تاریخ: ۱۹ مرداد ۱۴۰۴ ، ساعت ۲۰:۴۶
بازدید: ۴۳
کد خبر: ۳۸۱۴۶۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
صابر صادقی:

هوشمندسازی ناوگان حمل‌ونقل: گام استراتژیک فولاد سنگان به سوی لجستیک آینده

هوشمندسازی ناوگان حمل‌ونقل: گام استراتژیک فولاد سنگان به سوی لجستیک آینده
‌می‌متالز - زنجیره تأمین و لجستیک در صنایع معدنی به ویژه در مناطق دورتر از مرکز، یکی از ارکان اساسی در کاهش هزینه تمام شده، افزایش رقابت پذیری و بهبود نقدینگی شرکت‌ها محسوب می‌شود. حمل‌ونقل مواد معدنی به دلیل حجم بالای تولید، وزن زیاد و فاصله طولانی تا مراکز مصرف، همواره یکی از چالش‌های اصلی این صنعت بوده است.

به گزارش می‌متالز، بر اساس مطالعات صورت گرفته، حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد هزینه تمام شده محصولات معدنی مربوط به حمل‌ونقل است. این گزارش با استناد به مطالعات معتبر بین‌المللی (از جمله تحقیقات بانک جهانی و انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل جاده‌ای UNCTAD) نشان می‌دهد که تملک ناوگان حمل‌ونقل اختصاصی در صنایع معدنی مناطق جغرافیایی دور از مرکز، می‌تواند ROI (بازگشت سرمایه) ۲۲-۱۸ درصدی داشته باشد. علاوه بر این، وابستگی به پیمانکاران حمل‌ونقل، ریسک‌هایی موثری مانند تأخیر در تحویل، نوسان قیمت خدمات حمل‌ونقل، توقف حمل‌ونقل توسط سندیکا‌ها یا اعتصابات سراسری کامیونداران و حتی توقف تولید در صورت قطع همکاری پیمانکاران و یا کاهش خدمات و افزایش بهای تمام شده را به همراه دارد.

شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان با توجه به حجم بالای تولید و از طرفی موقعیت مکانی که نسبت به شرکت‌های فولادی فاصله زیادی دارد با موضوع مسافت زیاد مواجه است و این موضوع نقش قابل توجهی در هزینه تمام شده محصولات این شرکت دارد. تصمیم صحیح شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان در زمینه کاهش ریسک وابستگی به این حوزه با تامین ناوگان اختصاصی، ضمن رفع این مانع می‌تواند موجب باز شدن مسیر اقتصادی دیگری نیز برای تامین لجستیک صنعت فولاد در منطقه گردد. خرید ناوگان اختصاصی (۵۰۰ کامیون) نه تنها یک راه حل مناسب، بلکه یک سرمایه گذاری استراتژیک برای کاهش هزینه ها، افزایش سودآوری و تضمین تداوم تولید است. این طرح علاوه بر رفع مشکلات فعلی، می‌تواند به عنوان یک کسب وکار لجستیکی در منطقه نیز فعالیت کند و درآمد‌های جدیدی برای شرکت ایجاد نماید.

سیستم مدیریت هوشمند ناوگان

امروزه ” لجستیک هوشمند” تفاوت میان رقابت‌پذیری و ورشکستگی را تعیین می‌کند. با خرید ۵۰۰ دستگاه کامیون جدید، فولاد سنگان در آستانه یک تحول تاریخی قرار دارد، اما آیا تجهیزات سخت‌افزاری به تنهایی کافی هستند؟ پاسخ علم لجستیک مدرن روشن است: “بدون سامانه‌های هوشمند مدیریت ناوگان، حتی پیشرفته‌ترین کامیون‌ها نیز به اسب‌های بخار قرن بیستمی می‌مانند”!

لذا رسیدن به این مقصود که عواید اقتصادی برای شرکت تامین شود، نیازمند به یک زیرساخت فنی می‌باشد که بتواند با استفاده از تحلیل داده، عملکرد بهینه این دارایی بزرگ را تضمین نماید. در محیط لجستیک امروزی، مدیریت ناوگانی متشکل از ۵۰۰ کامیون و تریلر به چیزی بیش از نظارت عملیاتی نیاز دارد. این امر مستلزم هوشمندسازی، اتوماسیون و سازگاری به صورت بلادرنگ است. یک سیستم مدیریت هوشمند ناوگان ۲ ستون فقرات تدارکات مدرن است که عملیات ناوگان را به یک فرآیند یکپارچه، کارآمد و مقرون به صرفه تبدیل می‌کند.

چرا هوشمندسازی؟ سه دلیل حیاتی

مدیریت لحظه‌ای، تصمیم‌های بهینه (داده‌ها حرف میزنند!)

