تاریخ: ۳۰ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۵۴
بازدید: ۱۸۷
کد خبر: ۴۵۹۰۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
در بررسی وضعیت سنگ در کشور مشخص شد

۱۶.۵ میلیون تن تا هدف صادراتی فاصله داریم

می متالز - کشور ما در حوزه سنگ خودکفاست چراکه ایران ذخایر غنی در انواع سنگ‌های تزئینی، ساختمانی و... دارد. امروز ۱۸۰۰ معدن سنگ و ۶۰۰۰ کارخانه سنگبری در کشور وجود دارد و ایران بیش از ۶۰ میلیارد تن ذخایر مواد معدنی را در اختیار دارد.
۱۶.۵ میلیون تن تا هدف صادراتی فاصله داریم

به گزارش می متالز، اینها باعث شده که کشورمان چهارمین ذخایر سنگی جهان را در اختیار داشته باشد و نه‌تنها به یک مترمربع از سنگ خارجی نیازمند نیست بلکه صد در صد نیاز بازار داخلی را تامین می‌کند اما با توجه به این توانمندی در حوزه صادرات، آن‌طور که باید خوب عمل ‌نکرده‌ایم. آنچه برای ما آسیب است، ضعف بازارهای صادراتی لازم و رقابت با کشورهای رقیب ازجمله چین و ترکیه است. درباره وضعیت سنگ کشور و دلایل و چرایی ضعف صادرات این حوزه با فعالان سنگی کشور گفت‌وگو کرده ایم که در ادامه می خوانید.

 

صنعتی که ۱۰۰ درصد خودکفاست

مالک رحمتی، نایب‌رئیس انجمن سنگ ایران در اهمیت افزایش میزان تولیدات حوزه سنگ اظهار کرد: بر اساس پروانه‌های رسمی که وزارت صنعت، معدن و تجارت صادر کرده باید سالانه ۳۰ میلیون تن سنگ تولید کنیم اما درحال‌حاضر حدود ۱۳.۵ میلیون تن سنگ بهره‌برداری می‌کنیم. رحمتی در ادامه، با اشاره به توانمندی‌های حوزه سنگ اظهار کرد: با توجه به اینکه در صنعت سنگ در داخل کشور خودکفا هستیم و ۱۰۰ درصد نیاز داخلی کشور را با ۱۳.۵ میلیون تن برآورده می‌کنیم، آنچه لازم است تا به ظرفیت ۳۰ میلیون تن برسیم، تمرکز بر صادرات است. او تاکید کرد: باید موانع صادرات را از پیش پای صنعت سنگ برداریم تا بتوانیم رشد کنیم.
نایب‌رئیس انجمن سنگ ایران درباره لزوم افزایش حمایت‌های مالی دولت از معدنی‌ها گفت: به‌طور مثال دولت ترکیه برای شرکت در نمایشگاه‌های خارجی برای فعالان این حوزه مشوق می‌گذارد و سعی می‌کند هزینه‌های آنها را پرداخت کند تا نمایش بهتری بین خارجی‌ها داشته باشند اما در ایران اگر صنعتگران و معدنکاران بخواهند در نمایشگاه خارجی شرکت کنند باید از بازار آزاد، دلار ۱۳ هزارتومانی بخرند و آن‌قدر با مشکل روبه‌رو می‌شوند که ادامه فعالیت برای‌شان توجیه اقتصادی ندارد.
رحمتی با بیان اینکه اگر در این صنعت بتوانیم محصولات خود را صادر کنیم بدون شک در یک بازه زمانی ۵ ساله به ۳۰ میلیون تنی که موردنظر است خواهیم رسید، اظهار کرد: در حوزه سنگ از نظر ماشین‌آلات خودکفا هستیم و هیچ وابستگی به خارج از مرزهای ایران نداریم. بنابراین به‌راحتی می‌توانیم صنعت سنگ را در یک زمان به هدف صادراتی برسانیم چنانچه امروز در این حوزه حدود ۳۵۰ میلیون دلار صادرات داریم.
او تاکید کرد: ما باید بازارهای هدف را برای صادرات سنگ کشور شناسایی کنیم که البته درحال‌حاضر این اتفاق افتاده است. ۵۰ درصد سنگ بریده خود را به عراق صادر می‌کنیم و دراین‌بین ۱۵ کشور منطقه، بازار هدف ما هستند. اگر این بازار هدف را با یک خرد دسته‌جمعی و همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت، اتاق بازرگانی انجمن سنگ ایران، خانه معدن و فعالان این صنعت پیش ببریم، می‌توانیم صادرات قابل‌توجهی به کشورهای منطقه انجام دهیم.

