دیگر چندان دور از انتظار نیست. از این چشمانداز نزدیک به ۲۰میلیون تن برای اهداف صادراتی در نظر گرفته شده تا بتوان به توازن تولید داخلی و صادراتی در این زمینه در مسیر افق چشمانداز دست یافت. با تحقق این میزان صادرات فولاد در حقیقت ایران میتواند سهم ۴درصدی از صادرات فولاد جهان را به خود اختصاص دهد. از اینرو باید در راستای اهداف صادراتی انواع محصولات فولادی برنامهریزی کرد و گام برداشت. براساس آمار چند سال گذشته صادرات فولاد از سال ۱۳۹۰ با روندی افزایشی همراه بوده است. در سال ۹۵ نیز با آمار صادراتی نزدیک به ۶ میلیون قادر شدیم از رکورد صادرات چند سال گذشته عبور کنیم و برای امسال نیز برای صادرات ۸ میلیون تنی برنامهریزی شده است. بهطور یقین فراهم کردن شرایط برای رسیدن به هدف صادراتی نیازمند برنامهریزی دقیق و منسجمی است تا بتوان اهداف کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت را پوشش داد. از اینرو پیشنهاد ایجاد کنسرسیومی صادراتی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت با محوریت انجمن تولیدکنندگان فولاد که بتواند بهصورت منسجم اهداف صادراتی انواع محصولات فولادی را مدیریت کند، یک ضرورت بهشمار میرود. ساماندهی موضوعهایی چون قیمت، کیفیت انواع محصولات فولادی و تصاحب بازارهای بیشتر و ماندگاری در بازار صادراتی جزو مهمترین اقدامهایی است که به منظور ساماندهی صادرات میتوان در قالب این کنسرسیوم انجام داد. البته یکی از مهمترین اقدامهایی که در قالب این کنسرسیوم میتوان برای تولیدکنندگان فولادی انجام داد، ورود منسجم تولیدکنندگان کوچک به بازارهای صادراتی خواهد بود. صادرکنندگانی که ممکن است به تنهایی قادر به بازاریابی مناسب در این بازار نباشند و نتوانند به خوبی عمل کنند، با وجود این کنسرسیوم میتوانند به بازارهای جهانی راه پیدا کنند و ماندگار شوند.