تاریخ: ۲۲ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۳۰
بازدید: ۱۷۱
کد خبر: ۶۱۸۱۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد:

رفتار هیجانی و دید کوتاه مدت، عامل نوسان های اخیر شاخص

می متالز - مدیرعامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان ضمن اشاره به اینکه ترکیب بازیگران بازار سرمایه تغییر کرده و سرمایه گذاران جدید برای اولین بار به بورس کشور وارد شده اند، تاکید کرد: سرمایه گذاران جدید بورسی باید با افق طولانی مدت به بازار سرمایه نگاه کنند و از داد و ستد های کوتاه مدت هفتگی و بعضا یک روزه پرهیز کنند. این نوع رفتار علاوه بر اینکه عامل زیان سرمایه گذران غیر حرفه ای است به مجموعه بازار سرمایه نیز آسیب وارد می کند.
رفتار هیجانی و دید کوتاه مدت، عامل نوسان های اخیر شاخص

به گزارش می متالز، سید مصطفی صفاری، مدیرعامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان گفت: بازار سرمایه محل سرمایه گذاری های یک سال به بالا است و عدم توجه به این موضوع عامل اصلی نوسان های اخیر شاخص است. زمان اصلاح قیمت سهام، سرمایه گذاران غیر حرفه ای با رفتار هیجانی و بدون اینکه تحلیلی از قیمت واقعی سهم داشته باشند با عرضه های هیجانی و توده ای به کاهش شاخص دامن می زنند در حالی که پیش بینی واقعیت بازار و عوامل بنیادی چنین کاهشی را  نمایش نمی دهد. در آن سو نیز بدون اطلاع از ارزش بنیادی سهام صف خرید ایجاد می شود و هر دو رویکرد عامل آسیب جدی به شاخص بورس تهران و شاخص فرابورس است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: رفتار هیجانی، خرید و فروش سهام بدون توجه به ارزش واقعی و عدم آگاهی، ریسک بازار سرمایه را افزایش می دهد.

مدیرعامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان با اشاره به اینکه البته ما شاهد رشد های سریع و کم نظیر در بازار سرمایه بودیم، افزود: اصلاح و افت شاخص پس از این موج های صعودی طبیعی و ذات بازار است با این حال رفتار های هیجانی روند اصلاح را از حالت منطقی خارج می کند.

سید مصطفی صفاری افزود: با وجود اصلاحات اخیر شاخص و با در نظر گفتن همه ریسک های سیستمی و غیر سیستمی بازار سرمایه در افق های میان مدت و بلند مدت سود آور است.

وی ادمه داد: در شرایط فعلی باید به تحلیل های بنیادی مراجعه کرد نه اینکه کانال های غیر مجاز و اخبار برخی سایت ها و شایعات مرجع تصمیم گیری باشند. اطمینان داشته باشید بازار سرمایه با تحلیل صحیح سود آور است.

عناوین برگزیده