تاریخ: ۱۰ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۸:۰۰
بازدید: ۲۹۸
کد خبر: ۴۳۲۰۳
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
جعفر سرقینی در آیین گشایش نمایشگاه کاشی و سرامیک عنوان کرد:

فتح مشروط رتبه نخست تولید کاشی و سرامیک جهان

می متالز - بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کاشی، سرامیک و چینی بهداشتی ایران یکشنبه ۹ تیر با مشارکت کشورهایی ازجمله ایتالیا، اسپانیا و چین در فضایی بیش از ۱۶ هزار مترمربع در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران با حضور جعفر سرقینی، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت و مصطفی گودرزی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان کاشی و سرامیک ایران و با حضور برخی دست‌اندرکاران این حوزه گشایش یافت.
فتح مشروط رتبه نخست تولید کاشی و سرامیک جهان

به گزارش می متالز، ۱۶۰ شرکت داخلی در این نمایشگاه مشارکت خواهند داشت و آخرین دستاوردهای صنعت کاشی و سرامیک کشورمان در معرض ارزیابی و سنجش بازدیدکنندگان داخلی و بازرگانان خارجی قرار می‌گیرد. محمد روشنفکر، رئیس انجمن صنفی کاشی و سرامیک ایران پیش از این درباره این نمایشگاه عنوان کرده بود که نمایشگاه بین‌المللی کاشی و سرامیک ایران بستر عرضه باکیفیت‌ترین محصولات داخلی با مشخصه «گرید A» است و پیش‌بینی می‌شود تعدادی از قراردادها با طرف‌های خارجی در نمایشگاه امضا شود.

 

صادرات ۲برابری کاشی و سرامیک در دولت یازدهم و دوازدهم

جعفر سرقینی، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در جمع خبرنگاران عنوان کرد: در صنعت کاشی و سرامیک سال گذشته حدود ۴۰۰ میلیون مترمربع کاشی و سرامیک تولید شده که از این میزان ۲۰۰میلیون مترمربع آن صادر شده است؛ یعنی به میزان نیمی از تولیدات صادر شده، این درحالی است که ظرفیت کاشی و سرامیک حدود ۶۰۰میلیون مترمربع است اما به دلایل بازاریابی تولیدکنندگان نتوانسته‌اند از تمام ظرفیت خود استفاده کنند.
سرقینی در ادامه خاطرنشان کرد: این درحالی است که میزان تولید کاشی و سرامیک در سال ۹۲ حدود ۳۰۰ میلیون مترمربع بوده است، به‌‌طوری‌که از سال ۹۲ تا سال ۹۷ تولیدکنندگان کاشی و سرامیک حدود ۲۵درصد افزایش تولید داشته‌اند ولی صادرات را از ۱۰۰ میلیون مترمربع در سال ۹۲ به ۲۰۰ میلیون مترمربع رسانده‌اند. به عبارت دیگر، صادرات کاشی و سرامیک در این سال‌ها ۲ برابر شده است.
وی با اشاره به رتبه جهانی ایران در تولید کاشی و سرامیک عنوان کرد: ایران در تولید کاشی‌وسرامیک دارای رتبه چهارم است. حدود ۶۰۰ میلیون مترمربع نیز ظرفیت درحال ساخت داریم که اگر این ظرفیت‌ها به تولید برسند، بدون‌شک رتبه نخست تولید کاشی‌وسرامیک جهان را از آن خود خواهیم کرد. معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر صادرات کاشی و سرامیک عنوان کرد: با توجه به بازار داخلی باید تولیدکنندگان به سمت صادرات بیشتر بروند. ما از صنعتگران در این صنعت راضی هستیم و آنها صادرات این صنعت را رونق داده‌اند. سرقینی در پاسخ به این پرسش که چه برنامه‌ای برای صادرات کاشی و سرامیک دارید، گفت: برای صنعت کاشی و سرامیک چند اقدام انجام داده‌ایم که این صنعت به بالاترین رشد تولید و صادرات برسد؛ نخست اینکه در زمینه واردات، کاشی و سرامیک را در گروه ۴ قرار داده‌ایم، به عبارت دیگر اجازه واردات کاشی و سرامیک به دلیل کاشی‌های خوبی که در کشور تولید می‌شود، داده نمی‌شود و این حمایتی است که دولت از تولیدکنندگان کاشی و سرامیک انجام داده است. هرچند واردات کاشی و سرامیک در گذشته اندک بود اما این موضوع می‌تواند قوت‌قلبی برای صنعتگران به‌شمار رود.
سرقینی در ادامه خاطرنشان کرد: از سوی دیگر نرخ‌های پایه صادراتی را کاهش داده‌ایم تا صادرکنندگان بتوانند صادرات بیشتری داشته باشند و این اقدامات در جهت حمایت از تولید داخلی و صادرات انجام شده است.
وی ادامه داد: در امسال نیز اقدام‌هایی در دست بررسی است که تنها تولیدکنندگان یا نمایندگان رسمی آنها بتوانند صادرات کاشی و سرامیک داشته باشند، چراکه این حق تولیدکننده است که اقدام به صادرات کند. با تصویب این بخشنامه در عمل دلالان از این صنعت برای صادرات حذف خواهند شد و درآمد تولیدکنندگان کاشی و سرامیک نیز بیشتر خواهد شد، از سوی دیگر میزان صادرات تولیدکنندگان افزایش می‌یابد و به علاوه اینکه ارزش کاشی ایرانی در جهان حفظ خواهد شد.

