تاریخ: ۰۳ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۲۲
بازدید: ۲۸۲
کد خبر: ۵۸۰۴۲
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت:

ساخت بزرگترین ترمینال مکانیزه مواد معدنی در بندر شهیدرجایی

می متالز - مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: از نظر حجم سرمایه‌گذاری اگر قیاس کنیم با کل سرمایه‌گذاری در بنادر کشور که ۱۰ هزار میلیارد تومان بوده است، به این معناست که گام مهم را برای توسعه بنادر برداشته ایم.
ساخت بزرگترین ترمینال مکانیزه مواد معدنی در بندر شهیدرجایی

به گزارش می متالز، محمد راستاد با اشاره به صف و ترافیک کشتی‌ها برای بارگیری و صادرات مواد معدنی از بندر شهید رجایی، امضای قرارداد سرمایه‌گذاری بزرگ بخش خصوصی در این بندر را یک اقدام راهبردی عنوان کرد و گفت: این ترمینال یک پایانه تخصصی برای مواد معدنی و فولادی است که خلا آن را به شدت احساس می‌کردیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: با افقی که پیش‌بینی شده برای صادرات محصولات فولادی یعنی ۵۵ میلیون تن در سال ۱۴۰۴، ساخت ترمینال مواد معدنی گام مهمی برای پاسخگویی به این حجم ترافیک به شمار می‌رود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: با احداث پایانه مواد معدنی هزینه کشتی‌های صادرات مواد معدنی و فولادی در بندر شهید رجایی کاهش می‌یابد، ضمن این که پروژه مذکور گام بلندی به سمت الگوی مدیریت صاحبخانه‌ای است.

راستاد با اشاره به ریل پایه بودن این ترمینال گفت: انتظار می‌رود شاهد اجرای دقیق پروژه بر اساس زمانبندی باشیم و باید کمک کنیم در افق پیش‌بینی شده شاهد فاز اول ترمینال مواد معدنی باشیم.
وی با بیان این که سرمایه‌گذاری در این پروژه BOT و مدت بهره برداری آن ۳۳ سال است، افزود: برای مواد معنی فاصله معدن تا بندر خیلی مهم است که صادرات اقتصادی شود.

محمد علی حسن‌زاده؛ معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی نیز با اشاره به پیشرفت مطلوب پروژه احداث ترمینال مواد معدنی در بندر چابهار که سال گذشته به امضا رسیده است، افزود: شروع به کار عملیات احداث بزرگ‌ترین ترمینال تخصصی و مکانیزه مواد معدنی و فولادی در بندر شهید رجایی در استان هرمزگان، نشان‌دهنده نقش بنادر در ایجاد مزیت‌های رقابتی در زنجیره حمل و زنجیره تامین کالا است.

به گفته عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی، افزایش سهم ریل در جابه جایی بار از بنادر به ۳۰ درصد بر اساس برنامه ششم توسعه؛ استفاده از اقتصاد مقیاس و استفاده از تجهیزات پیشرفته در نتیجه افزایش نرم خدمات بندری و کاهش انتظار کشتی " از مزیت‌های انعقاد و اجرایی‌سازی این قرارداد توسعه‌ای محسوب می‌شود که در مجوع باعث رقابت‌پذیری بندر شهید رجایی خواهد شد.

حسن زاده همچنین گفت: استقرار صنایع به منظور تولید محصول با ارزش افزوده بالاتر و تولید محصول نهایی، ایجاد شهر لجستیک صنایع و صادرات مستقیم مواد معدنی از بندر شهید رجایی و کاهش قیمت تمام شده کالا‌ها و مواد معدنی و صادراتی کشور از جمله اهدافی است که با با ایجاد ترمینال مکانیزه مواد معدنی خیج فارس محقق خواهد شد.

