تاریخ: ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۰۶:۳۷
بازدید: ۱۶۲
کد خبر: ۵۴۴۰۷
سرویس خبر : زمین شناسی

نشست هم‌اندیشی مدیران ارتباطات و روابط‌عمومی‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در سازمان‌ زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور

می‌متالز - نشست هم‌اندیشی مدیران ارتباطات و روابط‌عمومی‌های سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه وزارت صنعت، معدن و تجارت در محل این سازمان‌ برگزار شد.
نشست هم‌اندیشی مدیران ارتباطات و روابط‌عمومی‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در سازمان‌ زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور

روابط‌عمومی‌ها آیینه فعالیت‌ مجموعه‌ها برای مخاطبان

به گزارش می‌متالز، بر اساس این گزارش، رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور در این نشست ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع مدیران ارتباطات و روابط‌عمومی‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: روابط‌عمومی‌ها آیینه فعالیت‌های هر مجموعه برای مخاطبان هستند و کار بسیار حساس و بزرگی را به عهده دارند.

علیرضا شهیدی ضمن اشاره به شصتمین سالگرد تاسیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور افزود: این سازمان در سال 1338 با کمک سازمان ملل در ایران تاسیس شده و طی این 60 سال فعالیت‌ها و دستاوردهای ارزنده‌ای را برای کشور انجام داده و بیش از 96 موضوع نقشه را تهیه کرده است.

به گفته وی در بخش نقشه‌های کوچک مقیاس نقشه یک میلیونیم خاورمیانه توسط سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور تهیه شده و این سازمان عضو ثابت کمیته تولید نقشه‌های زمین‌شناسی یونسکو و عهده‌دار بخش خاورمیانه‌ای این مجموعه است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در بخش نقشه‌های متوسط مقیاس نیز نقشه‌های زمین‌شناسی یک دویست‌وپنجاه‎هزارم و یکصدهزارم کشور تهیه شده، تصریح کرد: از 12 سال پیش تهیه نقشه‌های بزرگ مقیاس یک‌بیست‌وپنج هزارم کاربردی نیز در این سازمان در حال تهیه است.

حرکت روابط‌عمومی‌ها به سمت ارائه خبرهای خاکستری و اقناع رسانه‌ها

در ادامه این نشست رئیس مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت صنعت، معدن و تجارت به بیان سیاست‌ها و خط‌ مشی‌های ابلاغی شورای اطلاع‌رسانی دولت در فعالیت‌های رسانه‌ای و تبلیغی دستگاه‌های اجرایی پرداخت و گفت: کلیه وزارت‌خانه‌ها موظف به تبیین مناسب این موضوعات و ارائه اقدامات، سیاست‌ها و برنامه‌های تبلیغی دو سال آخر دولت هستند.

محمدرضا انواری با بیان این‌که انعکاس مطلوب فعالیت‌های دولت نزد افکار‌عمومی و مقابله با القای ناکارآمدی دولت به عنوان یکی از مهم‌ترین اهداف روابط عمومی هاست، افزود: متاسفانه برخی رسانه‌ها مسائل را به صورتی بیان می‌کنند که ساختار ذهنی افکار عمومی از فعالیت‌های دولت خدشهدار می‌شود و دستاوردهای دولت را در حاشیه قرار می‌دهند که همین امر تیم رسانه‌ای دولت را مجبور کرد تا تلاش فزاینده‌ای را برای خنثی کردن این موضوعات داشته باشد.

به گفته وی، برای رفع این موضوع چند سیاست در نظر گرفته شده است که عبارتند از:

پرهیز از به کارگیری از ادبیات مایوس‌کننده که بر همین اساس بایستی محتویاتی را اطلاع‌رسانی کرد که به ایجاد نگرانی و افزودن به دغدغه‌های جامعه و تشویش افکارعمومی منجر نشود

اجتناب از هرگونه وعده غیرقابل تحقق که بایستی در حوزه رسانه و روابط عمومی به آن توجه داشت و موضوعاتی را بیان کرد که قابلیت اجرایی داشته باشد

اجتناب از اقدامات مساله‌ساز و توجه به موضوعاتی که نیاز به بسترسازی خبری و رسانه‌ای دارد

تمرکز بر تکمیل و بهره‌برداری از طرح‌های نیمه کاره دولت که به عنوان موضوعات مورد توجه منتقدان دولت یاد می‌شود

پرهیز از برنامه‌های تشریفاتی و پرهزینه در سفرهای استانی جهت جلوگیری از تحریک و تهییج افکارعمومی

پرهیز از رسانه‌ای کردن اختلافات بین دستگاهی؛ زیرا بیان این مسائل علاوه بر این که مشکلی را برطرف نخواهد کرد باعث ایجاد مشکلات ثانویه نیز خواهد شد.

جهت‌گیری درباره اقدامات دولت در سه دوره زمانی 55 ماهه ابتدای دولت از سال 92 تا دی ماه 96 و تبیین موضوعات و دستاوردهای دولت در طرح‌های توسعه پایدار، 18 ماهه دولت از سال 96 تا ابتدای تیر 98 که با بحران‌های اقتصادی و نوسانات قیمت ارز مواجه بود و بیان دلائل ایجاد شُک اقتصادی به افکارعمومی موجود و در نهایت 2 سال پایانی فعالیت دولت از تیر 98 تا 1400 و تاکید بر برنامه‌های دستگاه‌های اجرایی برای بهبود شرایط حاضر در حوزه‌های مختلف

انواری در ادامه با بیان این‌که رسانه‌ها نباید تنها به اطلاع‌رسانی در خصوص مسائل منفی و سیاه بپردازند، تصریح کرد: توجه به این موضوع به عهده روابط‌عمومی‌ها است تا به سمت ارائه خبرهای خاکستری پیش روند و رسانه‌ها را اقناع کنند.

