به گزارش می متالز، رضا رحمانی رقم واردات کالا توسط چین را بالا دانست و افزود: سهمی که ما از این واردات داریم ناچیز است و متناسب با امکانات ایران و روابط 2 کشور نیست و ظرفیت کشور می تواند بهتر فعال شود.
وی به بازدید خود از نمایشگاه و گفت و گو با تجار ایرانی حاضر در نمایشگاه اشاره کرد و گفت: اغلب غرفه ها فرش های دستباف ایران را در نمایگشاه عرضه کرده اند و معتقد بودند که ظرفیت فرش ایرانی بالا است و می توان نسبت به صادرات آن اقدام کرد.
وی نمایشگاه واردات چین را ظرفیت کم نظیری برای معرفی کالاهای ایرانی دانست و افزود: امسال فرصتی فراهم شد که ایران در این نمایشگاه شرکت کرد و بنده هم بنا به دعوت وزیر تجارت چین به این کشور سفر کرده و مذاکرات خوبی با مسئولان و تجار چینی انجام شد.
وزیر صمت در ادامه خواستار توجه هرچه بیشتر بخش خصوصی ایران در ارتباط با صادرات کالا به چین شد و ادامه داد: ما بازار چین را فقط به عنوان واردات به کشورمان می شناسیم در حالی که ظرفیت صادرات کالا از کشور ما به چین بسیار فراتر و وسیعتر از ظرفیت وارداتی است که از چین به ایران انجام می شود.
رحمانی به دیدار خود با مقامات کشور چین نیز اشاره کرد و گفت: مقامات این کشور اعلام کرده اند مشتاق به وارد کردن کالاهای با کیفیت ایرانی هستند لذا تولید کنندگان باید با توجه به اهمیت این موضوع، صادرات به چین را در دستور کار خود قرار دهند.
وی از شانگهای به عنوان یکی از شهرهای اقتصادی چین نام برد و اضافه کرد: این شهر به تنهایی سال گذشته 310 میلیارد دلار صادرات داشته است و مقامات شهر هم تمایل زیادی به کالاهای تولید ایران نشان دادند که از این ظرفیت باید استفاده کنیم.
رحمانی با تاکید بر اینکه باید ستاد ویژه چین را در ایران تشکیل دهیم، از سازمان توسعه تجارت خواست به صورت ویژه پیگیر تشکیل این ستاد باشد.
وی یاداوری کرد: که بخش دولتی از جمله وزارت صمت و امور خارجه و بخش خصوصی باید در زمینه صادرات کالا به چین فعال تر شوند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران در ادامه سخنان خود پیشران اقتصاد ایران در سال جاری را صادرات دانست و گفت: چون ما در تقاضای داخلی با مشکلاتی مواجه شده ایم اکنون صادرات می تواند تولید ما را رونق بدهد و این ظرفیت را ما داریم ولی باید برای تحقق آن برنامه ریزی شود.
رحمانی به گفت و گو و رایزنی خود با مسوولان چین در این سفر اشاره کرد و افزود: در این سفر ضمن اتخاذ تصمیمات مناسبی برای تقویت همکاری ها، اقدامات اطلاع رسانی مانند سایت معرفی کالاهای ایرانی به زبان چینی نیز راه اندازی شد.
وی اظهار امیدواری کرد این نمایشگاه و جلسات و بازدیدها بتواند نقطه عطفی در تحول صادرات ایران به چین ایجاد کند، گفت: این امر شدنی است اما مقداری جدیت و هماهنگی بیشتری می خواهد.
وزیر صنعت با بیان اینکه از طریق صادرات کالا به چین می توانیم به رونق بخش تولید کشور نیز کمک کنیم خواستار شناختن ظرفیت بازار چین از سوی تجار و بازارگانان ایرانی شد و خاطر نشان کرد: واردات چین در سال 2 هزار و 300 میلیارد دلار است در حالی که کل واردات کشورهای همسایه ایران در سال هزار و 300 میلیارد دلار است و این رقم ها به خوبی بیانگر وجود بازار بزرگ چین است.
وی با بیان اینکه باید برای حضور در نمایشگاه چین در سال آینده از همین امروز برنامه ریزی کنیم، افزود: باید به صورت وسیعتر و با همکاری اتاق بازرگانی و با حضور فعال تجار شاهد حضور جدی تر ایران در بازار چین باشیم