تاریخ: ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۴۰
بازدید: ۱۸۶
کد خبر: ۴۰۰۷۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران:

۸ پیشنهاد مهم برای جلوگیری از رسوب کالا در گمرکات کشور

می متالز - معاون فنی و امور گمرکی گمرک کشور در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری صنایع از تصویب چندین راهکار مهم در جلسه مشترک نمایندگان وزارت صمت و گمرک کشور برای جلوگیری از رسوب کالا در بنادر و گمرکات کشور خبر داد.
۸ پیشنهاد مهم برای جلوگیری از رسوب کالا در گمرکات کشور

به گزارش می متالز، معاون فنی و امور گمرکی گمرک کشور از تصویب چندین راهکار مهم در جلسه مشترک نمایندگان وزارت صمت و گمرک کشور برای جلوگیری از رسوب کالا در بنادر و گمرکات کشور خبر داد.

 

تشکیل کمیته کارشناسی و تحقیقاتی از سوی وزیر اقتصاد

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران با اعلام این خبر اظهار کرد: در سه ماه پایانی سال کمیته‌ای از سوی وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران به بنادر و گمرکات مختلف کشور اعزام شدند تا از نزدیک در جریان رسوب کالا قرار گیرند و مسائل و مشکلاتی را که باعث دپو شدن کالاهای مختلف در گمرک می‌شود را احصاء کنند و با هماهنگی وزارت صمت و بانک مرکزی تصمیم‌گیری‌های لازم در این خصوص انجام و نتیجه به وزارت اقتصاد اعلام شود.

 

ارائه ۸ پیشنهاد مهم از سوی وزارت اقتصاد برای جلوگیری از رسوب کالا در گمرکات

مهرداد جمال ارونقی در ادامه تصریح داشت: همانطور که رئیس کل گمرک ایران اخیراً  اعلام نموده‌اند ۸ پیشنهاد بسیار مهم از سوی وزارت اقتصاد در راستای کاهش رسوب در بنادر و گمرکات کشور به دولت تقدیم شده که این پیشنهادها به این شرح هستند:

پیشنهاد اول: صدور مجوز ثبت سفارش از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای کالاهای رسیده به کشور که علیرغم دپو شدن این کالاها در بنادر و یا اماکن گمرکی، هنوز مجوز ثبت سفارش برای آنها صادر نشده است.

پیشنهاد دوم: ترخیص اقلام اظهار شده به گمرک، بدون نیاز به اصلاح مجوز ثبت سفارش طبق ردیف تعرفۀ استنباطی گمرک؛

پیشنهاد سوم: اجازۀ ترخیص قطعی کالاهایی که با گواهی بانک عامل، ارز آنها تأمین شده و مشکل مالکیت ندارند.

پیشنهاد چهارم: افزایش مهلت مندرج در مجوزهای ثبت سفارش برای کلیۀ کالاها و عدم نیاز به تمدید مجوز ثبت سفارش در صورت رسیدن کالا به کشور در مهلت مقرر ثبت سفارش؛

پیشنهاد پنجم: فراهم نمودن تمهیدات لازم در راستای نمونه برداری از کالاهائی که نیاز به اخذ و ارائه مجوزهای قانونی مانند استاندارد، انرژی اتمی، قرنطینه و… دارند قبل از اینکه این کالاها به گمرک اظهار شوند مثلاً در حین تخلیه در بنادر یا امکان گمرکی؛

پیشنهاد ششم: ترخیص دارو و محصولات دارویی با حداقل اسناد و نظر مستقیم وزارت بهداشت یا سازمان غذا و دارو؛

پیشنهاد هفتم: نگهداری قسمتی از کالاهای اظهار شده به گمرک در صورت بدهی قطعی قبلی صاحب کالا به میزان بدهی قطعی و اجازۀ ترخیص مابقی کالا؛

پیشنهاد هشتم: تسری تصمیم اتخاذ شده برای خودروهای با ثبت سفارش بانکی به خودروهای دارای ثبت سفارش غیربانکی یا فاقد مجوز ثبت سفارش؛

رئیس کمیتۀ رصد تحریم گمرک جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: در همین راستا روز گذشته در جلسه ستاد مقابله با تهدیدهای تحریم، در راستای بررسی و رفع مشکلات رسوب کالا در بنادر کشور که میان نمایندگان گمرک، وزارت صمت و سایر سازمان‌های ذی‌ربط و ذی‌صلاح در وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، پیشنهادات ارائه شده از سوی وزارت اقتصاد و گمرک هم مورد بررسی قرار گرفت و راهکارهای مناسبی در خصوص پیشنهادات مذکور مصوب شد.

