تاریخ: ۱۱ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۱۴
بازدید: ۲۴۲
کد خبر: ۴۳۳۴۳
سرویس خبر : زمین شناسی
جعفر سرقینی در حاشیه آیین گرامیداشت روز صنعت و معدن خبر داد:

تمدید پروانه اکتشاف معادن به شرط پیشرفت ۷۰ درصدی

می متالز - دیروز، ۱۰ تیر در آیین گرامیداشت روز ملی صنعت و معدن و در سال رونق تولید، مسئولان و فعالان معدنی ازجمله وزیر امور خارجه، رئیس مجلس شورای اسلامی، تولیدکنندگان، رئیسان تشکل‌های خصوصی و دانشگاه‌ها در سالن سران اجلاس حضور داشتند.
تمدید پروانه اکتشاف معادن به شرط پیشرفت ۷۰ درصدی

به گزارش می متالز، در این آیین از ۵۶ برگزیده صنعت و معدن قدردانی شد و برنامه‌های سال ۱۳۹۸ در این حوزه مورد بررسی قرار گرفتند.
دغدغه‌های صنعت و معدن، لزوم توجه به تولید و برداشتن موانع آن بر سر راه صنعت و معدن ازجمله مواردی بود که در این روز موردتوجه قرار گرفت.

 

معدنی‌ها بر تولید بیشتر متمرکز شوند

جعفر سرقینی، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این پرسش که چه پیغامی برای معدنی‌ها دارد، اظهار کرد: با توجه به سال رونق تولید، پیام ما تلاش خستگی‌ناپذیرتر و تولید بیشتر است. او تاکید کرد: توقع ما از معدنی‌ها این است که به تولید و تنوع تولید، بیشتر توجه کنند.
سرقینی در پاسخ به این پرسش که چه انتظاری از معدنی‌ها در سال ۹۸ دارد، اظهار کرد: مواد معدنی خام صادر نکنند و بیشتر روی فرآوری مواد معدنی متمرکز شوند تا ارزش‌افزوده بیشتری تولید کنند.
او افزود: تا امروز بر فرآوری تمرکز داشته‌ایم اما لازم است بیش‌ازپیش بر این مهم تمرکز کنیم تا همه محصولات معدنی، فرآوری و صادر شود. خوشبختانه امروز ایرانی‌ها فناوری فرآوری مواد معدنی و فناوری تولید فولاد و فلزات را دارند.
معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه هیچ نرخ ماده معدنی تا امروز از سوی دولت تعیین نشده، اظهار کرد: همه قیمت‌ها را بازار تعیین می‌کند. درباره فولاد هم یک نرخ پایه تعیین می‌شود و بر اساس رقابتی که در بورس است، نرخ پیدا می‌کند. به‌این‌ترتیب هیچ‌گاه در حوزه معدن و صنایع معدنی، وزارتخانه نرخ تعیین نکرده است.
سرقینی در پاسخ به این پرسش که برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت برای برطرف کردن مشکلات معدنی‌ها چیست، اظهار کرد: من امروز یکی از معدنکاران را ملاقات کردم که گفت پروانه اکتشافش تمدید نشده است. ما هم مطرح کردیم که اگر پیشرفت ۷۰ درصدی داشته باشند و بیش از ۳ سال از پروانه اکتشاف‌شان نگذشته باشد، آن را تمدید می‌کنیم. او درباره اینکه اگر معدنی‌ها مشکلاتی دارند کجا باید مراجعه کنند، گفت: می‌توانند با وزارتخانه مکاتبه کنند. ما میز خدمت داریم که هر یکشنبه ملاقات عمومی در آن برگزار می‌کنیم درنتیجه همه معدنکاران می‌توانند با من ملاقات کنند.
سرقینی درباره اینکه برنامه وزارتخانه برای برطرف کردن مشکل نقدینگی معدنکاران چیست، ادامه داد: مشکل نقدینگی مثل بقیه مسائل کشور است.
ما تسهیلات ویژه‌ای برای معدنکاران داریم که از محل دریافت حقوق دولتی است و البته فقط به معادن زغال‌سنگ داده می‌شود تا مشکلات آنها برطرف شود.

