داخل هستیم.
این کارشناس فولاد با اشاره به قیمت‌های جهانی نیز عنوان کرد: البته این‌روزها علاوه بر مسائل داخلی، شاهد افت قیمت‌ها در بازار جهانی بوده‌ایم. به‌تازگی نیز شاهد اصطکاک چین و امریکا هستیم که بر بازارهای جهانی و قیمت‌ها تاثیرگذار بوده است. اما اگر نگاه کلی به این موضوع داشته باشیم مسائل جهانی تاثیر قابل‌توجهی نداشته‌اند.

 

فولادسازان راهکارهای صادراتی می‌یابند

محمودی ادامه داد: اما هم‌اکنون نگرانی بازار و تولیدکنندگان از این بابت است که اگر نتوانند روال صادرات قبل را داشته باشند، باید مقداری از محصول خود را انبار یا به بازار داخل عرضه کنند که در صورت عرضه به بازار داخل، قیمت‌ها با افت روبه‌رو می‌شود. وی در ادامه تاکید کرد: با این حال فکر می‌کنم چنین شرایطی موقتی باشد و فولادسازان می‌توانند برای صادرات بیشتر به راهکارهایی دست پیدا کنند.
هرچند امریکا فلزات ایران را تحریم کرده است اما حساسیت‌هایی که روی صادرات پتروشیمی‌ها و نفتی‌ها وجود دارد، روی فولادی‌ها وجود ندارد. بنابراین به دنبال راهکارهای صادراتی هستند و به نظر می‌رسد این امر حدود ۲ ماه طول بکشد تا بتوانند خودشان را با شرایط موجود هماهنگ کرده و به وضعیت باثبات‌تری برسانند. اگر به چنین شرایطی برسیم، از آن به بعد قیمت‌ها متاثر از قیمت‌های جهانی نوسان خواهند داشت. محمودی ادامه داد: فولادسازان مشتری‌های خاص خود را دارند و مشتری‌های آنها آنگونه نیستند که با امریکا مرتبط باشند و نگرانی خرید از امریکا را داشته باشند.
این کارشناس فولاد در پاسخ به این پرسش که نرخ‌های داخلی به قیمت‌های جهانی نزدیک است، گفت: درحال‌حاضر نرخ‌های داخلی پایین‌تر از قیمت‌های جهانی است. اما اگر شرایط داخلی ثبات پیدا کند، قیمت‌های داخلی متاثر از بازارهای جهانی ثبات خواهد یافت.
مجیدی در پاسخ به این پرسش که نوسان نرخ ارز چه اندازه بر قیمت‌های داخلی تاثیرگذار بوده است، گفت: نوسان نرخ ارز در امسال با شدت کمتری همراه بوده است و سال گذشته نوسان نرخ ارز چون شدت بالایی داشت، تمام تاثیرات خود را گذاشت. ابتدا نرخ ارز ۴۲۰۰ تومان مطرح شد، بعد روی نرخ نیمایی پیش رفتند. وی در ادامه تاکید کرد: امسال بعید است که دوباره نرخ ارز دچار نوسان‌های سال گذشته شود. هم‌اکنون نیز به نظر می‌رسد نرخ ارز بین ۱۴ تا ۱۵ هزار تومان باقی بماند.
 البته ممکن است نرخ ارز متاثر از مسائل سیاسی و به‌طور ناگهانی دچار تغییر شود و این موضوع بیشتر جنبه سیاسی دارد تا اقتصادی. اما تمام تلاش دولت در سال جدید این بوده که نرخ ارز را کنترل کنند. اگر این کنترل باقی بماند، قیمت‌های کنونی برای صادرات فولادسازان بسیار مناسب است.

عناوین برگزیده