تاریخ: ۲۰ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۰:۵۰
بازدید: ۵۶۰
کد خبر: ۶۶۶۱۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
چراغ سبز قلابی بر پیشانی کاشی‌سازان؛

رشد درآمد‌ها زیر سایه نرخ‌ها

می متالز - شرکت هایی، چون کلوند و کترام در حالی مسرور از افزایش درآمد‌های خود هستند که نشانه‌ها از حاکمیت رکود بر این شرکت‌ها حکایت می‌کنند.
رشد درآمد‌ها زیر سایه نرخ‌ها

به گزارش می متالز، نگاهی به صورت‌های مالی شرکت‌های حاضر در صنعت کاشی و سرامیک حاکی از آن است که تحت تأثیر رکود بازار مسکن قرار دارند و افزایش درآمد‌های عملیاتی در نیمه نخست سال جاری بیش از هر چیز مرهون افزایش نرخ فروش محصولات است و در عمل، اتفاق چندانی در این صنعت نیفتاده و تناژ فروش شرکت‌ها افزایش به خود ندیده است.

بر اساس گزارش عملکرد ۶ ماهه نخست سال جاری، از میان شرکت‌های حاضر در گروه کاشی و سرامیک، "کحافظ" بیشترین رشد مبلغ فروش را نسبت به ۶ ماهه اول سال گذشته داشته است؛ چرا که توانسته علاوه بر افزایش نرخ فروش محصولات خود، مقدار فروش را ۵۹ درصد رشد دهد.

بر اساس این گزارش، تمام شرکت‌ها با رشد مبلغ فروش مواجه شده‌اند اما؛ نکته قابل ملاحظه این است که رشد درآمد‌ها در اغلب شرکت‌ها تنها ناشی از افزایش نرخ‌ها بوده و در "کسعدی"، "کترام"، "کلوند" و "کپارس" شاهد افت مقدار فروش محصولات هستیم. به عبارت بهتر، نرخ‌های فروش جور مقداری فروش را کشیده‌اند و چراغ سبز را در مقابل درآمد‌های عملیاتی روشن کردند. همچنین، در کنار رشد مقدار فروش، عامل اصلی رشد درآمد‌های "کحافظ"، "کهرام" و "کساوه"، بهبود نرخ‌های فروش محصولات بوده است.

بنابراین، می‌توان چنین نتیجه‌گیری کرد که بخشی از اوضاع نابسامان صنایع کشور زیر سایه رشد نرخ‌ها پنهان شده؛ موضوعی که اگر به واقعیت بدل نمی‌شد وضعیت شرکت‌ها با آن چیزی که اکنون نشان می‌دهند تفاوت بسیاری داشت. افت تناژ فروش محصولات خود مؤید فضای رکودی حاکم بر اقتصاد کشور است و نباید افزایش درآمد‌ها را به بهبود وضعیت عملکرد شرکت‌ها نسبت داد.

شرکت‌ها تا چه زمانی می توانند در سایه بمانند و دمل چرکین رکود اقتصادی چه زمانی از زیر پوست صنایع بیرون می‌زند؟

عناوین برگزیده