تاریخ: ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۱۱
بازدید: ۱۶۷
کد خبر: ۵۷۱۴۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

لزوم حمایت دولت از فعالان صنعت سنگی

می متالز - با توجه به شرایط فعلی اقتصاد متاسفانه چشم‌انداز خوبی برای آینده سنگ در کشور مشاهده نمی‌شود.
لزوم حمایت دولت از فعالان صنعت سنگی

به گزارش می متالز، ازآنجایی‌که بازار داخلی سنگ تا چند سال آینده چشم‌انداز مناسبی ندارد، مجموعه‌های مختلف باید به دنبال صادرات سنگ و ارزآوری به کشور باشند. دراین‌بین تنها تمرکز بر صادرات است که می‌تواند به سرپا ماندن فعالان سنگ و رونق اقتصاد کشور کمک کند. برای نمونه هند و چین با اینکه واحدهای ضعیفی دارند اما در زمینه صادرات خیلی موفق‌تر از ما عمل کرده‌اند و پیشرو هستند.
ازآنجایی‌که ما از نظر تنوع سنگ در جهان رتبه نخست و همچنین از نظر ذخایر معدنی رتبه چهارم را داریم با همت دولت و صنعتگران می‌توانیم گام‌های مفیدی برداریم و روبه‌جلو حرکت کنیم. دراین‌بین با گذاشتن عوارض و موانع و اعلام اینکه قصد مقابله با خام‌فروشی و حمایت از ارزش‌افزوده را داریم نمی‌توانیم به فعالان سنگی کشور کمک کنیم.
متاسفانه از طرفی امریکا محدودیتی را برای بیشتر کشورها ایجاد کرده که معامله با ایران را برای‌شان دشوار کند و از طرف دیگر خودمان موانعی را برای فعالان معدنی ایجاد می‌کنیم. البته این انتقاد هم وارد است که بسیاری از فعالان حوزه معدن سنتی عمل می‌کنند، به این معنی که خطوط تولید و شبکه بازاریابی و بازرگانی پیشرفته‌ای ندارند. به‌صورت آماری می‌توان گفت از ۶۰۰واحد فعال در حوزه تولید سنگ کشور حدود ۱۰۰واحد خطوط پیشرفته دارند. از این تعداد هم تنها عده‌ای توانسته‌اند فروش موفق داشته باشند و در بازاریابی موفق عمل کنند.
با توجه به ظرفیت‌های نهفته کشور اگر مجموعه‌های خود را به‌روز و در تولید و خدمات موفق عمل کنیم می‌توانیم جایگاه خود را ارتقا دهیم و با عرضه محصولات معدنی به بازار جهانی به رشد اقتصادی کشور کمک کنیم. دراین‌بین هرچند بر سر راه‌مان مشکلات گسترده‌ای ازجمله نقل‌وانتقال پول و حمل‌ونقل داریم اما با وجود مزیت‌ها و حمایت دولت می‌توانیم بهتر عمل کنیم.

مهدی حیدرزاده/ فعال معدنی

عناوین برگزیده