تاریخ: ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۰۰
بازدید: ۱۰۷۹
کد خبر: ۵۵۰۹۹
سرویس خبر : آهن و فولاد
گام بلند کاوه پارس برای تبدیل شدن به چهارمین فولادساز کشور

مهندس دهاقین: کلید موفقیت فولاد کاوه جنوب کیش، اعتماد به جوانان است

می متالز - دستاورد‌های هلدینگ گسترش صنایع معدنی کاوه پارس با محوریت ارائه عملکرد و معرفی فولاد کاوه جنوب کیش در نشست با جوانان مستعد بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی تبیین شد.
مهندس دهاقین: کلید موفقیت فولاد کاوه جنوب کیش، اعتماد به جوانان است

به گزارش می متالز، رشیدی اقدم، معاون توسعه منابع انسانی بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی در این همایش گفت: تحقق اهداف هر سازمان به پشتوانه منابع انسانی است و حضرت آقا نیز تعبیری دارند که می‌فرمایند: «برای یک کشور، نیروی انسانی همه چیز است». وی ادامه داد: در هر دستگاه اجرایی اهداف و فعالیت‌ها از طریق منابع انسانی محقق می‌شود و منابع انسانی است که تعیین کننده است که چه رویکرد و استراتژی باید اتخاذ شود.دکتر رشیدی اقدم تصریح کرد: تجاربی که این بزرگان کسب و نتایجی که محقق شده است را علاقمند بودیم که به جوانان مستعد به عنوان مدیران آینده بنیاد منتقل کنیم.

 

