تاریخ: ۱۵ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۱۶
بازدید: ۱۵۷
کد خبر: ۴۳۶۲۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

گمرک دست‌ و‌ پای معدن را بسته است

می متالز - همواره صحبت از این است که انگیزه برای بهره‌برداران از معادن بالا برود و از آنها برای افزایش تولید حمایت شود اما در عمل معدنداران با بروکراسی اداری پیچیده و سخت روبه‌رو می‌شوند. درنتیجه نمی‌توانند بهره چندانی از قوانین حمایتی ببرند.
گمرک دست‌ و‌ پای معدن را بسته است

به گزارش می متالز، به باور کارشناسان اگر قرار است از معدن حمایت شود باید همه‌جانبه باشد و در کنار قوانین و مقررات، شیوه‌نامه اجرایی هم داشته باشیم.
درنتیجه نمی‌توان فقط در حوزه صدور قانون منظم عمل کرد و به بخشنامه و کاغذ بسنده کرد. درباره بروکراسی اداری پیچیده با کارشناسان گفت‌وگو کردیم.

 

موازی‌کاری‌ها را از بین ببریم

محمدرضا پیربداغی، رئیس هیات مدیره شرکت سنگ‌آهن آفتاب در پاسخ به این پرسش که این روزها حال سنگ‌آهن چگونه است، گفت: اگر بخشنامه‌های مکرر، نرخ‌گذاری‌های دستوری، قوانین مالیاتی و موازی‌کاری‌های سازمان‌هایی که با حوزه معدن مرتبط هستند اجازه بدهد، حال سنگ‌آهن از این که می‌بینید بهتر می‌شود.
این فعال معدنی با اشاره به مشکلاتی که بروکراسی اداری برای تولید و اشتغال ایجاد می‌کند، اظهار کرد: همان‌طور که می‌دانید بروکراسی اداری بزرگ‌ترین سد در مسیر تولید است.
اگر می‌خواهیم در راستای فرمایشات رهبر معظم انقلاب و رونق تولید حرکت کنیم باید همه تلاش خود را برای حذف بروکراسی اداری به‌کار ببریم. در این روند برخلاف فرمایشات رهبر معظم انقلاب که تاکید ویژه‌ای بر فرآوری مواد معدنی به‌ویژه معدن به‌جای نفت دارند، برخی سعی می‌کنند با سنگ‌اندازی، قوانین دست‌وپا گیر و موازی‌کاری‌ها مانع رشد کشور شوند.
پیربداغی در پاسخ به این پرسش که برای رفع این مشکل چه درخواستی از مسئولان کشور دارد، اظهار کرد: مشکل اصلی ما مالیات است. اگر بتوانیم مشکل مالیاتی حوزه صنعت و معدن را با همکاری مسئولان سازمان مالیات و وزارت صنعت، معدن و تجارت حل کنیم، تحریم‌ها و فشارهای خارجی بر ما اثر نمی‌گذارند.
این فعال معدنی با اشاره به قانون رفع موانع تولید و تاکید آن بر حمایت از تولیدکننده‌ها اظهار کرد: مجلس قانون رفع موانع تولید را وضع می‌کند تا از تولیدکننده حمایت شود. بر اساس تبصره ۸ ماده ۳۲ گفته می‌شود که صادرات مواد معدنی معاف از مالیات است. هرچند این قانون وضع شد اما در عمل به دلیل موازی‌کاری‌ها تولیدکننده با مشکلاتی روبه‌رو شد.
برای نمونه، سال ۹۴ گفته شد که مواد معدنی معاف از پرداخت مالیات هستند و مطرح شد وقتی باید از تولیدکننده یا محصولات معدنی مالیات اخذ شود که مصادیق آن از سوی شورای‌عالی مالیاتی و شورای‌عالی اقتصاد تصویب شود.
به‌این‌ترتیب شورای‌عالی اقتصاد تصویب کرد که صادرات مواد معدنی و مواد خام که از اول شهریور ۹۵ انجام می‌شود مشمول مالیات است و تا پیش از آن اعمال نمی‌شود اما اداره مالیات خودسرانه از سال ۹۴ تمام شرکت‌ها را مشمول مالیات کرد.
او ادامه داد: این موازی‌کاری‌ که در قوانین می‌بینیم یک مثال برای موازی‌کاری‌های دیگر که در بخش‌های مختلف گمرک، محیط‌زیست و... معدن وجود دارد، است. تا این مشکلات حل نشوند ما هم نمی‌توانیم شاهد پیشرفتی در حوزه معدن و صنعت باشیم.

 

مسائل داخلی، کار معدن را کند می‌کند

مجتبی هنرمند، مدیر فروش بخش معدن شرکت گروه عمرانی با بیان اینکه تحریم‌ها مجموعه‌های مختلف تولیدی کشور را قوی‌تر و چابک‌تر کرده است، به مشکلات داخلی تولید پرداخت و اظهار کرد: مسائل داخل کشور، سرعت ما را کندتر کرده‌اند.
 برای نمونه، اقدامات بانک مرکزی یا کارهایی که گمرک درباره رعایت استانداردها در نظر دارد، بیشتر وقت ما را می‌گیرد تا اینکه کار را پیش ببرد.
او ادامه داد: زمانی که ماموران گمرک از کالاها بازدید می‌کنند و کالا باید ترخیص شود، گاهی آن‌قدر طولانی است که بیشتر از تولید آن زمان می‌برد.
این فعال معدنی با بیان اینکه یکی از بیشترین مشکلات در حوزه معدن، بروکراسی اداری است، اظهار کرد: تایرهایی که ما وارد کشور می‌کنیم تاییدیه استاندارد جهانی را گرفته‌اند اما هر بار باید از گمرک تاییدیه بگیریم، درحالی‌که در خارج از کشور کارت‌های اعتباری وجود دارند که مربوط به کارخانه ویژه‌ای است و اگر ارائه شود دیگر نیازی به هر بار بازدید نیست.
هنرمند در ادامه، به دغدغه دیگر معدنی‌ها اشاره کرد و با بیان اینکه معدن نیازمند تجهیزات کامل است، ادامه داد: معدن یک مجموعه است و فقط تایر نمی‌تواند در این مجموعه کار کند بلکه همه‌چیز باید در کنار هم باشد.
برای اینکه چرخ صنعت و معدن بچرخد باید تمام تجهیزات آن تامین شود. پیشنهاد ما این است که در حوزه واردات کالا شرایط برای واردکنندگان تسهیل شود تا چرخ صنعت، معدن و اقتصاد کشور بچرخد.
او در پایان گفت: سیاست‌های اقتصادی ما در بخش خصوصی حمایتی نیست و بیشتر صنایع ما در بخش دولتی است، درحالی‌که اگر خصوصی‌سازی، انجام و از بخش خصوصی حمایت شود، از پیشگامان توسعه در کشور خواهیم بود.

عناوین برگزیده