به گزارش می متالز، چندی پیش منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوریهای فضایی و حملونقل پیشرفته اعلام کرد «مطالعه درخصوص تغییر کاربری هواپیمای ایران ۱۴۰ به ترابری یا هواپیمای مسافری با ظرفیت بالاتر در حال انجام است.»
به گزارش تین نیوز، پس از آن محمدعلی وزیری، مدیرگروه طراحی عمومی طرح کلان ملی هواپیمای مسافری ۱۰۰ و ۱۵۰ نفره و استاد دانشگاه امیرکبیر نیز در پاسخ به این پرسش تین نیوز که آیا تبدیل هواپیمای مسافربری ایران ۱۴۰ به هواپیمای باری در کشور امکانپذیر است، اظهار کرد: «تبدیل هواپیمای مسافربری به باربری در دنیا امری رایج و انجام آن در کشور نیز امکانپذیر است و در ایران کار بهمراتب سخت و دشوارتر از این هم انجام گرفته است.»
این اظهارات در حالی مطرح شد که سعید قصابیان کارشناس حملونقل در این باره معتقد است: کدام تولید؟ خودمان را گول نزنیم. سهم ایران در تولید هواپیما ایران 140 تنها چند سوله و تعدادی کارگر خط مونتاژ بود.
وی در مورد کنار گذاشتن یک هواپیما بهدلیل سقوط نیز با طرح این سوال که آیا این اقدام منطقی است یا اهداف دیگری دارد؟ گفت: آیا با دو حادثه که برای بوئینگ 737Max-8 رخ داد آن را زمینگیر کردند یا اینکه تحقیق و اشکال را پیدا و رفع میکنند؟ مگر سرمایهگذاری برای تامین یک هواپیما کارسادهای است که هواپیما را یکباره کنار بگذارند؟ این عجایب فقط در این کشور قابل مشاهده است.
قصابیان افزود: در حالیکه بعد از 50 سال تلاش در صنعت خودرو در مرحله مونتاژ محصولات درجه چندم چینی گیر کردهایم، رفتن به سراغ تولید هواپیما عاقلانه است؟ گزافهگویی نیست؟ با چه داشته فنی و تکنولوژی میخواهیم در دنیایی که تعداد هواپیما سازانش از انگشتان یک دست تجاوز نمیکند عرضه اندام کنیم؟
این کارشناس حملونقل تاکید کرد: آیا متولیان پروژه ساخت هواپیمای پهنپیکر تا حالا بیلان دادهاند که به ازای محصولی که هیچگاه تولید نشد چقدر هزینه کردهاند؟ آیا همین تیم قرار است ایران 140 را به هواپیمای باری تبدیل کند؟