 

نقشه راه معدن، یکی از مهم‌ترین برنامه‌های کشور

محمدرضا بهرامن، رئیس خانه معدن ایران در همایش روز صنعت و معدن عنوان کرد: ۱۰تیر، روز صنعت و معدن نامیده شده است؛ حوزه‌ای که می‌تواند زمینه توسعه و رشد اقتصادی کشور را فراهم کند. بهرامن در ادامه خاطرنشان کرد: ایران جزو کشورهای در رده‌های برتر معدنی قرار دارد و این حوزه با وجود تحریم‌ها توانسته است کارنامه قابل قبولی از خود به نمایش بگذارد.
وی تاکید کرد: امیدواریم با بهره‌گیری از توان داخلی به سوی پیشرفت و رونق تولید گام برداریم چراکه باید جایگاه نخست منطقه را از آن خود کنیم.
رئیس خانه معدن ایران ادامه داد: یکی از حوزه‌هایی که توانسته است کشور را در مسیر توسعه قرار دهد، معدن و صنایع معدنی است که به‌طور عمده مدیریت آن بر عهده بخش خصوصی است چراکه بخش خصوصی امروز سرمایه بزرگی در کشور به‌شمار می‌رود و دولت باید از این بخش حمایت کند.
بهرامن همچنین تاکید کرد: کمک به اجرایی شدن نقشه راه معدن باید یکی از مهم‌ترین اولویت‌های دولت باشد.
وی در پایان تاکید کرد: دولت باید برای بهبود فضای کسب‌وکار در جهت اصلاح قوانین گام بردارد تا تولیدکنندگان از کوتاه‌ترین راه به نتیجه برسند.

 

برخی هنوز باور ندارند که در جنگ اقتصادی قرار داریم

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم شناخت اهداف دشمن در جنگ اقتصادی گفت: برخی در دولت و مجلس باور ندارند در جنگ اقتصادی قرار داریم.
عزیز اکبریان در این آیین گرامیداشت گفت: اکنون شاهد همدلی صنعت و معدن با وزارتخانه و حضور دلسوزانه وزیر و معاونان او در حوزه صنعت هستیم.
وی افزود: جمع وزیران در این نشست نشان می‌دهد، اراده کردیم در این جنگ اقتصادی کمربندها را محکم ببندیم. درست است که نباید از ناامیدی بگوییم اما باید بدانیم تولیدکنندگان با مصیبت‌هایی روبه رو شدند با این وجود مردانه ایستادند. باید واقعیت‌ها را بگوییم و جنگ اقتصادی را قبول کنیم.
اکبریان اضافه کرد: گویا هنوز در مجلس و دولت، این احساس به وجود نیامده که اکنون در جنگ اقتصادی هستیم. اهداف دشمن، زمین‌گیر کردن اقتصاد، افزایش بیکاری و نارضایتی عمومی است و نارضایتی عمومی یعنی چالشی برای نظام. باید تلاش کنیم که خواب دشمن بی‌تعبیر باقی بماند.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی همچنین اظهار کرد: یکی از برنامه‌های دشمن، کاهش مواد اولیه و مواد واسطه‌ای است.
مواد اولیه را ۲۳ درصد کاهش داده‌اند و اگر به خود نیاییم آخر امسال بسیاری از بنگاه‌های تولید بسته می‌شوند. هزینه‌های تولید ۶۵ درصد افزایش پیدا کرده است، بی‌ثباتی نرخ ارز سرمایه‌گذاری را دچار مشکل کرده و سرمایه‌گذاران به جای سرمایه‌گذاری در کشور ما در ترکیه، عمان و عراق سرمایه‌گذاری می‌کنند.
 اکبریان با تاکید بر اینکه کمبود عرضه کالا، افزایش قیمت‌ها و کاهش صادرات از مواردی هستند که باید مورد توجه قرار گیرند، عنوان کرد: رشد اقتصادی در ۱۰ سال گذشته به طور متوسط ۲.۲ درصد بوده اما رشد نقدینگی ۲۶ درصد بوده است.
من برای این شرایط چند پیشنهاد دارم؛ تامین مواد اولیه و ماشین‌آلات، امکان واردات آنها در جایی که نمی‌توانیم تولید کنیم، سهم تولید را ۴۰ درصد احیا کنیم و برخی قوانین را تعلیق کنیم. در برخی موارد می‌خواهیم صنعت اروپایی داشته باشیم اما پول توی جیب‌مان افریقایی است. باید تشریفات گمرکی را برای تولید تسهیل کنیم و کاری کنیم که فرماندهی اقتصاد مقاومتی به سوی پنجره واحد باشد.
وی در پایان گفت: برای فعال کردن سفارتخانه‌ها چه کردیم؟ در برخی کشورها سفارتخانه‌های ما آن‌طور که باید فعال نیستند، فعالیت جزیره‌ای نکردن گروه اقتصادی دولت و داشتن برنامه ۵ ساله توسعه از مواردی هستند که باید مورد اهتمام باشند. همه به دنبال معجزه مذاکره هستند.
رهبر معظم انقلاب فرمودند مذاکره وجود ندارد. از سوی دیگر ترامپ هنوز رئیس‌جمهوری امریکاست.