 

صادرات به ۲۵ کشور جهان

همچنین مصطفی گودرزی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان کاشی و سرامیک ایران در جمع خبرنگاران عنوان کرد: صنعت کاشی و سرامیک ظرفیت تولید بیش از ۸۰۰ میلیون مترمربع را دارد و می‌تواند فاتح بازارهای هدف در بسیاری از کشورها باشد. اگر ما بتوانیم بخشی از فضای کسب‌وکار را برای صادرات مهیا کنیم، می‌توانیم به بیش از ۵۰۰ میلیون دلار صادرات دست یابیم. گودرزی در ادامه با اشاره به جایگاه خوب ایران در تولید کاشی و سرامیک عنوان کرد: اگر ما بتوانیم از تمامی ظرفیت‌های کشور و ماشین‌آلات نصب‌شده برای تولید کاشی و سرامیک استفاده کنیم، در رتبه سوم قرار خواهیم گرفت. وی در ادامه خاطرنشان کرد: البته این خالی ماندن بخشی از ظرفیت صنعت کاشی و سرامیک به دلیل رکود داخلی و تحریم‌هاست، چراکه برخی از بازارهای هدف صادراتی را از ما محروم کرده‌اند و نمی‌توانیم وارد تمامی بازارهای هدف صادراتی شویم.
گودرزی تاکید کرد: اما نکته‌هایی که آقای سرقینی به آنها اشاره کرد، کلیدی است و اگر صادرات ما ازسوی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک انجام شود، به معنای این خواهد بود که بازارهای هدف در دست تولیدکنندگان خواهد بود و واسطه‌ها از میان حذف خواهند شد، چراکه این واسطه‌ها بیشتر بازارهای هدف را تخریب می‌کنند. رئیس اتحادیه تولیدکنندگان کاشی و سرامیک ایران همچنین با اشاره به کشورهای هدف صادراتی این محصول عنوان کرد: ما به بیش از ۲۵ کشور در سراسر جهان صادرات انجام می‌دهیم. آسیای میانه به طور کامل زیرپوشش ما قرار دارد. ما حتی درخواست‌هایی از کشورهایی مانند انگلیس، استرالیا و کانادا داریم و حتی برای مکزیک که یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان کاشی و سرامیک به‌شمار می‌رود، درخواست‌هایی داریم. امیدواریم با وجود این مشکلات و با رفع چالش‌های پیش‌روی این صنعت و با همت وزارت صنعت، معدن و تجارت بتوانیم صادرات را به فراتر از آمارهای کنونی برسانیم. گودرزی در پاسخ به این پرسش که مزیت ایران برای تولید کاشی و سرامیک در چیست، عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین مزیت‌های ما در تولید کاشی و سرامیک نرخ تمام‌شده پایین است، در حدی که می‌توان ادعا کرد هیچ کشوری به لحاظ قیمتی قدرت رقابت با محصولات ایران را ندارد. از سوی دیگر کاشی و سرامیک ایران با توجه به کیفیت خوبی که دارد، بدون اغراق یکی از پویاترین صنعت‌های کاشی و سرامیک در جهان است. وی همچنین در پاسخ به این پرسش که صنعت کاشی و سرامیک در کشور اشتغال ایجاده کرده است، خاطرنشان کرد: به‌‌طور مستقیم بیش از ۹۰ هزار نفر و به‌طور غیرمستقیم بیش از ۴۰۰ هزار نفر در این صنعت مشغول کار هستند. لازم به یادآوری است، بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کاشی، سرامیک و چینی بهداشتی ایران تا ۱۲ تیر در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران دایر خواهد بود.

عناوین برگزیده