بر اساس پژوهش‌های موسسه فریزر (۲۰۲۳)، شرکت‌های معدنی که از سامانه‌های FMS استفاده می‌کنند: از

  • ۲۵٪ کاهش مصرف سوخت (با تحلیل الگوی رانندگی و مسیریابی هوشمند)
  • ۳۰٪ افزایش بهره‌وری (با نظارت بلادرنگ بر عملکرد ناوگان)
  • ۴۰٪ کاهش توقف‌های غیرضروری (با پیشبینی هوشمند تعمیرات)

برخوردارند. شایان توجه است که هر یک درصد کاهش زمان توقف کامیون‌ها، معادل ۱۲ میلیارد تومان صرفه جویی سالانه برای شرکت خواهد بود (منبع: گزارش مک کینزی، ۲۰۲۲).

امنیت، آنچه بی مهابا از دست می‌دهیم!

تصادفات حمل‌ونقل سالانه ۷٪ از تولید ناخالص ملی را به خطر می‌اندازد (بانک جهانی، ۲۰۲۳).

با نصبدستگاه‌های Telematics و هشدار‌های هوشمند خستگی راننده، می‌توان تا ۵۰٪ از سوانح را کاهش داد.

ردپای کربن، مسوولیتی که نمی‌توان نادیده گرفت.

سازمان ملل متحد هشدار داده است که صنعت حمل‌ونقل مسوول ۲۴٪ از انتشار CO۲ جهانی است. با سامانه‌های هوشمند:

  • بهینه‌سازی مسیر‌ها = کاهش ۱۵٪ مصرف سوخت
  • کاهش گاز‌های گلخانه‌ای = بهبود امتیاز ESG شرکت

تصمیم گیری مبتنی بر هوش مصنوعی

در یک سیستم مدیریت هوشمند ناوگان، داده‌های بلادرنگ، تصمیم گیری مبتنی بر هوش مصنوعی و اتوماسیون را برای بهینه‌سازی هر جنبه از عملکرد ناوگان را یکپارچه می‌کند که امکان مشاهده آنی مکان‌های خودرو، مصرف سوخت، عملکرد راننده، نیاز‌های نگهداری و تعمیرات و انطباق با قوانین و مقررات را فراهم می‌کند و به این امکان را می‌دهد تصمیمات مبتنی بر داده‌ها را اتخاذ کرده که هزینه‌ها را کاهش می‌دهد، کارایی را بهبود می‌بخشد و ایمنی را افزایش می‌دهد. وقتی هدف مدیریت ناوگانی متشکل از ۵۰۰ کامیون و تریلر را می‌باشد، باید از پرسیده شود: آیا سیستم در حال حاضر در اوج بهره‌وری کار می‌کند؟ آیا این سیستم هزینه‌ها را به حداقل می‌رساند و سود را به حداکثر می‌رساند؟ آیا از چالش‌های صنعت جلوتر می‌باشد؟

در همین راستا شرکت‌های دانش بنیان پیشنهاد پیاده سازی فراسامانه مدیریت هوشمند ناوگان ماشین آلات ترابری و معدنی را برای شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان با هدف افزایش درآمد‌های شرکت در این حوزه را به معاونت توسعه و تکنولوژی و بخش مهندسی کارخانه ارائه نموده‌اند که در حال بررسی است. در ادامه به برخی از نتایج مورد انتظار ما حاصل از پیاده سازی آن پرداخته شده است:

کنترل هزینه و سودآوری:

رویت‌پذیری ناوگان در زمان بلادرنگ و تصمیمات مبتنی بر داده:

  • افزایش درآمد حمل بار
  • کاهش هزینه‌های سوخت
  • کاهش هزینه‌های تعمیرات
  • مدیریت بیمه
  • مدیریت عملکرد رانندگان
  • مدیریت زنجیره تامین کالا
  • کاهش هزینه‌های لجستیک
  • افزایش سطح ایمنی رانندگان و افزایش کیفیت نگهداشت ناوگان
  • و ده‌ها مزیت انکار نشدنی دیگر

ما اکنون در نقطه عطف تاریخ لجستیک شرکت هستیم. امروز نه برای خرید “کامیون”، بلکه برای خرید “رقابت‌پذیری آینده” سیاست گذاری می‌کنیم. هوشمندسازی ناوگان، پلی است به سوی:

  • کاهش ۳۵٪ هزینه‌های لجستیک
  • افزایش ۲۰٪ رضایت مشتریان
  • تبدیل شدن به الگوی صنایع معدنی ایران

آینده از آن کسانی است که سرعت سرمایه گذاری بر فناوری را دارند، بنابراین آینده نه چندان دور از آن فولاد سنگان است.

منبع: صنایع معدنی فولاد سنگان

عناوین برگزیده