به گزارش می متالز، خیراله خادمی صبح امروز در سفر به استان خراسان رضوی از آغاز عملیات اجرایی 28 کیلومتر از محور سنگان - تربتحیدریه با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر داد و گفت: این محور نقش مهمی در انتقال سنگ آهن معادن سنگان به مرکز و بنادر جنوبی کشور دارد و یکی از مهمترین محورهای اتصال شمال شرق کشور به مرز افغانستان محسوب میشود.
وی ادامه داد: عملیات اجرایی باند دوم محور سنگان - تربت حیدریه در دو قطعه اجرایی آغاز میشود که قطعه یک به طول 16 کیلومتر با اعتبار هزار و 14 میلیارد ریال و قطعه 10 به طول 12 کیلومتر با اعتبار 568 میلیارد ریال اجرا خواهد شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی در توضیح حجم عملیات اجرایی در قطعه یک این پروژه گفت: 371 هزارمتر مکعب خاکبرداری، 860 هزار متر مکعب خاکریزی، 21 هزار متر مکعب بتن ریزی و بنایی، 288 هزار متر مکعب اساس و زیراساس، 107 هزار تن آسفالت در این قطعه انجام میشود.
خادمی افزود: 705 هزار متر مکعب خاکبرداری، 359 هزار مترمکعب خاکریزی، 21 هزار متر مکعب بتن و بنایی، 116 هزار متر مکعب اساس و زیر اساس و 71 هزار تن آسفالت نیز بخش دیگری از عملیات اجرایی قطعه 10 این پروژه به طول 12 کیلومتر است.
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین از افتتاح 10 کیلومتر دیگر از بزرگراه مهنه - گناباد در این سفر خبر داد و گفت: در راستای تسهیل سفر زوار بارگاه حرم ثامنالحجج از نواحی جنوب و جنوب شرق کشور و ترانزیت بار به سمت آسیای میانه و افغانستان امروز بخش دیگری از بزرگراه مهنه - گناباد زیر عبور قرار گرفت.
خادمی با تاکید بر اهمیت این کریدور در توسعه ترانزیت کالا و مسافر گفت: با توجه به اهمیت سواحل مکران و موقعیت بی نظیر بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور و کوتاهترین مسیر ترانزیت کالا به کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه و افغانستان، تکمیل هرچه سریعتر این کریدور یکی از اولویتهای اساسی است.
مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه بزرگراه مهنه- گناباد را بخشی از این کریدور معرفی کرد و گفت: این محور 67 کیلومتر است که تاکنون 42 کیلومتر آن به صورت بزرگراه زیر عبور قرار گرفته و امروز شاهد بهرهبردرای 10 کیلومتر دیگر از آن با صرف اعتبار 150 میلیارد ریال هستیم.
وی پیشرفت فیزیکی عملیات اجرایی بخشهای باقیمانده محور را 82 درصد اعلام و عنوان کرد: به منظور اتمام عملیات اجرایی 15 کیلومتر باقیمانده از این محور 250 میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.
معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: بخش اعظمی از محور بیرجند - مشهد در استان خراسان رضوی و خراسان شمالی در سالهای گذشته به بزرگراه تبدیل شده است و بخشهای کمی از این محور در نقاط حادثهخیز و گلوگاههای ترافیکی باقی مانده است که با تکمیل هرچه سریعتر ضمن افزایش طول پیوسته بزرگراه و افزایش ظرفیت سرعت، ایمنی نیز افزایش خواهد یافت.