در ادامه این آیین مهندس سید محمد اتابک مدیرعامل هلدینگ گسترش صنایع معدنی کاوه پارس ضمن تشکر  برای تشکیل جلسات انتقال دانش و تجارب گفت: کاوه پارس، هلدینگ تولید و ایجاد کارخانجات است و نگاهمان استحکام بخشیدن به اقتصاد کشور است. در کاوه پارس تاکنون پروژه‌های زیادی اجرا شده و آنچه تاکنون شکل گرفته در صنایع زیرساختی توانسته بخش عظیمی از صنایع مادر را در کشور ایجاد کند.
وی با اشاره به ماموریت نخست این هلدینگ در بدو تاسیس اشاره کرد و افزود: در بخش معدنی ایجاد ۱۵ درصد زیرساخت برای تولید سیمان کشور در بنیاد مصوب شد که در مجموع هلدینگ محقق شود. در پروژه‌های زیرساختی توانستیم هم در معدنی و هم در فلزی برابر با برنامه پیش بینی شده پیش برویم که هر کدام بخشی از اقتصاد مقاومتی و اصول سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را محقق کرده است. توسعه کارآفرینی با ایجاد شرکت‌ها در مناطق محروم شکل گرفته است و از طرفی نیز ۵۴ درصد فروش از محل صادرات محقق شده که گواه تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.
وی با اشاره به درون زایی و برون گرایی محقق شده در هلدینگ به عنوان شاخص مهم اقتصاد مقاومتی به فعالیت در مناطق کمتر برخوردار نیز اشاره کرد و افزود: در استخدام در مناطق پروژه، جذب را مشروط به صدور شناسنامه در محل پروژه دانستیم و آزمون‌ها را نیز دانشگاه‌های محل پروژه برگزار کردند و این روش کمک بسیاری کرد تا هیچ شائبه‌ای در استخدام‌ها بوجود نیاید. اما در راستای توسعه، مدیران و متخصصین را از کارخانجات خودمان گذاشتیم تا نیرو‌های جوان تازه استخدام شده بتوانند در کنار افراد با تجربه و متخصص آموزش ببینند؛ و در یک گام بلند نیز در فولاد کاوه جنوب کیش نیز ۲۷ میلیارد تومان هزینه آموزش شده است که نتایج آن را پس از بهره برداری شاهد بودیم.
مهندس اتابک در خصوص مشارکت آحاد جامعه در فعالیت‌های اقتصادی هلدینگ تصریح کرد: برای مردمی کردن و عرضه سهام در بازار بورس کشور برای ایجاد شفافیت بیشتر و مردمی شدن تلاش کردیم و در عرضه اولیه شرکت فولاد کاوه جنوب کیش ۱۵۱ کد معاملاتی خریدار سهام بودند.
وی در خصوص پایش مستمر پروژه‌ها نیز گفت: بطور مستمر برنامه‌ها پایش شد و پایش برنامه‌ها به ما کمک کرد که استمر رشد حفظ شود.
مدیرعامل هلدینگ کاوه پارس ماموریت این هلدینگ را تشریح کرد و اذعان داشت: ایجاد کارخانجات معدنی و فولادی، سرمایه گذاری، خرید و فروش و ورود ماشین آلات و صادرات محصول ماموریت این هلدینگ است که تاکنون عمدتاً کارخانجات ایجاده شده اند برای نمونه ۵ کارخانه فولادی داریم که پارس سارایه ساخت تجهیزات فولاد را فراهم می‌کند و چهارکارخانه تولیدی فولاد و ۷ شرکت سیمانی و یک شرکت تولید محصولات آلومینیوم و در بخش معدن هم کارخانجات سنگ آهن و کارخانه آهک صنعتی، خدمات مهندسی، بازرگانی و ۲ شرکت حمل و نقل فعال داریم که مجموعا ۲۱ شرکت در این هلدینگ فعالیت دارند.
وی به توسعه ۸ شرکت اشاره کرد و افزود: سیمان تهران ۹ خط داشته که تنها یک خط قدیمی ۳۰۰ تنی باقی مانده و همه خط‌های تعویض و نو شده اند و ۱۳ شرکت نیز ایجاد شده اند بر این اساس عمده شرکت‌های هلدینگ کاوه پارس شرکت‌های ایجادی محسوب می‌شوند و مابقی نیز توسعه داده شده اند.
مهندس اتابک افزایش فروش را یکی از شاخص‌های بهره وری برشمرد و افزود: در سال ۱۳۹۰ کل فروش هلدینگ ۵۳۶ میلیارد بوده که در سال ۱۳۹۷ این مبلغ به ۴ هزار و ۹۰۰ میلیارد با افزایش ۶۵۱ درصدی رسیده است. در ابتدای تاسیس هلدینگ تعداد محصولات ۷ محصول بوده و هیچ محصول فولادی تولید نمی‌شده که اکنون محصولات به ۱۲ محصول افزایش پیدا کرده است. وی ادامه داد: در سیمان ۱۲ خط آماده به کار با ظرفیت ۱۱ میلیون تن تولید سیمان در هلدینگ فعال است که ۱۴ درصد تولید سیمان کشور در این هلدینگ تولید می‌شود.
وی با اشاره به راهبرد هلدینگ در تکمیل زنجیره کامل در بنیاد گفت: کارخانجات فولادی بالاخص فولاد کاوه جنوب کیش در بهترین موقعیت احداث شده که باید قدردان مهندس فروزنده باشیم و از آقای مهندس سعید کیا نیز قدر دان باشیم که حمایت کردند تا خط ذوب یک را به نتیجه برسانیم. توازن زنجیره در هلدینگ کامل است و تاکنون ۲ خط آهن اسفنجی و یک خط ذوب در فولاد کاوه جنوب کیش و یک خط مقاطع در فولاد کاوه اروند به بهره برداری رسیده است. زیرساخت‌های قابل توجهی تاکنون تامین شده؛ چراکه زیرساخت‌های صنعت فولاد بسیار سنگین و هزینه بر است برای نمونه در این کارخانجات آبشیرین کن، پست برق و تصفیه خانه صنعتی راه اندازی شده است.
مهندس اتابک به پیشرفت فیزیکی ۷۱ درصدی پروژه فاز دو فولادسازی نیز اشاره کرد و افزود: امیدواریم تا پایان سال تست‌های سرد کارخانه آغاز شود.

 

