تاریخ: ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۵۵
بازدید: ۲۰۳
کد خبر: ۵۱۵۸۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
در آیین آغاز عملیات اجرایی ساخت کارخانه تولید کنسانتره سنگ‌آهن هرمزگان مطرح شد

هدایت صنایع آب‌بر جدید به سواحل جنوبی

می متالز - بهره‌برداری از معدن سنگ‌آهن رضوان و عملیات اجرایی کارخانه تولید کنسانتره در معدن سنگ‌آهن رضوان شهرستان بندرعباس با حضور فریدون همتی، استاندار هرمزگان و سعید زرندی، معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت آغاز شد.
هدایت صنایع آب‌بر جدید به سواحل جنوبی

اشتغال مستقیم برای ۴۳۰ نفر

به گزارش می متالز، خلیل قاسمی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هرمزگان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: کارخانه تولید کنسانتره سنگ‌آهن هماتیتی با ظرفیت ورودی ۲میلیون تن سنگ‌آهن خام و خروجی محصول کنسانتره سنگ‌آهن ۱میلیون تن با عیار ۶۲ و ۶۵درصد است.
 وی افزود: یکی از اقدامات مهم این کارخانه، انشعاب آب و آغاز عملیات ساخت خط لوله انتقال آب به طول ۹.۵کیلومتر با ظرفیت ۱میلیون متر مکعب در سال است که از سوی شرکت پدیده کاوش ایرانیان با هزینه کلی ۱۱۰میلیارد ریال انجام شد.
قاسمی گفت: خرید انشعاب و ساخت خط انتقال برق به طول ۱۶کیلومتر و تجهیزات مرتبط با خط انتقال برق با هزینه ۹۵۰میلیارد ریال و ساخت جاده آسفالت کارخانه به طول ۶کیلومتر با هزینه ۴۰میلیارد ریال از دیگر اقدامات انجام شده از سوی پیمانکار طرح است.
وی ادامه داد: در بخش تجهیزات خارجی، بستن قرارداد، سفارش ساخت و پیش‌پرداخت تمام تجهیزات خارجی کارخانه از ترکیه و چین با هزینه ۸میلیون یورو انجام شد که ۲میلیون یورو به‌عنوان پیش‌پرداخت همزمان با سفارش ساخت پرداخت شده است. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هرمزگان اظهار کرد: عملیات سویل کارخانه با حجم ۱۰هزار متر مکعب بتن‌ریزی و بستن قرارداد ساخت سوله اصلی کارخانه و تجهیزات ساخت داخل کارخانه با سازندگان داخلی به میزان ۳۵۰میلیارد ریال از سوی شرکت پدیده کاوش ایرانیان انجام شد.
وی افزود: این کارخانه با سرمایه‌گذاری ۸میلیون یورو و ۱۵۰۰میلیارد ریال، زمینه اشتغال مستقیم ۴۳۰نفر را مهیا خواهد کرد.

 

«رضوان» بزرگ‌ترین معدن سنگ‌آهن هرمزگان

سعید زرندی در حاشیه آیین بهره‌برداری از بزرگ‌ترین معدن سنگ‌آهن هرمزگان در جمع خبرنگاران گفت: معدن سنگ‌آهن رضوان، بزرگ‌ترین معدن سنگ‌آهن هرمزگان است که با وجود تحریم‌ها بیش از پیش در حال فعالیت است و یکی از مهم‌ترین معادن تامین‌کننده سنگ‌آهن استان به شمار می‌رود.
وی بیان کرد: کارخانه تولید کنسانتره سنگ‌آهن هماتیتی با ظرفیت ورودی ۲میلیون تن سنگ‌آهن خام و یک‌میلیون تن خروجی محصول کنسانتره سنگ‌آهن با عیار آهن ۶۲ و ۶۵درصد ساخته می‌شود. این کارخانه با سرمایه‌گذاری بیش از هزار میلیارد ریال زمینه اشتغال مستقیم برای ۵۰۰نفر را فراهم می‌کند. زرندی بیان کرد: عملیات باطله‌برداری برای باز کردن معدن سنگ‌آهن رضوان به میزان ۵میلیون تن از دیگر اقدامات این شرکت است که عملیات استخراج سنگ‌آهن هنگام باطله‌برداری به میزان ۲میلیون تن انجام شده و میزان ذخیره این معدن با عملیات پی‌جویی به ۲۰میلیون تن افزایش پیدا کرده که با این جهش قابل توجه، این معدن به عنوان بزرگ‌ترین معدن سنگ‌آهن استان هرمزگان شناخته شد.
زرندی میزان سرمایه‌گذاری در این طرح را ۸۱۰میلیارد ریال و میزان اشتغالزایی آن را ۳۹نفر اعلام کرد و افزود: این معدن با استخراج سنگ‌آهن و در راستای جلوگیری از خام‌فروشی در عملیاتی نسبت به فرآوری آن اقدام می‌کند.
وی اظهار کرد: سنگ‌آهن پرعیار به میزان ۲۷۰هزار تن و سنگ‌آهن عیار متوسط به میزان ۶۵۰هزار تن برای تامین خوراک مورد نیاز کارخانه کنسانتره آهن شرکت پدیده کاوش ایرانیان تهیه شده است. همچنین در حاشیه این آیین، جاده اصلی دسترسی به معدن سنگ‌آهن رضوان به طول ۸کیلومتر با حضور استاندار هرمزگان و معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بهره‌برداری شد.

