
برنامه وزارت صنعت برای توسعه صادرات
به گزارش می متالز، مدرس خیابانی در گفتگوی اختصاصی پیرامون برنامههای مدنظر وزارتخانه متبوعش برای توسعه صادرات کشور، اظهار داشت:
متنوعسازی کالاها، متنوعسازی بازارها و ایجاد تنوع در بنگاههای صادراتی، سه برنامه اصلی وزارت صنعت برای توسعه صادرات کشور است زیرا تاکنون ۷۰ درصد صادرات کشور ایران به ۵ کشور بوده که در این وضعیت یک شبه انحصار به چشم میخورد و قدرت مانور را از صادرکنندگان گرفته است.
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی، ادامه داد: شورای عالی صادرات هدفگذاری رونق صادرات به ۱۵ کشور همسایه علاوهبر چین و هند را ابلاغ کرده است که بر این اساس قصد داریم علاوه بر تنوع در بازارها، بنگاههای صادراتی را نیز متنوع کنیم زیرا بخش عمدهای از صادرات ما از سوی تعداد کمی از شرکتها انجام میشود.
خیابانی در ادامه پیرامون راهکارهای توسعه صادرات نیز گفت: در حال حاضر تشکلهای صادراتی باید وارد میدان شوند و برای توسعه صادرات بنگاههای خود برنامهریزی کنند زیرا اگر صادرات در قالب تشکلها رونق گیرد برخی رقابتهای منفی و نرخ شکنیها در حوزه بازارهای هدف کاهش پیدا خواهد کرد.
نقش زیرساختها در توسعه صادرات
وی در ادامه به ضرورت توسعه زیرساختهای تجاری اشاره و بیان کرد: امروز بخشی از فقدان موفقیت در توسعه صادرات و تولید صادراتی کشور به نبود رونق زیرساختهای تجاری برمیگردد به این معنا که تولید سرریز شده اما زیرساختهای تجاری برای آن وجود ندارد.
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی در پایان بر برندسازی تاکید کرد و گفت: باید تعداد برندهای ملی ایران در بخشهای مختلف کالایی افزایش یابد تا بتوانیم با قدرت و قوت بیشتری در بازارهای صادراتی حضور پیدا کنیم.