مهندس اتابک به بخش معدن اشاره کرد و افزود: سال ۹۱ و ۹۲ معدن را تحویل گرفتیم و چند سال بعد قانون شد که هر مجموعه فولادی برای توسعه بایستی معدن داشته باشد که ما از قبل پیش بینی کرده بودیم. این پروژه نیز در منطقه کمتر برخوردار خواف در حال اجراست و اکنون ۵۶ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و امید داریم ظرف ۱۴ تا ۱۵ ماه آینده این پروژه با ظرفیت ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن تولید کنسانتره به بهره برداری برسد.
وی در پایان سخنانش تصریح کرد: تاکنون ۲۱ پروژه در هلدینگ تعریف شده که ۱۶ پروژه به بهره برداری رسیده است و تاکنون در این پروژه‌ها یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون یورو سرمایه گذاری صورت گرفته است. از ۲۱ پروژه، ۱۹ پروژه ایجادی بوده و ۲ پروژه نیز مشارکتی است و امید داریم با تکمیل زنجیره فولاد ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن ظرفیت تولید ایجاد می‌شود و کاوه پارس به چهارمین فولادساز کشور تبدیل شود.
در ادامه این همایش مهندس شریفی به جایگاه صنعت فولاد ایران در دنیا اشاره کرد و جایگاه کشور و شرکت فولاد کاوه جنوب کیش را در داخل تبیین نمود.
در ادامه مهندس علی دهاقین، مدیرعامل شرکت فولاد کاوه جنوب کیش به معرفی این مجموعه پرداخت و افزود: شرکت فولاد کاوه جنوب کیش دارای دو کارخانه احیاءمستقیم به روش تولیدی میدرکس است که فاز نخست این کارخانه در سال ۱۳۹۰ و فاز دوم در سال ۱۳۹۱ به همت کارشناسان داخلی مورد بهره برداری قرار گرفت. این شرکت دارای دو کارخانه فولادسازی است که فاز نخست فولادسازی در سال ۱۳۹۵ به تولید دست یافت و فاز دوم آن نیز با پیشرفت بیش از ۷۱ درصدی تا پایان سال ۱۳۹۸ مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.
وی به مزیت‌های این شرکت پرداخت و ادامه داد: مطالعات تعیین جغرافیا برای احداث این مصداق محقق شده اقتصاد مقاومتی، استان هرمزگان و شهر بندرعباس را به عنوان نقطه‌ای دارای ظرفیت و با توجیه اقتصادی مطلوب شناسایی کرد. هرمزگان علیرغم اینکه منطقه‌ای کم برخوردار بود، اما سرشار از ظرفیت‌هایی است که می‌توانست مکمل مطلوبی برای این طرح باشد. همجواری با خلیج همیشه فارس و نزدیکی به بندر بزرگ شهید رجایی نقطه عطفی بود که موجب ایجاد مزیت‌های متعدد رقابتی شده که در بین کارخانجات فولادسازی نه تنها بی بدیل است؛ بلکه تهدید‌هایی که امروز دیگر صنایع را دستخوش بحران کرده، امروز از مزیت‌های شرکت فولاد کاوه جنوب کیش به شمار می‌رود. نزدیکی به آب های آزاد، نه تنها امکان صادرات را با هزینه‌های اندک فراهم کرده؛ بلکه با توجه به امکان برداشت آب از دریا، تثبیت تولید بدون در نظر گرفتن فصل‌ها و بحران خشکسالی، روند توسعه را تضمین کرده است. با عنایت به مزیت‌های جغرافیایی ذکر شده، فولاد کاوه جنوب کیش یکی از شرکت‌هایی است که طرح‌های توسعه در آن از توجیه مناسبی در صنعت فولاد کشور برخوردار است، این در شرایطی است که امروز به دلیل کمبود منابع آب حفظ میزان ظرفیت تولید کنونی فولادسازان داخل کشور به یک بحران روزمره تبدیل شده است. حال اگر به این مزیت‌های استراتژیک؛ نزدیکی به معادن، دسترسی به خطوط ریلی و زیرساخت‌های حمل و نقل و قرارگرفتن در کریدور جنوب به شمال و نزدیکی به دیگر منابع انرژی نظیر گاز و برق را اضافه کنیم؛ فولاد کاوه جنوب کیش نه تنها ذخیره اقتصادی و اجتماعی برای بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی محسوب می‌شود؛ بلکه پشتوانه‌ای اقتصادی برای صنعت فولاد و انقلاب به شمار می‌رود.
