تاریخ: ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۴۹
بازدید: ۱۵۸
کد خبر: ۵۴۱۴۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
زرد و قرمز و نارنجی بازار پایه در گفتگو با عظیم ثابت؛

به رنگ شفافیت

می متالز - مدیرعامل کارگزاری بانک سپه، تغییرات اخیر قوانین بازار پایه فرابورس را کاملا شفاف و واقع بینانه و در راستای حمایت از سهامداران خرد دانست.
به رنگ شفافیت

به گزارش می متالز، عظیم ثابت گفت: با توجه به وضعیتی که بازار پایه فرابورس پیدا کرده بود، مناسب تر بود  محدودسازی دامنه نوسان حتی پیش از این ایجاد شود؛ چرا که بسیاری از سهم ها در این بازار به لحاظ بنیادی وضعیت مناسبی ندارند و علت انتقال آنها به بازار پایه هم همین ابهامات و مشکلات ساختاری بوده است.

این کارشناس و پیشکسوت بازار سرمایه افزود: هم اکنون در بورس یا فرابورس سهم های ارزنده ای وجود دارد  که از لحاظ بنیادی، سهم بازار، طرح توسعه و سودآوری در شرایط خوبی قرار دارند ولی متاسفانه بازار توجه چندانی به این سهم ها ندارد ؛ از طرف دیگر برخی سهم های بازار پایه که احتمال تبانی و سفته بازی در آن بالاست، با اقبال مواجه شده اند.

به گفته ثابت، از آنجا که سهم های بازار پایه، منابع زیادی را نمی خواهد معمولا افراد زیادی هجوم می برند تا در آنجا معامله کنند و متاسفانه در خیلی از جاها معیاری هم برای قیمت گذاری آن وجود ندارد و قیمت های آن حبابی شده است.

مدیرعامل کارگزاری بانک سپه توضیح داد: با توجه به اینکه جذابیت بازار پایه برای سهامداران خرد بالاست و خیلی ها بدون مطالعه  و تحلیل به سمت این بازار می آیند، در شرایطی که بازار خوب نباشد، زیان ها هم بیشتر متوجه این افراد می شود.

این پیشکسوت بازار سرمایه، بنیاد سهم را مهمترین فاکتوری دانست که باید در معاملات لحاظ شود و افزود: معمولا بحث تحلیل تکنیکال که مطرح می شود، می گویند این روش، زمان ورود و خروج مناسب به یک سهم را نشان می دهد اما واقعیت این است که اصل، بنیان سهم و طرح توسعه و ارزشی بودن سهم است؛ بنابراین، نباید نگران دامنه نوسان بود و با توجه به ارزیابی ها، تعبیه تابلوهای سه گانه زرد و قرمز و نارنجی هم منطقی است.

وی اظهار داشت: چون برای افراد جدید، بحث حمایتی چندانی وجود ندارد، باید مشخص شود که چرا ماکزیمم دامنه نوسان در بازار پایه ۳  درصد و در بورس ۵ درصد است.  البته اگر قرار است دامنه نوسان را افزایش دهیم، این کار باید برای سهام ارزشمندتر بورس یا فرابورس انجام شود.

ثابت ادامه داد: سال های قبل هم در بورس، مقام نظارتی بازار اگر احساس می کرد بازار حرکت شتابنده دارد، دامنه نوسان را  کوتاه می کرد تا بازار به تعویق بیفتد و قدری از هیجان آن کاسته شود. الان هم در بازار پایه چون امکان سفته بازی و فریب افراد تازه وارد در بازار پایه بالاست، منطقی است که دامنه نوسان محدود شود.

این کارشناس بازار سرمایه همچنین با بیان اینکه تغییرات اخیر در بازار پایه قبل از اجرا به نظرسنجی گذاشته شده بود، اظهار داشت: البته در آغاز هماهنگی ها شاید کامل نبود اما اینکه فرصتی فراهم شد که فعالان بازار به عنوان ذینفعان بازار به این موضوع مهم واکنش نشان دهند، اتفاق مثبتی است و جای تشکر از فرابورس دارد که نظر کارشناسان  و اهالی بازار را به عنوان کارشناسان خبره جویا شد. هرچند بعضی افراد  با هر تغییر یا رویداد جدید مخالفت و در برابر آن مقاومت می کنند.

 ثابت با بیان اینکه مخالفت افرادی که منافع خود را به هر دلیلی در خطر می بینند، در این موضوع طبیعی است، افزود: قاطبه فعالان بازار از اقدام فرابورس در تغییر قوانین بازار پایه و محدودسازی دامنه نوسان ها حمایت کرده اند و در گروه پیشکسوتان بازار سرمایه هم نارضایتی  ها به این مساله بسیار محدود بوده است.

عناوین برگزیده