به گزارش می متالز، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه گفت: برای نخستین بار از روز سه شنبه یکم مردادماه ۹۸ در سیستم BIS اتوبوسرانی صدور تعرفه به صورت الکترونیکی انجام میشود.
قدرت افتخاری در جلسه کمیسیون حمل ونقل شورای شهر اصفهان به ارائه گزارشی از روند فعالیتها در بخشهای مختلف این شرکت اظهار کرد: درخصوص انعقاد قرارداد جهت خرید ناوگان، قراردادی برای خرید ۳۵ دستگاه مینی بوس دو در منعقد شده که امیدواریم تا مهرماه سال جاری در خطوط مناسب به کارگیری شود.
وی با بیان اینکه درحال حاضر هیچ مینی بوس دو دری در ناوگان اتوبوسرانی اصفهان وجود ندارد، تصریح کرد: در خطوط مختلف نیاز به ۱۰۰ تا ۱۵۰ دستگاه مینی بوس داریم؛ البته مینی بوس های موجود تک در هستند و ازنظر بهره برداری ایراداتی به همراه دارد.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه ادامه داد: ۸۰ درصد از خطوط اتوبوسرانی اصفهان ناکارآمد است که در ۲۰درصد آن میتوان از مینیبوس برای جابه جایی مسافران استفاده کنیم چرا که عرض بعضی معابر برای تردد اتوبوس نامناسب و تعداد مسافر خطوط مذکور نیز بسیار پایین است و تردد اتوبوس در آنها توجیه اقتصادی ندارد.
وی از دیگر مزایای استفاده از مینی بوسهای دو در به کارگیری رانندگان دارای گواهینامه پایه دو دانست و افزود: میزان مصرف سوخت و هزینه های بهره برداری مینی بوس کمتر از اتوبوس است و عملکرد آن از نظر سیستم نظارت و بهره برداری و استفاده از کارت بلیط با اتوبوس فرقی ندارد.
وی با بیان اینکه قراردادهای AVL و AFC برای هوشمندسازی ناوگان هنوز امضاء نشده است، گفت: جهت نهایی شدن این قراردادها پیگیری و اقدامات زیادی انجام شده، اما هنوز به نتیجه نرسیده است.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه ادامه داد: متأسفانه درحال حاضر تعداد قابل ملاحظهای اتوبوس به خاطر نبود قطعات و مواد مصرفی نظیر روغن، فیلتر و... متوقف شده و امکان تامین و خرید سالانه بعضی اقلام از جمله روغن را نداریم و باید برای رفع این مشکلات چاره اندیشی شود.
وی با بیان اینکه قیمت فیلتر روغن و فیلتر هوا تا چهار برابر افزایش یافته است، گفت: متأسفانه روزانه چندین دستگاه اتوبوس فقط به خاطر نبود روغن متوقف می شود، از این رو باید تأمین اعتبار برای خرید امکانات مورد نیاز اتوبوسها انجام شود.
افتخاری افزود: درحال حاضر تعویض کامل روغن هر دستگاه اتوبوس ۷۰۰ هزار تومان هزینه دارد و به دلیل نبود امکانات تعداد نوبت تعویض روغن از چهار مرتبه به یک مرتبه کاهش یافته است.
وی اظهار کرد: برنامهریزی نصب تابلوهای زمانبندی تردد ناوگان در ایستگاههای خطوط مختلف توسط مناطق شهرداری انجام شده است، اما متاسفانه به دلیل خرابی ناوگان و نصب نکردن سیستم AVL تحقق آن با مشکل مواجه شده است.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه با بیان اینکه طراحی نقشه جدید خطوط اتوبوسرانی به اتمام رسیده است، افزود: برای چاپ این نقشه به دنبال جذب اسپانسر هستیم.
وی خاطرنشان کرد: برای نخستین بار از روز سه شنبه یکم مردادماه ۹۸ در سیستم BIS اتوبوسرانی صدور تعرفه به صورت الکترونیکی انجام میشود که منجر به نظم و برنامه ریزی بهتر و افزایش بهره وری در هر دو بخش خصوصی و دولتی و کاهش فوق العاده هزینه ها خواهد شد، همچنین پرداخت یارانه بخش خصوصی از طریق این سیستم انجام خواهد شد و تمام شکایات مردمی همچنین تخلفات احتمالی سیستم بهره برداری در آن ثبت میشود.
افتخاری با اشاره به شاخصهای عملکردی واحد آموزش و ثبت اطلاعات در سیستم BIS اظهار کرد: براساس این شاخص ها سرانه آموزش برگزار شده به ازای هر نفر از راهبر دولتی و خصوصی ۶.۵ ساعت، سرانه آموزش برگزار شده به ازای هر نفر غیر راهبر ۱۱ ساعت، تعداد ساعات آموزش برگزار شده برای راهبران بخش خصوصی و دولتی ۷۶۲۰ نفر ساعت و برای غیرراهبر دولتی و خصوصی ۷۵۰ نفر ساعت همچنین تعداد فراگیران اعم از راهبر دولتی و خصوصی ۱۱۸۰ نفر و غیر راهبر دولتی و خصوصی ۷۰ نفر است.