 

تصویب راهکارهای مهم و اجرایی در راستای پیشنهادات ارائه شده درخصوص کاهش رسوب کالا

عضو شورای راهبری توسعۀ مدیریت گمرک ایران اظهار داشت: در این جلسۀ مهم، موضوع ترخیص اقلام اظهار شده به گمرک، بدون نیاز به اصلاح مجوز ثبت سفارش طبق ردیف تعرفۀ استنباطی گمرک مطرح و این موضوع مورد تصویب قرار گرفت که در صورتی که تعرفۀ استنباطی گمرک با ردیف تعرفۀ مندرج در مجوز ثبت سفارش مغایرت داشته باشد، گمرک به شرط ثابت بودن شرح تجاری کالا نسبت به پذیرش موضوع و ترخیص کالا اقدام کرده و نیاز به اصلاح ثبت سفارش از این نظر نباشد.

عضو ستاد تدابیر ویژۀ بهداشت و درمان کشور اضافه کرد: یکی از مصوبات بسیار مهم این جلسه تسهیلاتی بود که برای ترخیص دارو و محصولات دارویی فصل ۳۰ جداول ضمیمه کتاب مقررات صادرات و واردات درنظرگرفته شد و مصوب گردید که ترخیص این اقلام در صورت وجود هر نوع مشکلی، با موافقت و صدور مجوز مستقیم از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام شود.

ارونقی در ادامه تصریح کرد: همچنین تصویب شد از این به بعد اگر صاحب کالایی دارای بدهی قطعی به گمرک باشد، گمرکات اجرایی مجاز هستند تا میزان بدهی از کالا نگهداری و اجازۀ ترخیص مابقی کالا را صادر کنند تا کالایی به میزان بیشتر از میزان بدهی قطعی صاحب کالا در گمرک نماند.

 

اقدام گمرک نسبت به ترخیص اقلامی که دارای مشکل ارائه کد رهگیری بانک هستند

عضو کمیتۀ مرکزی فعالان اقتصادی مجاز گمرک ایران اظهار داشت: گمرک نسبت به ترخیص اقلامی که دارای مشکل ارائه کد رهگیری بانک هستند به صورت درصدی اقدام می‌کند، این پیشنهاد قابل بررسی است که اگر بانک عامل اعلام کند صاحب کالا  نسبت به تودیع معادل ریالی ارز در بانک عامل اقدام کرده و کالا مشکل اسنادی یا مالکیت نداشته باشد، گمرک نسبت به ترخیص قطعی کل کالا اقدام کند تا کالایی از این جهت در گمرک رسوب نداشته باشد.

ارونقی از درخواست گمرک ایران در راستای اِعمال مدت‌های مجاز نگهداری کالا در انبارهای گمرکی مندرج در مادۀ ۲۴ قانون امور گمرکی خبر داده و اعلام کرد همچنین درخواست شده است تعیین مهلت توقف کالا در مناطق آزاد و مناطق ویژۀ اقتصادی براساس ضوابط و ملاحظات قانونی مناطق مزبور باشد.

بدیهی است کالاهایی که در این مناطق پس از انقضای مهلت‌های اعطایی توسط سازمان‌های مسئول این مناطق، مهلت منقضی اعلام می‌شوند هم مشمول مقررات کالای متروکه خواهند بود.

معاون رئیس کل گمرک کشور در پایان اظهار داشت: اختیار اتخاذ تصمیم درخصوص صدور مجوز ثبت سفارش برای اقلامی که در راستای ترخیص قطعی، وارد بنادر و مناطق شده‌اند و فاقد مجوز ثبت سفارش هستند بر عهدۀ هیأت وزیران بوده که این موضوع هم از سوی وزارت اقتصاد و گمرک ایران در حال پیگیری است.

همچنین تسری نحوۀ اقدام برای خودروهای دارای ثبت سفارش بانکی به موارد غیربانکی هم از طرف وزارت صمت در حال رسیدگی است که نتیجه، متعاقباً اعلام خواهد شد.

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران در پایان از همکاری‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت و تعامل نزدیک و کاربردی این وزارتخانه با گمرک ایران در راستای تسهیل تجارت و رفع مشکلات رسوب کالا در بنادر و گمرکات کشور تشکر و قدردانی کرد.

عناوین برگزیده