 

تکلیف معدندار را مشخص کنید

آراز ولی نائمی، مدیرعامل شرکت کانسار خزر به‌عنوان یکی از ۶۰ برگزیده معدنی در حاشیه این همایش با خبرنگاران گفت‌وگو کرد. این برگزیده معدنی در پاسخ به چرایی برگزیده شدن این مجموعه در چنین روزی گفت: ما تنها واحد معدنی و تولیدی در اینچه استان گلستان هستیم که در سطح کشور در حوزه ید توانسته دست به تولید بزند.
ما موفق شده‌ایم به‌تنهایی ۲۵ درصد نیاز کشور را تامین کنیم، ضمن اینکه ۷۵ درصد محصولات خود را به کشورهای اروپایی، چین و هند صادر می‌کنیم.
درنتیجه توانسته‌ایم مواد اولیه ۴۴ واحد بهره‌برداری ید تولیدی خود را برای مصارف دارو، پتروشیمی و صنعت تهیه کنیم.
نائمی درباره این پرسش که در روز معدن چه انتظاری از دولت و مسئولان کشور دارد، اظهار کرد: انتظار ما به‌عنوان یک واحد معدنی فعال این است که توجه ویژه‌ای به حوزه صنعت و معدن شود. متاسفانه مشکلات گسترده‌ای با محیط‌زیست، منابع طبیعی و سایر اداره‌ها داریم که هرکدام کار ما را عقب می‌اندازند.
این فعال معدنی با بیان اینکه در کشور نسبت به معدنی‌ها بیشتر اعمال سلیقه می‌شود تا عمل به قانون، اظهار کرد: متاسفانه هر سال یک حرف زده می‌شود و این مسئله شرایط را برای ما سخت می‌کند اما ما انتظار داریم که تکلیف معدندار درست و دقیق مشخص شود تا بداند چه‌کار کند. معدنداران می‌خواهند بدانند در چه چارچوبی باید کار کنند. او ادامه داد: هر مسئولی که وارد استان می‌شود تصمیم خودش را می‌گیرد درنتیجه بیشتر سلیقه حاکم است تا اینکه مقررات حاکم باشد. امیدواریم این مسائل موردتوجه قرار گیرند و مسئولان برای حل آن چاره‌اندیشی کنند.

 

مرکز ملی شماره‌گذاری کالا، آماده خدمت به معدنی‌ها

علیرضا ملکی، مدیرعامل مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات در حاشیه این همایش گفت: بر اساس استانداردهای جامعه جهانی، با شعار زبان مشترک جهانی کسب‌وکار به مجموعه‌های مختلف کمک می‌کنیم دست به تجارت بزنند.
 ما به افرادی که در زمینه صادرات فعالیت می‌کنند و همچنین کسانی‌که می‌خواهند محصولات‌شان به‌طور ویژه در بازارهای جهانی نمو پیدا کند، کمک می‌کنیم. از طرف دیگر مرکز ما می‌تواند کمک کند تا تعداد کالاهایی که امکان تقلب دارند به‌شدت کاهش یابد و در نهایت به تسهیل تجارت و جلوگیری از قاچاق کمک شود.
مدیرعامل مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات در پاسخ به این پرسش که این مرکز چه کمکی به معدنی‌ها می‌کند، گفت: در مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات می‌توانیم به تمام صنایع و معادن کمک کنیم تا محصولات‌شان را به‌طور ویژه با کد مشخصی، ردیابی، شناسایی و صادر کنند.
ما می‌توانیم ظرفیت آن کالای ویژه معدنی را در سطح بین‌الملل معرفی کنیم تا آن کالا، هم بازار جهانی را به‌دست آورد و هم استانداردهای جهانی را در آن زمینه پیاده‌سازی کند.
ملکی ادامه داد: با توجه به کدهای ویژه‌ای که می‌توانیم بدهیم، ما هم به معدنکار کمک می‌کنیم تا صنایع معدنی‌ را معرفی کند. در ضمن می‌توانیم بازارهای بین‌المللی را معرفی کنیم که این مهم نیاز به همکاری دوطرفه دارد.
به این معنی که کل معادن باید ابتدا این نیاز را احساس کنند و بتوانیم کمک کنیم تا بازارهای جهانی با استانداردهای بین‌المللی را در محصولات خود پیاده کنند.
 او در پایان اظهار کرد: امیدواریم این مجموعه بتواند صنایع معدنی را جذب و به معادن کشور خدمات‌رسانی کند.

عناوین برگزیده