تاریخ: ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۶:۰۰
بازدید: ۴۰۴
کد خبر: ۴۸۸۶۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرعامل سرمایه‌گذاری صباتامین تاکید کرد:

۲۴شرکت «شستا» در مسیر حافظ/ زیانده‌های شستا در لیست واگذاری قرار می‌گرفتند

می متالز - شرکت‌های زیرمجموعه شستا که عمدتا دچار مشکلات مالی بودند در لیست واگذاری قرار می‌گرفتند که این مورد باعث شکست اغلب واگذاری‌ها شد.
۲۴شرکت «شستا» در مسیر حافظ/ زیانده‌های شستا در لیست واگذاری قرار می‌گرفتند

به گزارش می متالز، محمدعلی شیرازی مدیرعامل سرمایه‌گذاری صبا تامین در نشست خبری با اصحاب‌ رسانه اظهارکرد: این شرکت یکی از بازوان بازارسرمایه شستا بوده که عرضه سهام گروه شستا و بازارگردانی این گروه را مدیریت می‌کند.

وی ادامه داد: این سرمایه‌گذاری خدمات کارگزاری و تامین‌سرمایه، سهام بانک و بیمه را در دستور کار قرار داده و از طرف دیگر پرتفوهای بورسی و فرابورسی هلدینگ را در اختیار دارد.

مدیرعامل سرمایه‌گذاری صباتامین درخصوص عملکرد این شرکت سرمایه‌گذاری اظهارکرد: از ابتدای سال مالی تاکنون، ۴۳۰ میلیارد تومان سود عملیاتی ناشی از خرید و فروش سهام بدست آمده که در مقایسه با مجموع آمار سال گذشته، با رشد چشمگیری مواجه شده چراکه این مبلغ در سال گذشته تنها به ۴۱میلیارد تومان می‌رسید.

شیرازی افزود: با ارزیابی بازدهی پرتفویی نیز می‌توان دریافت که سود ۸درصدی عاید شرکت شده و این سود در شرایطی بوده که بازار از وضعیت چندان مطلوبی برخوردار نبوده و سیاست‌هایی که در بازار تجربه کرده بود منجر به وضعیت بهتر نبوده و میزان سود تقسیمی نیز سود تاچیزی در بین پرتفوهای شرکت بود.

وی با تشریح پورتفوی شرکت، گفت: اغلب بانک و بیمه‌هایی که EPS مناسبی نداشتند جزو زیرمجموعه‌های این هلدینگ بودند و باید در نخستین گام به سمت سبک‌کردن و سودده شدن پورتفویی گام برداشته می‌شد که بیش از ۷۰ شرکت را خود می‌دید.

مدیرعامل سرمایه‌گذاری صباتامین با اشاره به فروش این شرکت‌ها افزود: بر اساس سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های انجام شده مقرر شد تا تنها در ۲۰ الی ۳۰ شرکت بزرگ سرمایه‌گذاری شود که از معیارنقدشوندگی سهام نیز بهره‌مند باشند.

شیرازی در ادامه به واگذاری‌های شستا در بورس نیز اشاره داشت و گفت: مجموعه شستا تجربه واگذاری‌ها را از طرق فراوان داشته و آزمون‌های متعددی نسبت به این موضوع را به خود دیده است اما به‌خاطر شرایط اقتصادی کشور، واگذاری شرکت‌ها گاها دچار مشکل شده و می‌توان گفت که شستا در واگذاری‌ شرکت‌ها موفق نبوده است.

وی در خصوص واگذاری‌ها در بورس تاکید کرد: متاسفانه شرکت‌هایی که در لیست واگذاری‌ها قرار می‌گرفت عمدتا زیانده بوده و دیگر امیدی به ادامه حیات کسب‌وکار خود نداشتند که واگذاری این شرکت‌ها بسیار سخت بود و قیمت‌ها بسیار تنزل پیدا می‌کرد که توافق حاصل نمی‌شد.

شیرازی با اشاره به اینکه تجربیات سال های گذشته حاکی از موفقیت در زمینه واگذاری کسب و کارهای کوچک است، افزود: مهمترین اقدامی که در زمان فصلی روی داد واگذاری شرکت ‌ها از طریق بورس بود زیرا این بازار دارای شفافیت کامل بوده و همه شرکت ها ملزم به رعایت قوانین افشای اطلاعاتهستند.

مدیرعامل سرمایه‌گذاری صباتامین بابیان اینکه تاکنون شرکت هایی همچون تاصیکو، ره آورد، ژلاتین،هجرت از این طریق واگذار شده اند ، خاطرنشان کرد: تا پایان سال ۲۴ شرکت دیگر در بورس و فرابورس عرضه می‌شوند همچنین شستا و صبا تامین نیز به حوزه واگذاری‌ها در بورس وارد می‌شوند.

وی ادامه داد: در راستای ایجاد صندوق‌های ETF نیز باید اقداماتی انجام شود تا دیگر صندوق‌ها نیز بتوانند در این زمینه فعالیت خودرا انجام دهند.

مدیرعامل سرمایه‌گذاری صباتامین با شاره به اینکه آزاد نکردن ارز دارو آزاد اثرات سوءاقتصادی در پی دارد، ادامه داد: این روند دائمی نبوده و در ماه‌های آتی شاهد اثرات منفی آن رد اقتصاد کشور خواهیم بود.

شیرازی در پایان خاطرنشان کرد: یک شرکت سبدگردان و استارت‌آپ‌ دیگر نیز در سال جاری افتتاح می‌شوند.

عناوین برگزیده