حسن زاده تاکید کرد: با احداث ترمینال تمام مکانیزه مواد معدنی در بندر شهید رجایی، شاهد استقرار صنایع وابسته به مواد معدنی و فولادی خواهیم بود که جایگاه بندر شهید رجایی در منطقه را ارتقا خواهد داد.
به گفته معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر، پایانه مکانیزه مواد معدنی بسته‌ای از خدمات برای کالا‌های وارداتی و صادراتی را فراهم خواهد کرد.

محمد جواد انتظاری؛ مدیرعامل شرکت بین‌المللی همراه (جاده، ریل، دریا) در بخش دیگری از این نشست، با اشاره به افق ۵۵ میلیون تنی مواد معدنی تا سال ۱۴۰۴شمسی، گفت: این قرارداد سرمایه‌گذاری با الگوی BOT (ساخت، بهره برداری و انتقال) و در سه فاز عملیاتی با دوره ساخت هر فاز ۳ سال به سرانجام می‌رسد.

مدیرعامل شرکت بین‌المللی همراه با بیان میزان تخلیه و بارگیری حداکثر ۵۰ میلیون تن سالیانه و تاکید بر رعایت ملاحظات زیست محیطی در این پروژه، اظهار داشت: ایجاد زیرساخت‌های محوطه ۱۸۰ هکتاری، احداث اسکله با ظرفیت ظرفیت پهلودهی شناور ۱۵۰ هزار تنی و نیروگاه تولید برق ۱۵ مگاواتی از نوع CHP از مهم‌ترین مستحدثات این پروژه قلمداد می‌شود.

انتظاری ارتقای ظرفیت عملیاتی صادرات مواو معدنی کشور از طریق احداث اسکله و سرمایه‌گذاری جهت خرید تجهیزات تخصصی؛ ایجاد اشتغال پایدار نیروی انسانی برای ۵۰۴ نفر به صورت مستقیم و امکان پهلو دهی به شناور‌های غول پیکر مواد معدنی از جمله مزیت‌های انعقاد قرارداد سرمایه‌گذاری احداث پایانه مکانیزه مواد معدنی در بندر شهید رجایی برشمرد.

الله مراد عفیفی پور در مراسم امضای قرارداد ۵۰ میلیارد هزار میلیارد ریالی سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بندر شهید رجایی با بیان بندر شهید رجایی به بندر کانونی و هاب کانتینری شناخته شده است، اظهار کرد: به دلیل موقعیت فوق العاده این بندر و دسترسی به اقصا نقاط کشور یکی از ظرفت‌های مهم در جذب سرمایه گذار برای کار‌های بزرگ محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از ظرفیت‌ها در این بندر، ترمینال مواد معدنی بوده است. سال ۸۵ بالغ بر ۲ میلیون تن این بندر فعالیت سالانه داشت؛ بعد از ۳ سال این ظرفیت به ۱۴ میلیون تن افزایش یافت.

وی با اشاره به پیگیری‌ها برای مکانیزه کردن کار‌ها در این ترمینال افزود: سال ۹۶ اولین مذاکرات با سرمایه گذار بخش خصوصی برای مکانیزه کردن این ترمینال آغاز شد و امروز موفق شدیم با نشست‌های متعدد و همراهی مدیرعامل سازمان بنادر قرارداد را امضا کنیم. ظرفیت این پروژه ۵۰ میلیون تن است و قطعا با توجه به پیشرفت فناوری چنین پروژه‌ای یکی از نیاز‌های اصلی بندر بود.

میرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با اشاره به این که عملیات اجرایی ترمینال به زودی آغاز می‌شود، یادآور شد: قرارداد با نرخ‌های سال ۹۷ بالغ بر ۵۰ هزار میلیارد ریال است، بر اساس مفاد قرارداد ساخت این ترمینال پیش خواهد رفت.

این ترمینال طی سه سال در زمینی به مساحت ۱۸۰ هکتار ساخته می‌شود و به طور مستقیم برای ۵۰۴ نفر اشتغال پایدار ایجاد می‌کند.

عناوین برگزیده