مهندس دهاقین به سهم تولید و صادرات این شرکت در مقایسه با کشور طی سه سال اخیر اشاره کرد و اذعان داشت: تولید کل بیلت و بلوم کشور طی سال ۱۳۹۵ به میزان ۹ میلیون و ۴۹۷ هزارتن بوده که سهم این شرکت در سال نخست تولید ۶۲۴ هزار تن با سهم ۶/۶ درصدی از کل تولید بوده است. در همین سال از ۲ میلیون و ۱۶۳ هزارتن صادرات محصول بیلت و بلوم کشور، این شرکت در گام نخست ورود به عرصه صادرات شمش موفق به صادرات ۲۹۸ هزارتن با کسب سهم ۸/ ۱۳ درصدی از صادرات در این محصول شد. در سال ۱۳۹۶ شرکت فولاد کاوه جنوب کیش موفق شد از تولید ۱۱ میلیون و ۶۵۸ هزارتن محصول مورد نظر تولید ۹۱۷ هزارتن را از آن خود کند و سهم ۹/ ۷ درصدی از سهم تولید کل کشور را در دست داشته باشد و پیشرفتی ۲۰ درصدی را در این بخش به خود اختصاص دهد. کشور در این سال، ۴ میلیون محصول شمش بیلت و بلوم را به کشور‌های خارجی صادر کرده که فولاد کاوه جنوب کیش با صادرات ۸۰۶ هزارتن محصول در گامی جهشی سهم ۲۰ درصدی از صادرات کشور در این بخش را به خود اختصاص داده است. این موفقیت‌ها در سال ۱۳۹۷ نیز هم ادامه داشت و در این سال از تولید بیش از ۱۴ میلیون بیلت کشور بیش از یک میلیون تن در شرکت فولاد کاوه جنوب کیش به ثمر نشست که سهم ۱/ ۷ درصد از تولید کشور را به خود اختصاص داده بود. در این سال هرچند قوانین صادراتی دستخوش ابلاغیه‌ها بود، اما این شرکت با صادرات بیش از ۷۲۷ هزار تن از صادرات ۳ میلیون و ۳۱۴ هزار تنی کشور موفق به کسب سهم ۹/ ۲۱ درصدی از صادرات این کالا شد. این شرکت طی سه سال متوالی موفق به کسب رتبه در شاخص های «ارزش صادرات»، «رشد ارزش صادرات» و «افزایش نسبت صادرات به فروش» و «افزایش مقاصد صادراتی» بین شرکت‌های بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی شده است.
مدیرعامل این شرکت با اشاره به دستاورد‌های متعدد این مجتمع تصریح کرد: از دستاورد‌های قابل ملاحظه این شرکت می‌توان به کسب رتبه ۶۳ بین ۱۰۰ شرکت برتر، کسب رتبه ۴ در میان ۳۰ شرکت فعال در گروه فلزات اساسی، کسب رتبه ۵ از نظر شاخص بیشترین درصد رشد فروش، جزو ۱۰ شرکت اول صادرات گرا در رتبه بندی سال ۱۳۹۷، جزو ۵۰ شرکت برتر بورس بر پایه ترکیبی از قدرت نقد شوندگی سهام و میزان داد و ستد در تالار معاملات، کسب جایگاه دوم در سمپوزیوم فولاد ایران از نظر تعداد مقالات و طرح‌های پژوهشی با ارائه ۷ مقالات علمی و ۳ طرح پژوهشی، افزایش ۱۱ درصدی بهره وری نیروی انسانی در سال ۱۳۹۷ نسبت به سال ۱۳۹۶، تحقق ظرفیت ماهیانه فاز یک فولادسازی با تولید حدود ۱۰۲ هزار تن شمش فولادی در آبان ماه سال ۱۳۹۷، ثبت رکورد تاریخی تولید آهن اسفنجی با عبور از ۱.۵۵۰ هزار تن در سال از ابتدای راه اندازی، ثبت رکورد تاریخی صادرات ۸۰۶ هزار تن شمش فولادی و گسترش بازار‌های صادراتی با حضور موفق در بازار‌های هدف، کسب مقام نخست صادرات بین شرکت‌های بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی از دستاورد‌های قابل ملاحظه این شرکت بوده است که این نیز محقق نمی‌شد مگر با تلاش بیش از یک هزار و ۳۰۰ نفر از کارکنان جوان و متخصص این مجموعه که امروز پشتوانه مهمی در شرکت محسوب می‌شوند. این شرکت تاکنون بیش از ۱۱ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است که با افزایش سرمایه از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی حجم سرمایه گذاری این شرکت به ۱۵ هزار میلیارد ریال به منظور تکمیل فاز دوم فولادسازی خواهد رسید.
در ادامه این همایش مهندس حمیدرضا سلماسی، عضو هیات مدیره و معاون طرح و توسعه این شرکت به روند پیشرفت فیزیکی پروژه ها، مهندس هادی طاهری عضو هیات مدیره به عملکرد مالی و صادراتی شرکت، مهندس غلامعلی داورپناه معاون توسعه منابع انسانی به نقش سرمایه انسانی در توسعه و مهندس سعید جهانی معاون بهره برداری به روند تولید و رکورد‌های این شرکت اشاره کرد. در پایان این نشست به سوالات جوانان مستعد پاسخ داده شد و مهندس دهاقین رمز موفقیت و کلید دستاورد‌های متعدد را اعتماد به جوانان برشمرد.

عناوین برگزیده