 

لزوم تمرکز بر صادرات سنگ

احمد افشاری، عضو هیات‌مدیره مجموعه سنگ کی‌تو با بیان اینکه بیشترین مشکل فعالان حوزه سنگ، سرمایه و سرمایه‌گذاری است، اظهار کرد: یکی از مشکلات اساسی فعالان حوزه سنگ، نداشتن سرمایه کافی است که در این زمینه از دولت توقع داریم در زمینه تسهیلات و زمین از ما حمایت کند.
این فعال حوزه سنگ درباره مشکلات مالی که فعالان معدنی این روزها با آن سروکار دارند، اظهار کرد: شهرک صنعتی شمس‌آباد از مناطقی است که به‌طور انحصاری در حوزه سنگ فعالیت می‌کند؛ در این منطقه بارها برای مجموعه‌های مختلف پیش‌آمده که با مشکل مالی روبه‌رو شوند و درنتیجه از ادامه فعالیت بمانند. برای نمونه چند وقت پیش، زمینی حدود ۲۰ هزار متر در این شهرک گرفتیم اما به دلیل مشکلات مالی، خواستار همکاری شرکت شهرک‌های صنعتی شدیم و درخواست کردیم که ۲ قسط اولیه را با تاخیر از ما بگیرند اما متاسفانه با ما مخالفت شد و نتوانستیم آن‌طور که شایسته است، فعالیت را ادامه دهیم.
افشاری اظهار کرد: اگر از ما حمایت می‌شد می‌توانستیم یک کارخانه راه بیندازیم، به اشتغال کشور کمک کنیم و سهمی در رونق تولید ایفا کنیم اما متاسفانه با ما همکاری نشد. درنتیجه، کارخانه‌ای هم که خریده بودیم نیمه‌کاره رها شد که متاسفانه نمایانگر بلوکه شدن سرمایه زیاد ما است. او در ادامه درباره وام‌های دردسرساز برای فعالان معدنی سخن گفت و اظهار کرد: وام‌های زیادی را درخواست دادیم اما پس از دوندگی‌های زیاد به این نتیجه رسیدیم که کار اصلی خودمان را انجام دهیم، بیش از این معطل نمانیم و به کارمان صدمه‌ نزنیم. این فعال حوزه سنگ درباره اهمیت تمرکز بر صادرات سنگ و ایفای نقش در بازارهای جهانی گفت: ازیک‌طرف سنگ ایران ارزان‌قیمت و نرخ دلار بالاست که برای طرف خارجی، تهیه سنگ از ایران می‌صرفد. از طرف دیگر بعضی از سنگ‌های کشورمان منحصربه‌فرد هستند مثل سنگ رنگی آذرشهر و لاشتر که ویژه ایران است. به‌این‌ترتیب مشتری‌های زیادی داریم که سنگ را خریداری می‌کنند و دست به صادرات می‌زنند.
افشاری ادامه داد: باور دارم راه نجات صنعت سنگ ایران، صادرات است. بازار ایران خیلی خوب است که توانسته این‌ کارخانه‌ها را حمایت کند. در اصفهان کارخانه‌های سنگ به سمت صادرات رفته‌اند و این مسئله باعث شده است منطقه رونق بگیرد. خیلی از کارخانه‌ها مدت زیادی تعطیل ‌شده بودند اما وقتی صادرات دوباره رونق گرفت، جان تازه‌ای گرفتند. دراین‌بین هنوز نتوانسته‌ایم سنگ‌ را در جامعه جهانی، خوب بشناسانیم. خیلی جاها از چوب و سیمان استفاده می‌کنند، درحالی‌که می‌توانیم پیشنهادات خوب سنگی به آنها بدهیم.

عناوین برگزیده