 

کمبود آب در مناطق مرکزی جدی است

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید هرمزگان که در حاشیه آیین بهره‌برداری از کارخانه تولید کنسانتره سنگ‌آهن هرمزگان برگزار شده بود، خبر داد: با توجه به کمبود آب در مناطق مرکزی، صنایع آب‌بر جدید به سواحل جنوبی هدایت می‌شوند؛ این یک راهبرد آمایشی است که با جدیت پیگیری می‌شود.
سعید زرندی، صنایع فولاد را به عنوان یکی از صنایع آب‌بر نام برد که به سمت سواحل خلیج‌فارس و دریایی عمان در استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان سوق می‌یابند و گفت: آینده این استان‌ها را صنعتی پیش‌بینی کرده‌ایم. وی ادامه داد: برای تحقق این برنامه باید همه زیرساخت‌ها فراهم شود؛ بنابراین مسئولان هرمزگان، این موضوع را به اضافه برنامه‌های توسعه‌ای مناطق ویژه اقتصادی با جدیت پیگیری کنند. وزارت صنعت، معدن و تجارت هم در حال تشویق سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در این استان‌هاست. زرندی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: با توجه به ارزش افزوده پایین خام‌فروشی در کشور باید مانع آن شد و این کار در بخش محصولات فلزی درحال پیگیری است. وی ادامه داد: با توجه به نیاز کشور به شمش و گندله نباید اجازه داد مواد معدنی خام با ارزش افزوده پایین صادر شوند. زرندی گفت: به همین منظور رویکرد تکمیل زنجیره ارزش و تشویق سرمایه‌گذاران به ایجاد صنایع پایین‌دستی صنایع فلزی و پتروشیمی درحال پیگیری است. وی همچنین با اشاره به برنامه مجلس شورای اسلامی برای اصلاح قانون مالیات ارزش افزوده، اظهار کرد: بر اساس برخی برآوردها نزدیک به ۶۰درصد مالیات کشور به‌وسیله بخش تولید پرداخت می‌شود که علت آن فرار مالیاتی و وجود معافیت‌های مالیاتی فراوان است. زرندی ادامه داد: در راستای کمک به بخش تولید باید نگاه‌ها به گرفتن مالیات از تولیدکنندگان تغییر یابد.

 

بازگشت ۳۳واحد معدنی هرمزگان به چرخه تولید

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری هرمزگان، اظهار کرد: از مجموع ۳۳واحد معدنی هرمزگان ۲۶واحد در سال گذشته و ۶واحد در امسال به چرخه تولید بازگشته‌اند و با توجه به ظرفیت‌های معدنی فراوان این استان باید زنجیره ارزش این بخش تکمیل شود.
ایرج حیدری در نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید هرمزگان در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: در واحدهای بزرگ صنعتی مشکلی وجود ندارد و اگر هم باشد به کمترین میزان ممکن است. حیدری ضمن تاکید بر وجود هماهنگی مناسب بین اداره‌های نظارتی و اجرایی، گفت: اداره‌های نظارتی به عنوان راهنما عمل می‌کنند و با دادن گزارش اشکال‌ها و ایرادها کمک موثری برای این کارگروه بوده و هستند. معاون استاندار هرمزگان خاطرنشان کرد: آمادگی کامل برای بازاریابی و صادرات کالاهای سایر استان‌ها در راستای برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت برای افزایش صادرات به کشورهای همسایه از سوی فعالان اقتصادی این استان وجود دارد. وی با اشاره به واگذاری کارخانه آلومینیوم المهدی به شرکت مپنا، گفت: تولیدات کارخانه آلومینیوم المهدی برای پاسخگویی به نیازهای داخلی کافی هستند و نیازی به ایجاد کارخانه دیگری نیست. این کار را نیز به صلاح کشور نمی‌دانم. حیدری بیان کرد: این کارخانه روزبه‌روز بر تعداد کوره‌های روشن خود می‌افزاید که باید برای رسیدن به بیشترین ظرفیت تولید به آن کمک کرد.

عناوین برگزیده