تاریخ: ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۵۰
بازدید: ۳۱۴
کد خبر: ۵۲۰۵۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
مدیرعامل شرکت ماهور مس:

ادعای کمک به تولیدکنندگان به عمل تبدیل شود

می متالز - مدیرعامل شرکت ماهور مس گفت: پروژه 2 هزار و 500 تنی کاتد مس این شرکت بنا به دلایلی مانند عدم تامین نقدینگی به‌موقع از سوی سهامداران و نیز مشکلات داخلی میان مدیران ارشد شرکت طی دو سال گذشته متوقف مانده و پیشرفت نکرده است.
ادعای کمک به تولیدکنندگان به عمل تبدیل شود

به گزارش می متالز، ولی‌الله نیک‌بخت در خصوص توقف در اجرای پروژه دو هزار و 500 تنی کاتد مس شرکت ماهور مس اظهار داشت: به‌دلیل مشکلات داخلی میان شرکا و عدم تامین نقدینگی از سوی آن‌ها، مشکلات اداری برای پروژه کاتد ماهور مس پیش آمد و عملا با وجود آنکه در دو مرحله به‌صورت آزمایشی محصول تولید شد، اجرای پروژه به حالت تعلیق درآمده است. ضمن اینکه با توجه به عدم فعالیت معدنی، دو مرتبه پروانه بهره‌برداری معدن با مشکل مواجه شد.

وی در خصوص اختلاف میان سهامداران این شرکت و مشکلات بعدی آن در اجرای پروژه بیان کرد: با توجه به میزان سهم شرکا، قرار بود برخی از آن‌ها در پروژه متناسب با میزان سهام اقدام به تامین نقدینگی کنند، اما نتوانستند به‌موقع اقدامات لازم را انجام دهند و سهم خود را پرداخت کنند.

این امر ناشی از آن بود که برخی شرکا پروژه‌های در حال انجام دیگری را پیگیری می‌کردند، ضمن اینکه قصد تامین مالی از بانک‌ها را نیز داشتند؛ اما این مهم محقق نشد. حتی با وجود آنکه از بانک وام گرفتیم، به‌دلیل عدم بازپرداخت به‌موقع اقساط وام، پروانه بهره‌برداری از معدن ضبط شد و بنابراین میان شرکا اختلاف پدید آمد.

مدیرعامل شرکت ماهور مس عنوان کرد: برای مرحله اکتشاف وام از بانک گرفته شد. در آن برهه زمانی قرار بود یک دوره معین، زمان تنفس وام باشد که طی آن بازپرداخت اقساط صورت نمی‌گرفت.

در این دوره برنامه‌ریزی شده بود که پروژه با وام اخذ شده و سرمایه سهامداران به اجرا برسد و تولید محصول از آن آغاز شود؛ اما به‌دلیل عدم تامین نقدینگی برای واحد فرآوری از سوی سهامداران، نتوانستیم در دوره تعیین شده برای تنفس بازپرداخت وام، به تولید برسیم.

نیک‌بخت اذعان کرد: از آنجا که تولید محصول و فروش انجام نشد، در بازپرداخت وام و بدهی‌ها به مشکل برخوردیم و این امر در نهایت باعث شد پروانه بهره‌برداری از شرکت ما گرفته شود. حتی با وجود درخواست استمهال و موافقت بانک با آن، نتوانستیم در این دوره نیز وام‌ها و بدهی‌های معوقه را پرداخت کنیم؛ در نتیجه پروژه به مدت دو سال متوقف ماند.

روند فعال‌سازی پروژه

وی با اعلام اینکه پروژه مجددا در حال فعال‌سازی است و به‌زودی روند اجرای آن آغاز می‌شود، خاطرنشان کرد: پس از یک وقفه دو ساله، خوشبختانه توانستیم با مذاکرات صورت گرفته مشکلات بدهی و وام اخذ شده را حل کنیم. ضمن اینکه در حال حاضر شرکا در حال جابه‌جایی سهام هستند تا با ورود سرمایه‌گذار جدید، مجددا فعالیت پروژه از سر گرفته شود.

مدیرعامل شرکت ماهور مس در خصوص بازگشت محدوده معدنی حتی پس از دو سال وقفه در بهره‌برداری، اظهار کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته، محدوده معدنی مجددا به شرکت بازگشت و با توجه به خرید بخش عمده سهام از سوی یک سرمایه‌گذار جدید، به‌تدریج اقدامات برای راه‌اندازی مجدد پروژه و بازگشت به فعالیت تولیدی انجام می‌شود.

نیک‌بخت در خصوص جرایم توقف در اجرای پروژه و بهره‌برداری از معدن بیان کرد: به‌دلیل وقفه دوساله در بازپرداخت وام و عدم بهره‌برداری از معدن طی این مدت، جرائم نسبتا سنگینی برای شرکت وضع شد.

به‌طوری که کل مدت زمان تاخیر در بازپرداخت وام از ابتدا تا انتها مورد محاسبه قرار گرفت و به ناچار باید برای فعال‌سازی پروژه جریمه سنگینی را پرداخت کنیم. این جریمه شامل مهلت‌هایی می‌شود که وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان صمت استان خراسان جنوبی داد.

وی در خصوص ویژگی‌های خط تولید در حال احداث شرکت ماهور مس عنوان کرد: در واحدی که قرار است راه‌اندازی شود، روش تولید کاتد مس تانک لیچینگ خواهد بود. هر چند که ذخیره اصلی معدن از نوع سولفیدی است، اما بخش اکسیدی آن نیز ذخیره قابل توجهی دارد و بنابراین واحد تولید کاتد مزبور برای بخش اکسیدی احداث خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ماهور مس در مورد نیاز به کمک برای اجرای پروژه خاطرنشان کرد: از آنجا که پروژه با مشکل تامین نقدینگی مواجه شده، بنابراین لازم است دولت و سازمان‌های ذی‌ربط به آن ورود کنند تا با کمک‌های اعتباری و نقدی به پروژه، بتوانیم روند اجرای آن را سرعت ببخشیم. البته در سال‌های اخیر مسوولان تنها مدعی کمک به تولیدکننده هستند، اما در عمل اتفاق دیگری می‌افتد.

نیک‌بخت به مشکلات دیگری که یکی پس از دیگری گریبان‌ تولیدکنندگان را می‌گیرد، اشاره کرد و گفت: مشکل دیگری که روند اجرای پروژه‌ها کند و حتی متوقف می‌کند، روند طولانی اخذ مجوز از سازمان‌ها مانند منابع طبیعی، محیط زیست و ... است که بعضا با سختگیری‌های بی‌مورد باعث می‌شوند، پروژه‌ها با تاخیر اجرا شوند.

وی نسبت به قوانین و مقررات دست و پاگیری که به‌نوعی سد راه تولیدکننده می‌شوند، معترض شد و گفت: هرگز نمی‌توان از برخی قوانین و مقررات چشم‌پوشی کرد که در برهه کنونی، بعضا به‌دلیل بروکراسی اداری و نبود قواتین تسهیل‌کننده، باعث طولانی شدن زمان اجرای پروژه و در نتیجه تحمیل هزینه‌های زیاد به سرمایه‌گذار می‌شوند.

مدیرعامل شرکت ماهور مس دیگر عامل کند شدن اجرای پروژه را نوسان قیمت‌ها دانست و در این رابطه اظهار کرد: متاسفانه در زمان توقف پروژه، قیمت‌ها به‌طور چشمگیری افزایش پیدا کرد. بنابراین هزینه سرمایه‌گذاری نیز به تبع آن بالا خواهد رفت.

عناوین برگزیده