به گزارش می متالز، عضو هیاتعلمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت گفت: خصوصیسازی دو خودروساز بزرگ فرآیند پیچیدهای است و باید با دقت انجام شود. امیرحسن کاکایی اظهار کرد: خصوصیسازی خودروسازان بزرگ باید حداقل در سه الی چهار لایه انجام شود؛ اولین لایه آن این است که اموال مازاد و راکد آنها به فروش برسد که این شرکتها بتوانند تولید سرمایه داشته باشند. وی با بیان اینکه همچنین باید شرکتهای بیربط با صنعت آنها نیز واگذار شود، افزود: در ادامه، شرکتهای قطعهسازی وابسته به خودروسازان باید واگذار و بعد از آن سراغ خصوصیسازی خود ایرانخودرو و سایپا بروند.
این کارشناس خودرو تاکید کرد: درحال حاضر خودروسازان بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی برای تامین قطعات و تکمیل خودروهای کف کارخانه نیاز دارند تا بتوانند دوباره چرخ تولید را راهبیندازند. وی ادامه داد: در عین حال خصوصیسازی صنعت خودرو کار سختی خواهد بود؛ الان چند سال است که ایرانخودرو سهام یک بانک خصوصی را برای فروش گذاشته اما انجام نشده است؛ بنابراین مساله بسیار پیچیده است که باید برای آن راهحلی اندیشیده شود تا فروش این حجم اموال به درستی انجام شود. این کارشناس خودرو تصریح کرد: البته این نکته نیز وجود دارد که اگر قیمت بسیار بالا برای این اموال در نظر گرفته شود، اتهام اینکه نمیخواهند خصوصیسازی انجام شود پیش میآید. وی ادامه داد: از سوی دیگر اگر قیمت پایین ارائه شود که راحت فروش صورت گیرد، عنوان میشود در این میان فساد اقتصادی رخ داده است. کاکایی اظهار کرد: بنابراین موضوع واگذاری دو خودروساز بزرگ در عین حال که بسیار خوب خواهد بود، معضل بزرگی هم هست و بهنظر میرسد سایر ارکان نظام از جمله قوهقضائیه و قوه مقننه نیز باید به اجرای این فرآیند کمک کنند.