وی تصریح کرد: بررسی و نظارت بر طرح ساماندهی پایانه صفه، ساماندهی پایانه اندیشه و پایانه قدس همچنین پایانه کارخانه شکوه (ترمینال کاوه)، ساماندهی خطوط کریدور کاوه و چهارباغ، بررسی اولویتهای اجرایی خطوط تندرو شامل خط ۳۴ (خیابان امام خمینی ادامه خط سه خطوط تندرو) و ارائه لایحه خصوصی سازی در کمیسیون های حمل ونقل و اقتصادی شورای شهر و تصویب لایحه در صحن علنی در حال انجام است.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه با اشاره به اقدامات فنی و پشتیبانی و فعالیت های انجام شده و در دست اقدام تصریح کرد: آماربرداری و شناسایی تمام دستگاه ها و تجهیزات مستقر در توقف گاه شهید مهرابی و شهید طباطبائی، تهیه شناسنامه تجهیزات همراه با تدوین فرم جدید و تهیه دستورالعمل های سرویس و نگه داری هر دستگاه، تهیه و تدوین فرم بازرسی تجهیزات فرایند ثابت به همراه چک لیستهای سرویس و نگه داری تمام تجهیزات مستقر در توقف گاه ها، برنامه ریزی برای تعویض تعداد ۲۸۴ عدد سوزن انژکتور مربوط به اتوبوس پیش رو دیزل و تعداد ۴۴۰ سوزن انژکتور مربوط به اتوبوس بنز ۴۵۷، نصب فیلتر بر روی ۵۰ دستگاه اتوبوس که تأثیر قابل توجهی در کاهش آلایندگی و روغن موتور دارد، تغییر کاربری ۳۱ دستگاه اتوبوس های اسکانیای گازسوز به سیستم دیزل و تجهیز به سیستم سرمایشی، بازسازی بدنه چهار دستگاه اتوبوس زرین و بی آر تی به وسیله سندپلاست از جمله این اقدامات به شمار میرود.
وی با بیان اینکه برنامه ریزی بازسازی ۱۵۰ اتوبوس طبق اولویت بندی درحال انجام است، گفت: اسقاط سالانه ۱۰۰ دستگاه اتوبوس که بازسازی آن ها مقرون به صرفه نیست، باید انجام شود.
افتخاری تعداد کل اتوبوس های مورد نیاز در شرکت واحد اتوبوسرانی را شامل ۱۰۰ دستگاه میدل باس، ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی، ۲۰۰ دستگاه اتوبوس عادی ۱۲متری جهت جایگزینی و ۱۰۰ دستگاه اتوبوس آرتی کولیت اعلام کرد.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای ساماندهی و بازمهندسی شبکه موجود خطوط اتوبوسرانی گفت: ادغام خط ۱۲ و ۱۲۰(امتداد خط ۱۲ تا خیابان وحدت)، ادغام خط ۱۸ و ۳۸ (امتداد خط ۱۸ تا ولدان)، ادغام خط ۳۹ و ۴۶ (امتداد خط ۴۶ تا کوی امیریه)، ادغام خط ۱۴۸ و ۱۵۰ (امتداد خط ۱۵۰ تا خیابان شهدای ابر)، امتداد خط ۷۱ تا شهرک ولیعصر، پوشش دهی بلوار بهار در مسیر خط ۹۰، عبور مسیر رفت خط تندروی دو از خیابان آیت الله صادقی به سمت میدان بزرگمهر و افتتاح و بهره برداری از خط ۱۰۷(شهرک شهید کشوری- بزرگراه شهید کشوری- پایانه صفه) را ازجمله این اقدامات برشمرد.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه متوسط عمر ناوگان اتوبوسرانی شهر اصفهان را ۹.۲ سال عنوان کرد و گفت: درحال حاضر سهم اتوبوسرانی اصفهان از حمل ونقل ۱۷درصد است.
وی از کاهش میزان تصادفات اتوبوسهای شهر در سه ماهه نخستسال جاری خبرداد و تأکید کرد: برخورد با سرعت غیرمجاز رانندگان و نظارت بر عملکرد آن ها در رانندگی سطح شهر همچنین آموزشهای مختلف در این خصوص به راهبران منجر به کاهش میزان تصادفات شده است.
در ادامه این جلسه علیرضا صلواتی، معاون حمل ونقل و ترافیک شهردار اصفهان با تأکید بر اینکه در حال پیگیری تأمین زیرساخت مورد نیاز برای توسعه خطوط BRT هستیم، گفت: توسعه خطوط BRT مستلزم تأمین ناوگان است که یکی از راهکارهای آن استفاده از اوراق مشارکت است.
وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه ۲۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای توسعه خطوط تندروBRT اصفهان به نتیجه رسیده و پیگیریهای لازم انجام شده است.
معاون حمل ونقل و ترافیک شهردار اصفهان ادامه داد: برای خرید اتوبوس قراردادی با شرکت اسکانیا منعقد شده که باید تأمین اعتبار آن انجام شود تا این قرارداد به نتیجه برسد.
وی با بیان اینکه سیستم ۵۰درصد مشارکت دولت برای ناوگان حمل ونقل عمومی را پیگیری می کنیم، افزود: کمیته مهندسی خطوط هر هفته با حضور مدیران و کارشناسان اتوبوسرانی برگزار میشود.
صلواتی گفت: موضوع ایجاد سرپناه و زیباسازی ایستگاههای اتوبوس به نتایج خوبی نرسیده و هر چند سعی شده طراحی خوبی انجام شود، اما در این راستا همراهی و جدیت لازم صورت نگرفته است.
«علیرضا نصراصفهانی»، نایب رییس شورای اسلامی شهر اصفهان از نحوه کنترل کارت شهروندانی که هنگام سوار شدن به اتوبوس کارت بلیت نمی زنند، انتقاد کرد و گفت: نحوه کنترل افرادی که در اتوبوس کارت نمی زنند نباید حاشیه ساز باشد و کنترل این موضوع ضربهای به شرکت واحد اتوبوسرانی وارد کند.
وی افزود: روشن بودن اتوبوسها علیرغم تذکرات داده شده و اینکه اعلام شده بود کاهش یافته، همچنان ادامه دارد و باید با افراد خاطی برخورد شود.
نایب رییس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه اتوبوسهای دودزا باید کمتر در ناوگان اتوبوسرانی مورد استفاده قرار گیرد، افزود: همچنین تابلوهای زمانبندی حرکت اتوبوسها در ایستگاههای اتوبوس باید هرچه سریعتر نصب شود.
وی با تأکید بر نیاز سنجی دانش آموزان برای استفاده از اتوبوس برای عزیمت به مدارس گفت: باتوجه به نزدیک شدن مهرماه مدارس برای انتقال دانش آموزان به اتوبوسرانی مراجعه میکنند تا از سرویسهای اتوبوس این شرکت استفاده کنند، اما نرخ بالای اعلام شده به آنها رغبت مدارس را برای استفاده از اتوبوس از بین می برد و آن ها ترجیح می دهند از مینی بوس استفاده کنند.
«امیراحمد زندآور»، رییس کمیسیون حمل و نقل و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان با تأکید بر اینکه تا سال آینده باید تحولی در شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان اتفاق بیفتد، گفت: برای تأمین تجهیزات و خدمات هرکجا نیاز به حمایت کمیسیون حمل ونقل وجود داشته باشد از هیچ کمکی دریغ نخواهیم کرد.
وی تصریح کرد: اینکه اتوبوسی به خاطر نبودن لنت یا سایر قطعات متوقف باشد به هیچ عنوان پسندیده نیست.
رییس کمیسیون حمل و نقل و محیط زیست شورای اسلامی شهراصفهان با ابراز خرسندی از روند بازسازی اتوبوسها گفت: درخصوص بازسازی اتوبوسها گزارشهای خوبی ارائه شده و امیدواریم تا مهرماه شاهد ورود تعدادی از آنها به ناوگان باشیم.
وی ادامه داد: آمارها حکایت از آن دارد که درحال حاضر ۴۰ دستگاه اتوبوس در پایانههای این شرکت به دلیل مشکلات متوقف شده درحالی که با رفع این مشکلات و ورود آن ها به خطوط مختلف، بسیاری از کاستی ها جبران می شود.
«اصغربرشان»، عضو کمیسیون حمل و نقل و محیط زیست شورای اسلامی شهراصفهان روند نوسازی و بهسازی اتوبوس های شهر را قابل قبول دانست و گفت: باتوجه به افزایش سرسام آور هزینهها نوسازی اتوبوسها بهترین راهکار برای جلوگیری از کاهش تعداد اتوبوس و سرویس دهی به شهروندان است.
وی با تأکید بر اینکه قرارداد AFC باید هرچه سریعتر به نتیجه برسد تا هوشمندسازی ناوگان محقق شود، تأکید کرد: برای نحوه جایگزینی سرویس مدارس با اتوبوس باید در اسرع زمان هماهنگی لازم با مدارس انجام شود.
برشان با بیان اینکه آمار مقایسهای از افزایش یا کاهش تعداد استفاده کنندگان از اتوبوس باید تهیه شود، تصریح کرد: نکته دیگر اینکه تکلیف مردم با اصفهان کارت باید مشخص شود چرا که یکی از معضلات فعلی اختلالات در اصفهان کارت است.