تاریخ: ۰۳ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۵۸
بازدید: ۳۰۳
کد خبر: ۶۲۵۸۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
استاندار چهارمحال و بختیاری اعلام کرد

محل احداث ایستگاه راه‌آهن در شهرکرد جانمایی شد

می متالز - استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به تاکید دولت در خصوص زیرساخت‌ها، گفت: ‌محل احداث ایستگاه راه‌آهن مبارکه – سفیددشت – شهرکرد جانمایی و تصویب شد.
محل احداث ایستگاه راه‌آهن در شهرکرد جانمایی شد

به گزارش می متالز، اقبال عباسی شامگاه چهارشنبه در نخستین کارگروه زیربنایی، توسعه روستایی، عشایری، شهری و آمایش و محیط زیست چهارمحال و بختیاری با آئین‌نامه جدید تاکید کرد: برای احداث ایستگاه راه‌آهن مبارکه – سفیددشت – شهرکرد ۷ نقطه پیش‌بینی و بررسی شد.

وی افزود: وزارت راه و شهرسازی پس از بررسی‌های کارشناسی با ۲ نقطه از ۷ محل پیشنهادی به منظور احداث ایستگاه راه‌آهن مبارکه – سفیددشت – شهرکرد موافقت کرد.

عباسی تصریح کرد:‌ کارگروه زیربنایی، توسعه روستایی، عشایری، شهری و آمایش و محیط زیست چهارمحال و بختیاری در نهایت با احداث ایستگاه راه‌آهن مبارکه – سفیددشت – شهرکرد در محل میدان قمر بنی‌هاشم (ع) واقع در ورودی مرکز چهارمحال و بختیاری و فاز چهارم این طرح به طول ۱۲ کیلومتر موافقت کردند.

وی یادآور شد:‌ مرحله برگزاری مناقصه و انتخاب پیمانکار به منظور تسریع در روند اجرایی احداث ایستگاه راه‌آهن مبارکه – سفیددشت – شهرکرد  و فاز چهارم آن به طول ۱۲ کیلومتر هرچه سریع‌تر انجام خواهد شد.

استاندار چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: محل مصوب برای احداث ایستگاه راه‌آهن مبارکه – سفیددشت – شهرکرد به داخل شهر نزدیک است و می‌تواند خدمات باری و مسافری بیشتر و بهتری را در ساعات مختلف شبانه‌روز به مردم تمامی نقاط استان ارائه دهد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: هیچ فرماندار، مدیرکل و یا مسئول دستگاه اجرایی در چهارمحال و بختیاری حق ندارد روند سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف را کْند و یا متوقف کند.

عباسی همچنین تاکید کرد: براساس تصمیم هیات دولت تعداد کارگروه‌ها با هدف انسجام بخشی از ۱۳ به ۴ مورد تجمیع شد و کاهش یافت.

وی افزود:‌ با این اقدام روند تصویب مصوبات توسعه‌ای از طریق طرح و ارائه در سورای برنامه‌ریزی و توسعه استان‌ها تسریع می‌شود.

استاندار چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: البته کارگروه‌های جدید می‌توانند گروه‌های کاری را در زیرمجموعه خود تشکیل دهند و فعال کنند.

وی یادآور شد: در این راستا اعضای هر کدام از کارگروه‌ها می‌توانند اعضای مورد نیاز را به دبیرخانه پیشنهاد دهند.

عباسی اظهار داشت:‌ در این صورت اعضای کروه‌های کاری زیرمجموعه کارگروه‌ها می‌توانند قبل از تصویب نهایی، از محل مورد نظر طرح‌ها بازدید داشته باشند و نظرات کارشناسی و علمی خود را ارائه کنند.

مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری و دبیر کارگروه زیربنایی، توسعه روستایی، عشایری، شهری و آمایش و محیط زیست استان نیز گفت:‌ در این نشست ۱۲ طرح سرمایه‌گذاری توسعه‌ای در بخش‌های مختلف این استان ارائه شد.

داریوش حسینی تاکید کرد: از این تعداد ۱۱ طرح تصویب و یک طرح برای بررسی بیشتر به بازدید میدانی و ارائه در نشست بعدی کارگروه زیربنایی، توسعه روستایی، عشایری، شهری و آمایش و محیط زیست چهارمحال و بختیاری موکول شد.

وی افزود: طرح‌های تصویب شده در این کارگروه شامل محل احداث احداث ایستگاه راه‌آهن مبارکه – سفیددشت – شهرکرد، منظومه توسعه روستایی و احداث ۲ مجتمع خدماتی در شهرستان بروجن و همچنین ۷ طرح دامپروری و کشاورزی است.

حسینی تصریح کرد: اعضای کارگروه زیربنایی، توسعه روستایی، عشایری، شهری و آمایش و محیط زیست چهارمحال و بختیاری تصویب یک طرح دامپروری را مشروط به بازدید میدانی و ارائه در نشست بعدی این کارگروه اعلام کردند.

اجرای خط راه‌آهن مبارکه – سفیددشت – شهرکرد در ۲ مرحله پیش بینی‌شده که فاز نخست آن شامل اتصال راه‌آهن چهارمحال و بختیاری به خط ریل مبارکه – اصفهان از طریق ایستگاه "حسن‌آباد" و فاز دوم شامل راه‌آهن "اصفهان – شهرکرد – اهواز" است.

طول این خط ریلی از ایستگاه "حسن‌آباد" – شهرکرد" ۹۷ کیلومتر پیش‌بینی شده که در کیلومتر ۱۳ به محور ارتباطی "زرین‌شهر – سفیددشت" متصل می‌شود.

در مسیر عبور این خط راه‌آهن و در محل گردنه "بیدکان" ۲ تونل به طول ۵.۸ کیلومتر احداث می‎شود و حداکثر سرعت قطار در این خط آهن برای قطار مسافربری ۲۲۰ کیلومتر و برای قطار باری ۱۶۰ کیلومتر در ساعت پیش‌بینی شده است.

با اجرای پروژه راه‌آهن چهارمحال و بختیاری، تحول بزرگی در جابجایی و حمل و نقل ریلی مسافر و کالا، بین استان‌های بزرگ و صنعتی کشور رخ می‌دهد و فاصله استان‌های جنوبی تا مرکز کشور حدود ۵۰۰ کیلومتر کوتاه‌تر می‌شود.

حدود ۲۰۰ دستگاه پل کوچک و ۴ دستگاه تونل در مسیر راه‌آهن چهارمحال و بختیاری اجرا و در مسیر قطعه دوم این پروژه، یک تونل به طول ۶۲۰ متر حفر خواهد شد.

با راه‌اندازی این خط ریلی ۷۵ میلیون تن بار از فلات مرکزی ایران به بنادر جنوبی منتقل و مسیر فلات مرکزی به بنادر جنوبی کشور ۴۷۰ کیلومتر کمتر می‌شود.

عناوین برگزیده