تاریخ: ۲۸ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۶:۴۹
بازدید: ۱۷۶
کد خبر: ۵۸۲۸۸

لزوم نگاه اقتصادی به ارتقای خطوط راه آهن

می متالز - معاون عمرانی استانداری مازندران گفت: نگاه اقتصادی به ارتقای خطوط راه آهن می‌تواند به عنوان یک ظرفیت قلمداد شود.
لزوم نگاه اقتصادی به ارتقای خطوط راه آهن

به گزارش می متالز، مهدی رازجویان بعد از ظهر امروز در مراسم تکریم و معارفه مدیرکل راه آهن شمال اظهار کرد: در ایامی که ما در استان سیلی از مسافر داشتیم سیل باران را هم داشتیم خسارات زیادی به جهت رانشی و ریزشی بودن با حداقلی‌ها، حداکثرهایی را رقم زدند.

وی بیان کرد: افزودن بر سرعت طرح و ایمن کردن راه آهن می‌تواند نقش مهمی را ایفا کند، بندر امیرآباد مزیت استان محسوب می‌شود،  توجه به بخش کشاورزی، توریست، گردشگری و صنعت که صنایع تبدیلی را ایجاد می‌کند باید افزایش پیدا کند.

معاون عمرانی استانداری مازندران خاطرنشان کرد:  راه آهن نقش مهمی به جهت حمل کالا و رساندن مواد خام می‌تواند ایجاد کند چرا که با ضریب آلایندگی کمتر و جابه جایی حجم بیشتری از بار و مسافر مؤثر است.

این‌ مسؤول گفت: بحث بازسازی و بهسازی ایستگاه ساری و قائمشهر، ایمن کردن تقاطع های در مسیر، با همراهی و همدلی در بستن خط و جابه جایی مسافر، ایمن‌سازی بیشتر مسیر در جهت افزایش ایمنی در راه کاهش آمار کشته‌شدگان در تقاطع، باید گام‌های مؤثری برداشته شود تا استفاده از راه آهن را بهینه شود.

وی با اشاره به درخواست اسلامی استاندار سابق استان مازندران افزود: موضوع احداث خط دوم ساری به قائمشهر را مورد تاکید بوده که هزینه اندکی دارد، با استفاده از ریفروج میانه جاده هم تردد مسافر را بالا رفته و تردد جاده‌ای کم شده و ایمنی بالاتر و تلفات جاده‌ای به حداقل می‌رسد، همچنین آورده مالی زیادی خواهد داشت.

رازجویان گفت: نگاه اقتصادی به ارتقای خطوط راه آهن می‌تواند به عنوان یک ظرفیت قلمداد شود، اگر مدیران مدیران استان همراه باشند می‌توانند راه آهن را به جایگاه مطلوب رسانده و خروجی  پیشرفت و توسعه استان خواهد شد.

نماینده مردم قائم‌شهر، سوادکوه، سیمرغ و سوادکوه شمالی در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار کرد: زیرساخت ریلی می‌تواند ظرفیت‌های خوبی را برای کشور ایجاد کند سابقه ریلی ما طولانی است و یونسکو در حال ثبت این اثر ریلی تاریخی ماست. 

عبدالله رضیان افزود: با بالابردن سرعت خدمات می‌توان به افزایش ظرفیت‌ها کمک کرد، پروژه خطوط مسیر اینچه برون به گرمسار در حال انجام است، به دلیل عبور خطوط راه آهن از داخل شهرها نیاز به همکاری بین بخش‌های مختلف شهرها و راه آهن است که خوشبختانه این ارتباط وجود دارد.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار کرد: در این شرایط سخت  مدیران راه آهن خدمات خوبی ارائه دادند، در بودجه سال قبل با دریافت اعتباری از سوی مقام رهبری سهم ۱۵ درصدی مشارکت و سرمایه‌گذاری با کشورهای خارجی دریافت شد، که امیدوارم در این  بخش به استان مازندران کمک‌ شود.

علی اصغر یوسف‌نژاد تصریح کرد: باوجود آماده بودن زیرساخت‌ها ما در صنعت ریلی رشد آن‌چنانی نداشتیم، در دنیا سهم این صنعت قابل ملاحظه است ولی در ایران وضع به این صورت نیست، بتازگی در قالب برنامه تصویب شد که این سهم افزایش پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: باید نسبت به خدماتی ک راه‌آهن میتواند انجام بدهد اطلاع کافی وجود داشته باشد، با برون‌سپاری می‌توان به پیشرفت کمک کرد، در بسیاری از فعالیت‌های دنیا در بخش حمل بار از توان بخش خصوصی برای سرمایه گذاری استفاده می‌کنند.

این مسؤول گفت: مجلس هم در این مورد روی خوش نشان می‌دهد، از طرفی در داخل کشور دانش فنی بخصوص برای ساخت واگن‌ها بومی شده و نیاز به کمک گرفتن از خارج نیست، دولت نمی‌تواند بنگاه‌دار یا سرمایه‌گذار خوبی باشد باید از بخش خصوصی کمک‌ گرفت.
 
یوسف‌نژاد اظهار کرد: خط سراسری راه آهن شمال از سابقه‌ای با  بیش از ۸۰ سال بهره‌مند بوده و مدیریت و اندوخته‌های تجربی زیادی دارد که آن را تبدیل به سرمایه‌ای اقتصادی کرده است، برای اینکه بتوانیم راه‌آهن شمال را در اقتصاد استان و مملکت موثر کنیم باید از ظرفیت‌هایی چون بندر امیرآباد که تنها بندر و منطقه آزاد شمال است، استفاده کنیم.

وی ادامه داد: ریل راه‌آهن می‌تواند کمک کننده باشد استفاده، از ظرفیت‌های کشورهای آسیای میانه در بندر امیرآباد هم کمک خوبی است، در استان ۷ میلیون تن انواع و اقلام محصولات کشاورزی، باغی و زراعی داریم ولی در بحث صادرات مشکلاتی داریم اگر بازار ضعیف عمل کند و مشکلات دیگر پدید می‌آید.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی گفت: راه آهن به تنهایی موفق نیست بلکه حمایت‌های سازمانی می‌تواند کمک کننده باشد، در این شرایط سخت مدیران ما باید استراتژیک و برنامه‌ریز عمل کنند و بدانند در زمان تصمیم گیری مصلحت مردم ترجیح دارد تا بتوانند در این مسیر در جهت خدمت به مردم اقداماتی انجام بدهند، خدمت به مردم وظیفه مدیران است.

عناوین برگزیده