تاریخ: ۰۷ مهر ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۰۱
بازدید: ۲۸۶
کد خبر: ۶۴۷۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

چین با رشد اقتصادی بیش از هدف، کاهش مصرف مس داشت!

می متالز - بازار تولید مس معدنی در نیمه نخست سال جاری، شاهد کاهش 2 درصدی بود که کشورهایی نظیر شیلی، کانادا و آمریکا تأثیر به‌سزایی بر آن داشتند.
چین با رشد اقتصادی بیش از هدف، کاهش مصرف مس داشت!

به گزارش می متالز، علل کاهش تولید جهانی مس، علاوه بر اعتصابات کارگری که بازار قیمت در ابتدای سال را داغ کرد، کاهش عیار مس و میزان برداشت از معادن بود. با وجود کاهش تولید مس معدنی، تولید کاتد بدون تغییر بود اما بازار جهانی این محصول در 6 ماهه نخست سال، کسری 75 هزار تنی عرضه را تجربه کرد.

آخرین گزارش گروه بین‌المللی مطالعات مس از بررسی بازار جهانی، خبر از کاهش 2 درصدی تولید مس معدنی در نیمه نخست سال 2017 نسبت به دوره مشابه از سال گذشته داد. علاوه بر این، بازار جهانی کاتد مس نیز با کسری 75 هزار تنی عرضه این محصول همراه شد. افت 2 درصدی تولید جهانی مس معدنی بیانگر برآیند کاهش تولید کنسانتره مس و کاتد مس به روش استخراج حلالی و الکترووینینگ است که این رقم برای هر یک از محصولات در نیمه نخست سال میلادی جاری، به ترتیب برابر با 1.7 و 3.5 درصد برآورد شده است.

مطالعه علل کاهش تولید مس معدنی در سطح جهانی، نشان می‌دهد که علاوه بر شیلی به‌عنوان بزرگترین تولید‌کننده مس و مؤثرترین عامل، کاهش تولید کشورهایی مثل کانادا، مغولستان، ایالات متحده آمریکا و اندونزی هم از دیگر علل اصلی کاهش تولید جهانی مس معدنی بودند.. تولید مس شیلی در 6 ماهه نخست سال جاری با کاهش 9 درصدی نسبت به دوره مشابه از سال گذشته همراه بود. افت 345هزار تنی حجم تولید مس شیلی، به 2 دلیل اصلی توقف تولید معدن اسکوندیدا به‌ خاطر اعتصابات کارگری در فصل نخست سال جاری و کاهش تولید معادن مس شرکت دولتی کودلکو بود.

در کانادا و مغولستان نیز، تولید کنسانتره مس، به ترتیب به‌میزان 22 و 21 درصد کاهش یافت که عمدتا به‌دلیل کاهش عیار مس در نتیجه تغییر سطح لایه‌های استخراجی در معادن این 2 کشور بود. ممنوعیت صادرات مواد اولیه از جمله کنسانتره مس در اندونزی نیز، عامل اصلی کاهش تولید کنسانتره در این کشور برشمرده شد. این ممنوعیت تقریبا در 4 ماهه نخست سال جاری، برقرار بود. میزان کاهش تولید کنسانتره مس اندونزی که دومین معدن بزرگ مس یعنی گراسبرگ در این کشور واقع شده است، در نیمه نخست سال جاری، برابر با 9 درصد گزارش شد. کاهش 10 درصدی تولید مس ایالات متحده آمریکا نیز، پیامد افت عیار مس معادن و میزان استخراج به علاوه شرایط جوی نامطلوب در ابتدای سال جاری بود.

با وجود کاهش تولید مس معدنی برخی کشورهای مطرح تولیدکننده مس در جهان، تولید مس معدنی مکزیک و کنسانتره پرو در 6 ماهه نخست سال جاری، به ترتیب حدود 9 و 7 درصد افزایش داشت که بخشی از کاهش عظیم تولید جهانی مس معدنی را جبران کرد. به طور کلی، بازار مس معدنی در فصل دوم سال جاری، با بهبود تولید نسبت به فصل نخست همراه بود، با این وجود با کاهش یک درصدی نسبت به فصل دوم سال 2016 مواجه شد. با وجود کاهش تولید مس معدنی، تولید کاتد مس در دوره مورد بررسی بدون تغییر ماند.

بررسی عرضه و تقاضا در بازار جهانی کاتد مس نشان می‌دهد که عدم رشد تولید کاتد، با وجود افت 2 درصدی تقاضای جهانی این محصول، عامل اصلی کسری 75 هزار تنی عرضه است. تقاضای همه کشورهای جهان به جز چین، تقریبا در دوره مورد بررسی نسبت به مدت مشابه از سال گذشته، بدون تغییر بود؛ این در حالی است که تقاضای مس چین که تقریبا سهم 50 درصدی از مصرف جهانی کاتد مس را به خود اختصاص می‌دهد، با کاهش 4 درصدی همراه شد. گفتنی است آمارهای اقتصادی در فصل‌های اول و دوم سال میلادی جاری، نشان از رشد 6.9 درصدی تولید ناخالص داخلی این کشور داشت.

بر اساس آخرین گزارش گروه بین‌المللی مطالعات مس، بررسی جغرافیایی مصرف کاتد مس در جهان، حاکی از آن است که مناطق اروپا و آفریقا با کاهش به ترتیب 4 و 3 درصدی همراه بود؛ در حالی که مناطق آسیا به جز چین و آمریکا (شمالی و لاتین) در نیمه نخست سال جاری، به ترتیب 4 و یک درصد کاتد مس بیشتری نسبت به دوره مشابه از سال 2016 مصرف کردند. شایان ذکر است که میزان مصرف آسیا با احتساب 4 درصد افت تقاضای چین، از رشد 4 درصدی به افت 2 درصدی تبدیل می‌شود. افت تقاضای چین در نیمه نخست سال امر قابل تأملی است، در حالی که آمارهای اقتصادی نظیر تولید ناخالص داخلی و تولید صنعتی که در قیمت بازار این فلز سرخ بیشترین تأثیر را دارد، حاکی از رشد نسبت به سال گذشته و همچنین هدف برنامه‌ریزی شده بودند. نمودار 1، تولید جهانی مس معدنی را برای سال‌های 2013 تا 2016 و همچنین نیمه نخست 2017 نشان می‌دهد.

با توجه به نمودار 1 مشاهده می‌شود، تولید مس معدنی طی 4 سال گذشته، رشدی تقریبا صعودی داشت. رشد سالانه تولید مس معدنی در بازه 2013 تا 2016 برابر با 3.6 درصد بود. همان‌طور که بیان شد، در نیمه نخست سال 2017، تولید مس معدنی با کاهش 2 درصدی نسبت به نیمه نخست سال 2016 همراه بود. یکی از دلایل اصلی کاهش تولید مس معدنی را می‌توان به کاهش عیار نسبت داد؛ با فرض این که کاهش عیار تأثیری در میزان تولید مس نیمه دوم سال نداشته باشد و حجم تولیدی مشابه به نیمه دوم سال گذشته حاصل شود، باز هم احتمال وقوع کسری در نیمه دوم سال باقی خواهد ماند.

عناوین برگزیده