وی با تاکید بر دستیابی به محتوایی با تمرکز بر دستاوردها علاوه بر نقاط ضعف یادآور شد: چنین محتوایی می‌تواند تاثیرگذار باشد و علاوه بر بیان واقعیت‌ها برای مخاطب از سوگیری در بیان محتوا پرهیز کند.

رئیس مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه با تشریح اهداف شورای اطلاع‌رسانی دولت ضمن تاکید بر تقویت سفرهای استانی مسئولان و معاونان دستگاه‌های اجرایی گفت: ضرورت رصد و مراقبت از انتشار مطالب رسانه‌ای با هدف التهاب‌آفرینی در جامعه - که متاسفانه در حال حاضر برخی رسانه‌ها با کوتاه کردن و بریدن سخنان وزرا باعث ایجاد جنجال رسانه‌ای شده‌اند- و برگزاری تورهای ویژه نخبگان و گروه‌های مرجع را باید مدنظر قرار داد.

برخورد مناسب با بحران‌های رسانه‌ای قابل پیش‌بینی

انواری در ادامه تصریح کرد : تعامل بیشتر و هم‌افزایی میان روابط‌عمومی‌های دستگاه‌ها برای کمک به پیشبرد اهداف، توجه به ایجاد محتوای جدید برای مخاطبان علاقه‌مند، برخورد مناسب با رسانه‌های نوظهور و بی‌هویتِ دارای ساختار معیوب و حمایت از رسانه‌های مفید از اهداف روابط عمویم ها باشد.

به گفته رئیس مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت صنعت، معدن و تجارت ارتباط و تعامل بهتر و موثرتر با رسانه‌ها در حوزه‌های مختلف و حمایت مطلوب از آنها و قرار دادن حمایت‌ها در یک چارچوب و مکانیزم مناسب برای تولید محتوای مثبت ما را به اهداف موردنظر نزدیک خواهد کرد.

وی با تاکید بر این‌که توجه به نیاز آموزشی نیروی انسانی شاغل در روابط‌عمومی‌ها به صورتی که هر کارشناس خبر قادر به انجام وظایف خود به صورت چند وجهی باشد را باید مدنظر قرار داد افزود: بیان مجموعه نکات و بحران‌های رسانه‌ای قابل پیش‌بینی که ممکن است هر حوزه‌ای را تهدید کند و اطلاع‌رسانی آن به روابط‌عمومی مرکزی بسیار ضروری است تا بتوان پیش‌بینی خبری لازم برای برخورد مناسب با این خطرات را انجام داد.

حضور روابط‌عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در دو بخش از خدمات دولت الکترونیک

بر اساس این گزارش، مدیر روابط‌عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در ابتدای این نشست به ارائه فعالیت‌های این سازمان در حوزه روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی پرداخت و گفت: روابط‌عمومی سازمان زمین‌شناسی واکتشافات معدنی کشور با سرلوحه قرار دادن اصول علمی حاکم بر عرصه ارتباطات جهانی، برنامه‌های خود را جهت تحقق و استقرار روابط‌عمومی علمی- تخصصی، تحلیل‌گر و فعال در این سازمان برنامه‌های جدید خود را همزمان با حضور رییس جدید سازمان و در آستانه شصتمین سالگرد تاسیس سازمان آغاز کرد.

الهام معینی با تاکید بر ضرورت حذف روش‌های غیرضرور کاغذی و کاهش هزینه‌های آن تا حد امکان به فعالیت‌های شاخص روابط عمومی سازمان زمین‌شناسی واکتشافات معدنی کشور در سال 1398 پرداخت و گفت: تقویت بخش دولت الکترونیک و ارائه دو خدمت از 5 خدمت محوری از ارائه تولیدات انتشاراتی و موزه علوم زمین و حضور فعال در سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از دستاوردهای این مجموعه است.

ضرورت تشکیل اتاق‌های فکر در روابط عمومی‌ها

بر همین اساس، تشکیل اتاق فکر و جلوگیری از تبدیل آن به جنبه تشریفاتی به صورتی که هر کدام از اعضا در موانع بروز بحران به عنوان یک تیم ضربتی و عملیاتی عمل کند، همچنین حضور مستمر، مناسب و به موقع در فضای مجازی و توسعه اثربخشی مناسب در این زمینه، اطلاع‌رسانی مناسب و صحیح در زمان تحریم‌ها و جلوگیری از تشویش اذهان عمومی، تاکید به تولید محتوای بیشتر در سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه و استان‌ها، توجه به ظرفیت و امکانات روابط‌عمومی‌ها در ارزیابی‌ها، توجه به محتوا محور بودن رسانه‌ها، استفاده و شناسایی ظرفیت و امکانات رسانه‌ها جهت تولید محتوای مناسب به عنوان موارد مورد توافق اعضای حاضر در نشست هم‌اندیشی مدیران ارتباطات و روابط‌عمومی‌های سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه وزارت صنعت، معدن و تجارت در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور بود.

 

عناوین برگزیده